Další souboj legendárních Sébastienů, návrat Sorda i Prokopa. WRC v Portugalsku oslaví 50. sezonu

Dva nejúspěšnější jezdci historie Sébastien Loeb a Sébastien Ogier opět proti sobě. Vracejí se ale také Dani Sordo nebo Martin Prokop. Taková bude letošní Portugalská rallye, která přinese rovněž oslavy 50. sezony WRC.

Čtvrtý podnik letošní sezony WRC je tady. O víkendu ho bude hostit Portugalsko. Jako lídr průběžného pořadí přijíždí na Pyrenejský poloostrov Kalle Rovanperä. Finovi se podařilo vyhrát předchozí dvě soutěže ve Švédsku a Chorvatsku a nyní se nachází na celkovém prvním místě s náskokem 29 bodů před Thierrym Neuvillem. Cesta za třetím triumfem ale nebude jednoduchá. Mimo jiné i proto, že do startovního pole WRC se pro první letošní šotolinovou soutěž vracejí dva nejúspěšnější jezdci v historii šampionátu - Sébastienové Loeb a Ogier.

Francouzové, kteří už své permanentní kariéry ve WRC ukončili, se letos objevili již při lednové Rallye Monte Carlo. Zde dominovali a až do závěru soutěže spolu bojovali o vítězství. Nakonec rozhodl Ogierův defekt pneumatiky, který umožnil vystoupat na nejvyšší stupeň Loebovi.

Ogier přiznává, že si další bitvu s Loebem přál a šel jí trochu naproti. "Věděl jsem, že existuje slušná šance, že by se této soutěže mohl zúčastnit také. Na internetu jsem ho tedy trochu škádlil a snažil jsem se ho přimět, aby oznámil svou účast," říká osminásobný mistr světa.

Jezdec Toyoty ale současně předpokládá, že tentokrát už on a Loeb nebudou dominovat takovým způsobem jako v Monte Carlu: "Doufám, že oba budeme schopni bojovat na špici, nastavení pro tuto soutěž a její parametry jsou ale odlišné. Neočekávám tedy, že bychom měli dominovat jako v Monte Carlu nebo jako při některých našich dřívějších bitvách," vysvětluje.

I Loeb je ohledně svých ambicí opatrnější: "Můj první pocit z Pumy na šotolině byl velice dobrý. Byl jsem velmi spokojený. Pracovali jsme na nastavení zavěšení a diferenciálu. Jelikož to bude poprvé, co s tímto autem pojedu na šotolině, tak jeden den testování není mnoho. Mým cílem bude co nejdříve najít rytmus. Doufejme, že dokážu bojovat vpředu a nebudu daleko od stupňů vítězů. V takovém případě to bude dobrý výkon," říká Loeb.

Při prvním šotolinovém podniku roku budou hrát důležitou roli také startovní pozice pro první etapu. Do ní budou jezdci vyrážet podle průběžného pořadí šampionátu a závodníci, kteří začnou mezi prvními, budou takzvaně čistit trať pro své soupeře. Loeb bude do rychlostních zkoušek úvodní etapy vyrážet jako čtvrtý, zatímco jeho soupeř Ogier jako osmý.

"Bude to pro mě výzva. Když je na takové soutěži sucho, je vždy obtížné čistit trať. Opravdu nevím, co očekávat. Potřebujeme, aby se nám vydařil první den a ve zbytku soutěže uvidíme, jak na tom budeme," dodává.

Loeb i Ogier už vědí, jaké to je Portugalskou rallye vyhrát. První jmenovaný zde slavil v letech 2007 a 2009 s Citroënem. Ogier zde dokázal vystoupat na nejvyšší stupeň hned pětkrát a v historické tabulce se dělí o první místo s Markku Alénem. Nejprve zde kraloval v letech 2010 a 2011 s Citroënem. V roce 2010 šlo o jeho vůbec první vítězství ve WRC. Další dva triumfy přidal za volantem Volkswagenu v letech 2013 a 2014 a poslední pátý v sezoně 2017 s M-Sportem.

Zatímco u Loeba není jasné, zdali se objeví i v některé z dalších letošních soutěží, Ogier už se nechal slyšet, že by chtěl letos odjet pět podniků. Kde se uskuteční jeho zbylé tři starty, se prozatím neví. S jistotou ale můžeme říct, že nenastoupí v červnu na Sardinii, v září při Rallye Akropolis a v listopadu při závěrečné Japonské rallye. Ogierovým hlavním programem je totiž letos působení ve vytrvalostním mistrovství světa WEC s týmem Richard Mille Racing ve třídě LMP2. Zatímco Sardinie termínově koliduje s testovacím dnem před 24 hodin Le Mans, Akropolis s Japonskem se závody ve Fudži a Bahrajnu.

