FIA říká dost chaosu: Jasná pravidla mají zabránit sporným verdiktům

Mezinárodní automobilová federace FIA podnikla konkrétní krok směrem k větší otevřenosti ve Formuli 1 a poprvé zveřejnila oficiální závodní pokyny, které budou platit v sezóně 2025. Tyto dokumenty, které dosud bývaly důvěrné, mají zlepšit porozumění rozhodování sportovních komisařů při posuzování incidentů na trati.

Závodní pokyny popisují, jak se bude přistupovat k manévrům při soubojích kolo na kolo – tedy kdy a jak má jezdec nárok na prostor v zatáčce. Novinkou je důraz na větší zodpovědnost jezdce, který útočí zevnitř. Aby měl nárok na prostor, musí být jeho přední náprava alespoň vedle zrcátka soupeře v momentě, kdy se blíží k vrcholu zatáčky. Manévr musí být zároveň plně pod kontrolou a nesmí připomínat bezhlavý útok.

U předjíždění po vnější straně jsou kritéria ještě přísnější – jezdec musí být v zatáčce výrazně před soupeřem a zároveň prokázat, že dokáže manévr dokončit v mezích tratě. V případě složitějších sekcí, jako jsou šikany nebo esíčka, se bude větší důraz klást na první prvek kombinace.

FIA však zdůrazňuje, že nejde o pevně daná pravidla, ale o interpretační rámec, který má pomoci týmům, jezdcům i veřejnosti pochopit, jak budou komisaři přemýšlet při posuzování jednotlivých situací. Stále zůstává prostor pro individuální posouzení každého případu, přičemž se budou zvažovat okolnosti jako styl manévru, viditelnost, typ zatáčky nebo přilnavost pneumatik.

Součástí zveřejněných dokumentů je i aktualizovaný systém trestů a trestných bodů, který opět přitáhl pozornost – zejména kvůli Maxu Verstappenovi, který je aktuálně jen jediný bod od automatického zákazu startu.

Opatření FIA přivítal i George Russell, jezdec Mercedesu a předseda asociace jezdců GPDA. „Větší transparentnost v řízení našeho sportu je důležitá. Toto je krok správným směrem, který pomůže médiím i fanouškům lépe pochopit pravidla a rozhodování během závodů,“ uvedl Russell.

Zveřejnění pokynů je v kontextu posledních kontroverzí logickým krokem a může napomoci k tomu, aby rozhodnutí FIA byla lépe srozumitelná a předvídatelná – nejen pro jezdce, ale i pro diváky, kteří dění na trati sledují s rostoucím zájmem.

 

Foto: Lluis Gene/ AFP via Getty Images

Autor

Tereza Chvílíčková

Motoristická novinářka se specializací na okruhové a vytrvalostní závody. Zaměřuje se na dění v mezinárodních a evropských šampionátech, jako jsou FIA WEC, GT World Challenge Europe, GT Cup Series, a věnuje pozornost také MotoGP a Formuli 1.