Kolize Lewise Hamiltona a Maxe Verstappena v Silverstonu připomněla 36 let starou tragédii ve Spa-Francorchamps. Také za ní stál souboj dvou velkých osobností, z nichž ani jedna nechtěla na trati ustoupit.
Cílem tohoto článku není soudit, kdo byl za bouračku v prvním kole Velké ceny Británie formule 1 odpovědný. Na to konec konců dal odpověď trest, který za její zavinění Hamilton dostal. Tato kolize byla hlavně varováním, že při takovém urputném zápasu by se mohla stát tragédie. Podobné poměřování dvou extrémně silných "já" skončilo v historii motorsportu nejednou malérem.
What is Hamilton doing, honestly ????#f1 #formula1 #BritishGP #Hamilton #verstappen #Verstappen #lewishamilton #crash pic.twitter.com/fQ69a92PfJ
— formula1.sheesh (@f1sheesh) July 18, 2021
Jeden takový - s opravdu tragickým koncem - si připomeneme. Přesuňme se v čase do neděle 1. září 1985. Místo děje: Spa-Francorchamps.
Do závodu na 1000 km vjížděl Bellof coby úřadující světový šampion sportovních vozů. Ve voze Brun-Porsche 956B-116 se střídal s domácím Thierry Boutsenem a na slavné trati měl opat šanci zvítězit. Proti tomu byl ale šestinásobný šampion z Le Mans Jacky Ickx. Pilot továrního Porsche 962C jel s německým jezdcem z kopce po výjezdu z vlásenky La Source před legendárními zatáčkami Radillon a Eau Rouge bok po boku.
Podobně jako v případě Hamiltona a Verstappena ani jeden z pilotů nechtěl uhnout ze své stopy byť jen o milimetr . 40letý Ickx jakoby chtěl dát o třináct let mladšímu soupeři za vyučenou a "mladá puška" zase toužila ukázat, že se nebojí.
Jenže oběma se to šeredně nevyplatilo. Pravá přední část Bellofova auta se dostala do kontaktu s Ickxovým Porsche a oba jezdci dostali smyk. Zatímco Belgičan se před nárazem roztočil, Bellof vletěl do svodidel v plné rychlosti. Jeho prototyp začal okamžitě hořet.
Okamžik krátce před kolizí:
Ickx nelenil a jakmile se vyškrábal z trosek vozu, hned běžel záchranářům pomáhat s vyproštěním svého rivala. Bohužel kvůli hustému kouři trvala záchranná operace dlouhých deset minut. Krátce po převozu do nemocnice byl 27letý rodák z Giessenu a největší německý talent své doby prohlášen za mrtvého.
Ricorrenza di nascita
— Formula 1 and co ???????? (@Formula1Co) November 20, 2020
Stefan Bellof
Pilota carismatico e di gran talento muore il 1 settembre 1985 dopo un incidente durante la 1000 km di Spa, cercando di superare Ickx.
Bellof mostrò le sue doti segnando il record sul ring in 6'11'’130 il 28 maggio 1983. pic.twitter.com/nRnMrpbT8L
Byla to druhá tragédie pilota sportovního vozu Porsche během pouhých tří týdnů. V předchozím podniku MS se v kanadském Mosport Parku zabil jiný Němec, Manfred Winkelhock pilotující speciál Porsche 962C v barvách stáje Kremer Racing.
Pozitivní na porovnání obou havárií je hlavně jejich dopad na zdraví a život pilotů. Zatímco Bellof zaplatil za "válku eg" životem, Verstappen odskákal náraz do bariéry z pneumatik jen šokem. Což ale nic nemění na tom, že v rychlosti přes 200 km/h by se piloti měli k sobě chovat ohleduplně a ne si jít doslova po krku.
Foto: Repro YouTube
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.