Peugeot slaví 130 let od svého prvního závodního úspěchu a ve francouzském Sochaux otevřel výstavu, která připomíná klíčové momenty jeho sportovní historie.
Už v roce 1895 se čtyřmístný Peugeot zúčastnil vůbec prvního automobilového závodu světa mezi Paříží, Bordeaux a zpět. Právě tehdy značka získala první výhru v motoristickém klání, a to díky posádce Koechlin / Rubichon. Od té doby se jméno Peugeot objevovalo v řadě legendárních závodů – od afrických rallye přes slavný Pikes Peak až po Le Mans.
Vystavené vozy a artefakty zachycují celé dějiny závodního snažení značky. Ve sbírce najdeme třicítku historických modelů – od typu 3 z roku 1891 přes speciál 302 Darl’mat až po dakarský 3008 DKR MAXI. Chybět nebudou ani slavné rallyové vozy 205 T16 či 504 Coupé, Le Mans vítěz 908 HDI nebo silueta vítěze Pikes Peaku 208 T16.
Součástí výstavy, která potrvá do 30. září, jsou i besedy a doprovodné akce. Významným mezníkem byl také motor L76 z roku 1912 – technická revoluce, která spojila vícero pokročilých řešení v jediném stroji a dokázala dosáhnout rychlosti až 190 km/h. Právě s tímto vozem vyhrál Jules Goux slavnou Grand Prix ACF i závod v Indianapolis.
Ve 30. letech Peugeot propojoval motorsport se sériovými vozy a účastnil se dálkových soutěží, aby demonstroval spolehlivost. Úspěchy sbíraly modely 203, 403 či 504, později také 205 T16 nebo 405 T16, který ovládl Rallye Dakar.
Na přelomu tisíciletí značka slavila tři tituly mistra světa mezi konstruktéry ve WRC se speciálem 206 WRC. V Le Mans pak zazářil model 905, který v 90. letech sbíral vítězství na všech klíčových tratích vytrvalostního šampionátu. V roce 2009 pak Peugeot dosáhl na vítězství i s dieselem 908 HDi FAP.
Výstava v Sochaux nabízí nejen fyzické vozy a fotografie, ale i komplexní pohled na 130 let spojení značky Peugeot s motorsportem – včetně úspěchů na kolech a motocyklech.
Výstava s názvem „Peugeot a závody: 130 let rekordů a vítězství“ se koná od 21. března do 30. září 2025 v muzeu L’Aventure Peugeot v Sochaux.
Foto: Peugeot
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.