Doufám, že se Leclerc stane šampionem, říká Massa exkluzivně pro MotorMix

Doufá, že se Charles Leclerc stane letošním šampionem F1 a věří, že příchod Frédérica Vasseura Ferrari pomůže. Rovněž očekává návrat Mercedesu do boje o titul. On sám plánuje závodit v brazilském seriálu Stock Car. To vše prozradil vicemistr světa F1 z roku 2008 Felipe Massa v exkluzivním rozhovoru pro server MotorMix.

Nová sezona F1 už se blíží. Jak se na ni těšíte?

Moc se těším. Když začíná sezona, je určitě zajímavé zjišťovat, co se oproti předchozímu roku změnilo ohledně jezdců, týmů a v dalších ohledech. Doufám, že to bude vyrovnaná sezona. Těším se.

V posledních dvou letech se stal šampionem Max Verstappen. Nicméně v roce 2021 Red Bull překročil rozpočtový strop a pro letošek byl potrestán omezením využívání aerodynamického tunelu. Budou v něm moci strávit o 10 % méně času než ostatní týmy. Myslíte si tedy, že to jejich letošní formu ovlivní nějakým výrazným způsobem?

Max a Red Bull vyhráli dva tituly v řadě, loni dokonce Red Bull zvítězil i v Poháru konstruktérů. V roce 2021 ale překročili rozpočtový strop a ztratí tak nějaké peníze, konkrétně sedm milionů dolarů. Určitě očekávali, že budou moci použít všechny peníze, které jsou nutné k tomu, aby mohli postavit auto, rozvíjet tým a tak dále. Pravdou ale je, že umí postavit velmi konkurenceschopné auto. Dvakrát za sebou vyhráli titul a rozhodně byli nejlepším týmem, co se týče vývoje. Nejlépe porozuměli pravidlům, takže to je dost důležité.

Opravdu nevěřím tomu, že by kvůli tomuto prohřešku přišli o titul. Myslím si, že dobře rozumí tomu, jak vyvíjet auto a najdou správnou cestu, kudy jít. Rozhodně jim to nepomůže, ale uvidíme.

U Ferrari dojde pro letošní rok ke změnám. Mattia Binotto v týmu skončil a v roli šéfa ho nahradí Frédéric Vasseur. Po delší době tak bude mít Ferrari šéfa jiné než italské národnosti. Myslíte si, že Vasseurův příchod týmu pomůže?

Pro Ferrari je velmi důležité vyhrát šampionát, takže poté, co loni ztratili spoustu bodů kvůli řadě chyb v různých oblastech, přichází změna. Vasseur je úspěšný profesionál, ale na druhou stranu je před ním spousta práce. Bude potřeba hodně vývoje v různých oblastech, aby bylo Ferrari lepší. Uvidíme, co Fred týmu dá a co naopak udělá tým.

Už to není Ital. Posledním neitalským šéfem Ferrari byl Jean Todt. Byl to také Francouz a pro tým byl velmi důležitý. Musíme dát Fredovi čas, ale myslím si, že může týmu hodně pomoci. Očekávám to a také v to doufám.

Myslíte si, že největším problémem Ferrari byl právě Binotto, když byl vyměněn? Nebo podle vás mělo dojít ke změnám v jiných oblastech?

Nemyslím si, že to byl největší problém Ferrari. Je totiž spousta oblastí, kde neodvedli zrovna tu nejlepší práci. Měli technické problémy, potíže s motorem, udělali strategické chyby a také jezdci chybovali. Byla to řada problémů a v takovém případě to samozřejmě nefunguje. Je potřeba vyřešit všechny problémy, nejenom jeden. Proto si nemyslím, že byl Binotto ten největší problém.

Pravdou ale je, že vztahy mezi Binottem a jeho šéfy jako například John Elkann nebyly zrovna skvělé.  Myslím si, že pro tým a celou značku není něco takového dobré. Uvidíme, jak to bude letos, ale vážně doufám, že to bude lepší než loni.

Myslíte si, že může být v nějakých ohledech pro Ferrari lepší mít jiného než italského šéfa?

To nemusí nutně platit jenom pro týmového šéfa, ale i o jiných pozicích, je důležité, aby tým spolupracoval a šel dohromady. Je ale pravdou, že když spolupracuje řada Italů, tak to ne vždy funguje úplně správně. Je to mnoho lidí s jižanským temperamentem. Ve F1 je ale občas dobré být spíše v klidu, abyste porozuměli věcem správně a nejednali s horkou hlavou. Čas ukáže, jestli právě toto byl u Ferrari problém nebo ne. Uvidíme, jaké to teď bude, když Ferrari nepovede Ital. Ale doufám, že věci, které doposud nefungovaly, nyní fungovat začnou.

Nakousli jsme Red Bull, nakousli jsme Ferrari. A co Mercedes? Loni se sice trápili, ale věříte, že letos budou opět bojovat o titul?

Myslím si, že budou mnohem silnější než loni. Dost se trápili a kvůli tomu, že neměli konkurenceschopné auto, hodně ztráceli. Nyní ale znají pravidla a vědí, co loni udělali špatně. Už před koncem sezony se hodně zlepšili a v Brazílii dokonce s Georgem Russellem vyhráli. Myslím si proto, že budou mnohem silnější a doufám, že budou bojovat o titul s Red Bullem, možná s Ferrari nebo také s jinými týmy.