Loeb a Ogier budou v Portugalsku dvěma z celkových dvanácti jezdců s vozem nové specifikace Rally1. Ogier doplní u Toyoty nejen Kalleho Rovanperu, ale také Elfyna Evanse s Takamotem Kacutou (Japonec jede pod hlavičkou Toyota Gazoo Racing New Generation). M-Sport nasadí hned pět vozů a kromě Loeba budou jeho barvy hájit také Craig Breen, Gus Greensmith, Adrien Fourmaux a Pierre-Louis Loubet.

Ke změně sestavy dojde i u Hyundai. Thierryho Neuvilla s Ottem Tänakem doplní Dani Sordo. Španěl se letos dělí o prostor ve třetím voze s Oliverem Solbergem a v Portugalsku absolvuje první letošní start. Ani Solberg ale nebude chybět. Tentokrát ovšem pojede ve třídě WRC 2 s vozem Hyundai i20 N Rally2.

Pro Elfyna Evanse by mohla být Portugalská rallye příležitostí obrátit letošní zatím nepříliš úspěšnou sezonu k lepšímu. Po haváriích v Monte Carlu a Švédsku a pátém místě v Chorvatsku je totiž v průběžném pořadí až devátý a během první etapy tak bude startovat jako devátý. Vicemistr z posledních dvou sezon navíc loni ukázal, že v Portugalsku umí a zvítězil. Až po Evansovi ale budou do první etapy startovat Adrien Fourmaux, Pierre-Louis Loubet a Dani Sordo. Ti tak budou mít ještě o něco lepší výchozí pozici než Brit.

Prokop je zpátky

Ani v Portugalské rallye nebude chybět české zastoupení. Svůj třetí letošní start ve třídě WRC 2 si připíše Erik Cais, který se zejména díky druhému místu v Rallye Monte Carlo nachází na čtvrté příčce průběžného pořadí. Mezi jeho soupeři bude ovšem i jeden z jeho krajanů. Poprvé od říjnové Finské rallye si totiž ve WRC zazávodí Martin Prokop. Jihlavský rodák pojede stejně jako Cais s vozem Ford Fiesta Rally2. Jeho návrat do MS nebude jednorázový.

"Čeká nás několik rallye za sebou. Pojedeme Portugalsko, Sardinii, Keňu i Finsko. Většinu se mnou pojede Michal Ernst, ale Safari se pokusíme dokončit se Zdeňkem Jůrkou (dvojice loni havarovala - pozn. red.). Moc se na to všechno těšíme. Je to velká porce závodů v krátký čas, ale už mi to chybělo," uvedl devětatřicetiletý jezdec.

Prokop se letos objevil zatím pouze na scéně dálkových rallye. Poprvé se tak stalo v lednu při Rallye Dakar, kterou dokončil po technických problémech až jako dvacátý pátý. Při březnové Abú Zabí Desert Challenge skončil druhý.

Portugalská rallye začíná již ve čtvrtek ve 20:30 našeho času městskou superspeciálkou v Coimbře o délce 2,82 kilometrů. Během pátku, soboty a neděle bude následovat dalších dvacet erzet v okolí města Porto. Celkem jezdci absolvují 338,34 kilometrů. Součástí soutěže je i legendární erzeta Fafe o délce 11,18 kilometrů. Ta se pojede v neděli, a to hned dvakrát, nejprve jako třetí RZ od konce a poté jako závěrečná powerstage.

Součástí soutěže budou i oslavy 50. sezony WRC, která probíhá letos. Podnik proto navštíví mimo jiné šest bývalých mistrů světa (nepočítáme aktivní účastníky soutěže Loeba, Ogiera a Tänaka). Jsou jimi Walter Röhrl, Ari Vatanen, Miki Biasion, Carlos Sainz, Marcus Grönholm a Petter Solberg. Fanoušci uvidí také zhruba 30 vozů z historie světového šampionátu jako například Alpine A110, Audi Quattro S1 a Lancia Delta S4 ze skupiny B nebo Toyota Corolla ze skupiny A. Na vybraných erzetách absolvují historické vozy i demonstrační jízdy.

Úvodní foto: WRC

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.