Autodrom Most musí podle soudu snížit hluk a omezit komerční jízdy. Budeme se bránit, ozývá se z okruhu

Komplikace pro Autodrom Most. Krajský soud v Ústí nad Labem dal za pravdu manželům Huličkovým a rozhodl, že okruh musí omezit nejenom hluk, ale také komerční jízdy. Představitelé trati ovšem chtějí verdikt zvrátit.

„Autodrom Most bere na vědomí rozhodnutí soudu, nicméně počkáme na odůvodnění rozsudku v písemné podobě,“ stojí v prohlášení okruhu, který s verdiktem nesouhlasí. „Jsme přesvědčeni, že provozujeme areál v souladu s jeho původním záměrem a řádnou kolaudací a domníváme se, že naším provozem nijak nezasahujeme do práv třetí osob,“ uvedli dále představitelé okruhu.

Autodrom Most dal rovněž najevo, že nenechá situaci být jen tak. „Rozhodnutí soudu omezuje naše ústavní právo svobodně podnikat. Využijeme proto v této věci všechny dostupné právní možnosti včetně podání dovolání,“ dodávají Mostečané.

Spor mezi Autodromem Most a manželi Huličkovými, kteří bydlí v přilehlé čtvrti Souš, se táhl od roku 2018. Okresní soud v Mostě žalobu Huličkových dvakrát zamítl, mezitím ale jednou vyhráli odvolací soud. Krajský soud v Ústí nad Labem ovšem konstatoval, že okruh nesmí obtěžovat hlukem nad přiměřenou míru a že jeho provoz nepřiměřeně zasáhl do kvality života manželů. Okruh rovněž musí uhradit náklady řízení. Rozsudek je pravomocný a nabyde právní moci po doručení, což je zhruba do 30 dnů.

Manželé Huličkovi a jejich právní zástupce Václav Láska předložili soudu řadu dokumentů včetně měření hluku z krajské hygienické stanice. Z těch vyplývá, že Autodrom Most opakovaně překračuje zákonem stanovené hlukové limity. Hranice pro všední dny činí 55 decibelů, v neděli a o státních svátcích je to 50 decibelů. Podle Václava Lásky ovšem v některých případech hluk přesahuje dokonce i 70 decibelů.

Soud porovnával Most s německým Sachsenringem. Ten má povoleno překračovat hlukové limity 10 dní v roce. Kolem okruhu byly rovněž vybudovány protihlukové zdi, které v Mostě nenajdeme.

Podle Václava Lásky ztrpčovaly jeho klientům život především komerční jízdy, v jejichž rámci si může okruh pronajmout kdokoli a kdykoli. Situace se podle právníka zhoršila v roce 2014, kdy se novým majitelem okruhu stal Josef Zajíček.

„Přivedl na autodrom takzvané komerční jízdy, které vyjma zimních měsíců prováděl neustále a každý den. Běžně se jezdilo od osmi do osmi, a to včetně sobot a nedělí. Zároveň ale nehlídal hluk z těchto jízd, který vysoce přesahoval intenzitu, které je dosahováno například na německých okruzích. A tady asi bude zakopaný pes, neboť zákazníky těchto komerčních jízd byli převážně jezdci z Německa a Rakouska, kteří se svými hlučnými stroji doma prostě jezdit nemohli,“ vysvětluje.

Autodrom Most dal ve svém prohlášení rovněž najevo, že preferuje otevřenou komunikaci a nalezení kompromisu, díky kterému by bylo možné zachovat dobré sousedské vztahy a současně nadále provozovat autodrom. Podle Václava Lásky ale tomu tak dosud nebylo.

„Místní se dlouho snažili s novým majitelem domluvit. Navrhovali mu, aby závody dál provozoval bez omezení, ale aby komerční jízdy neprovozoval v neděli, ve všední dny, aby byl klid po šesté večer a alespoň nějaké dny v roce, aby byly komerčních jízd prosté. Nový majitel opakovaně odmítl dělat jakékoliv ústupky a tak místním nezbylo, než podat tvrdou žalobu na to, aby je prostě přestal obtěžovat hlukem,“ dodává Láska.

Závodit se může

A co přesně tedy rozhodnutí soudu pro Autodrom Most znamená? Václav Láska odmítá, že by verdikt měl být fatální pro budoucnost okruhu.

„Soud jasně řekl, že se omezení netýká závodů a místní to akceptují. Omezení se týká jen komerčních jízd, které musí ustat v neděli, ve všední dny se musí dostat do rozsahu běžném na moderních okruzích a autodrom musí přijmout taková technická opatření, aby při těchto jízdách bylo dosahováno hluku dle hygienických limitů,“ uvádí advokát.

Jsou to právě poplatky za pronájem okruhu a kurzy bezpečné jízdy, které tvoří větší část příjmu mosteckého autodromu. Dalšími zdroji financí jsou pro okruh reklama a firemní akce.

V loňském roce přišly Hospodářské noviny s informací, že je okruh na prodej. Dokonce ani sám majitel Josef Zajíček tento scénář nevyloučil a dokonce prozradil, že o okruh projevili zájem čtyři investoři včetně jednoho zahraničního.

Autodrom Most vlastní licenci FIA Level 2 pro pořádání mezinárodních závodů. Okruh měří 4,2 kilometru a mezi nejprestižnější podniky, které v současnosti hostí, patří mistrovství světa superbiků nebo mistrovství Evropy v závodech tahačů. Trať vyniká svou blízkostí k městu Most, což ale vede právě ke sporům ohledně hluku.

Foto: Autodrom Most

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.