Lewis Hamilton loni zažil svou první sezonu bez vítězství a navíc byl poražen i svým týmovým kolegou Georgem Russellem. Co tedy od něj do budoucna očekáváte? Myslíte si, že už má nejlepší období své kariéry za sebou nebo ho podle vás ještě uvidíme bojovat o vítězství nebo dokonce o tituly?

Loni neměl nejlepší sezonu. Jeho auto sice nebylo konkurenceschopné, prohrál ale také s týmovým kolegou. To ukazuje, že občas se ve F1 věci změní. Pokud bude mít znovu konkurenceschopné auto, možná opět bude mnohem lepší. Nemůžeme zapomenout na to všechno, co během své kariéry ve F1 dokázal. Je to skvělý jezdec, ale potřebuje auto. Pravdou ale je, že se loni trápil v souboji se svým týmovým kolegou. Russell je ohromný talent. Jako jezdec se mi moc líbí. Je pokorný, pracuje tvrdě a opravdu na každého ve F1 zapůsobil.

Bude pěkné letos Mercedes sledovat. Doufám, že budou mít dobré auto a uvidíme, co se stane, jestli se Lewis dostane zpátky a povede tým perfektním způsobem nebo jestli se George stane jedním z nejdůležitějších jezdců ve F1.

Brazílie loni měla ve F2 důvod k radosti. Felipe Drugovich se totiž stal šampionem. Poté ho sice angažoval Aston Martin jako rezervního jezdce, současní závodní piloti stáje Fernando Alonso a Lance Stroll ale mají v týmu silnou pozici. Jak to tedy vidíte s Drugovichovými šancemi na zisk závodní sedačky ve F1? Jsou podle vás spíše vyšší nebo menší?

Musím říct, že loni měl úžasnou sezonu. Vyhrál s opravdu velkým náskokem a ukázal, že má velký talent a že je velice silným jezdcem. Také je ale pravdou, že vyhrát titul ve F2 v sezoně, která už je v tomto šampionátu vaší třetí, není něco, co by na šéfy stájí F1 příliš zapůsobilo a přimělo je tyto jezdce angažovat do F1. Felipe tak neměl možnost letos ve F1 závodit, stal se ale testovacím jezdcem Aston Martinu.

Pokud byste se mě zeptal, zdali pro něj bude snadné dostat se do F1, tak určitě nebude. Aston Martin ho sice vzal jako testovacího jezdce, především ale mají Fernanda Alonsa a také Lance Strolla, jehož otec tým vlastní. Pro Drugoviche to tedy nebude lehké. Doufám, že dostane šanci a že třeba bude mít jiné možnosti, jak si ve F1 zazávodit. Víme, že i jedna šance může být hodně důležitá. Loni v Monze jsme to mohli vidět u Nycka de Vriese. Musí zkrátka ukázat svůj talent a při každé příležitosti, která se mu naskytne, ukázat, čeho je schopen.

Jako Brazilec samozřejmě doufám, že takovou příležitost dostane, Brazílie totiž potřebuje pilota F1. Lehké to ale mít nebude.

Další brazilskou nadějí by mohl být Enzo Fittipaldi. Loni získal ve F2 s týmem Charouz Racing System celkem šest pódiových umístění. Letos pojede za Carlin a navíc se stal juniorem Red Bullu

Myslím si, že Enzova první kompletní sezona ve F2 byla velmi dobrá. Byl velmi konkurenceschopný, a to i s týmem, který nebyl příliš dobrý. Nyní ho čeká velice důležitá sezona. Uvidíme, co dokáže. Myslím si, že může být hodně konkurenceschopný. Podle mě má šanci bojovat o titul a klidně ho i vyhrát. To by mu mohlo dát šanci dostat se do F1.

Doufám, že ho čeká fantastická sezona a že bude mít šanci stát se testovacím jezdcem F1 nebo ještě lépe. Máme Drugoviche, máme Enza Fittipaldiho, ale máme také další brazilské jezdce jako třeba Rafaela Camaru, který letos pojede regionální formuli a už ukázal, že je silný.

K návratu brazilských jezdců do F1 by možná mohl přispět i vznik brazilské F4, která si odbyla svou premiérovou sezonu loni…

Ano. Myslím si, že je to pro Brazílii velmi důležité. Můžeme tak správným způsobem rozvíjet mladé jezdce a dobře je připravit. V první sezoně této série samozřejmě ještě nebyla úroveň tak silná, ale myslím si, že v dalších letech úroveň poroste. Taková série umožní Brazilcům přijít do Evropy mnohem připravenější a budou tak moci lépe ukázat svůj talent.

Na závěr našeho rozhovoru se vraťme k F1. Mám jednoduchou otázkou, na kterou ale možná není zas tak snadné odpovědět. Kdo se podle vás letos stane šampionem?

Doufám, že Charles Leclerc. Vždy jsem podporoval Ferrari a budu to tak mít i letos. Nebude to mít lehké. Musí ale zkrátka bojovat a věřit, že Ferrari znovu zvítězí.

Jaké závodní plány letos čekají na vás? Budete pokračovat v brazilských Stock Car?

Ano. Mám tento šampionát rád. Změním ale tým a doufám, že budu konkurenceschopnější. Rád bych brzy bojoval o vítězství a doufám, že i o titul. Stále také zůstávám ambasadorem F1, takže se zúčastním i závodních víkendů F1. Už ale nebudu prezidentem jezdecké komise FIA, rozhodl jsem se stáhnout. Takže to jsou mé plány na letošek. Stále žiji v Brazílii a jsem zde se svou rodinou spokojen. Mám tu i nějaké další závazky. Všechno je skvělé.

Foto: Williams Racing

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.