American Racing Team. Právě tato stáj se v příští sezoně Moto2 stane novým působištěm Filipa Salače. Český jezdec nahradí v týmu Marcose Ramíreze.
"Nová sezona, nová energie. Vítej v týmu, Filipe. Pojďme udělat sezonu 2026 nezapomenutelnou," oznámil americký tým příchod českého jezdce na sociálních sítích v pátek večer. Ještě předtím oficiálně potvrdil odchod Marcose Ramíreze. Španěl měl přitom platnou smlouvu i na příští rok. „Marcose si velice vážím,“ řekl šéf stáje Eitan Butbul. „Když se v roce 2023 vrátil do týmu, přinesl s sebou neuvěřitelnou energii, profesionalitu a srdce. Jsem hrdý na to, čeho s námi dosáhl, zvláště pak pódiového umístění na konci roku 2023, to bylo výjimečné. Je to jeden z nejlepších jezdců, které jsme kdy měli. Vždy bude součástí naší týmové historie. Nepřejeme mu nic jiného než co nejlepší krok vpřed,“ dodává Butbul.
Marcos Ramírez se v týmové tiskové zprávě ke svému odchodu nevyjádřil. Španěl ovšem svou situaci komentoval na sociálních sítích. „Občas se cesty změní bez varování. Uzavírám tuto kapitolu se vztyčenou hlavou a se stejnou vášní jako když jsem si tuto kombinézu poprvé oblékl. Dal jsem do toho maximum v každém kole, při každém tréninku, každém závodě, každou sekundu na motorce. A to mi nikdo nemůže vzít,“ napsal.
Salač letos po dvou sezonách opustí tým Marc VDS. Nejprve bylo jeho jméno skloňováno v souvislosti se stájemi jako Italtrans nebo Fantic, poté se ale začalo rýsovat angažmá u nizozemského RW Racingu. S tímto týmem měl Salač údajně dosáhnout už i předběžné dohody a stát se novým týmovým kolegou Ajumua Sasakiho. Poté však po neshodách s majitelem Roelofem Waningem odešel týmový šéf Jarno Janseen. Kvůli tomu měla dohoda s mladoboleslavským rodákem padnout a nyní se zdá, že jako druhý jezdec zůstane u stáje nadále Zonta van den Goorbergh.
Týmovým kolegou Filipa Salače bude u American Racing Team Joe Roberts. Rodák z Kalifornie působí v Moto2 už od roku 2017 a letos oslavil 28. narozeniny. V prostřední kubatuře dokázal vyhrát tři závody. Poprvé se mu to povedlo v roce 2022 v portugalském Algarve s týmem Italtrans. Zbylé dva triumfy už přišly v barvách jeho současné stáje. Nejprve kraloval v roce 2024 v italském Mugellu a jeho poslední prvenství má většina z nás ještě v živé paměti - zrodilo se letos na Masarykově okruhu v Brně. Česká republika je pro Robertse místem velkých milníků, kam se rád vrací. Kromě letošního triumfu tam uspěl i v sezoně 2020. Tehdy dojel do cíle jako třetí a získal své první pódium v mistrovství světa.
Rok 2020 byl dosud Robertsovou nejlepší sezonou. V konečném pořadí totiž skončil jako sedmý. Letos mu patří dva podniky před koncem 13. místo. Tuto pozici už ale určitě nevylepší a možná ještě klesne dolů. V malajsijském Sepangu si totiž zlomil zápěstí a v závěrečných dvou podnicích ho nahradí Xavier Zurutuza.
Kam povedou další kroky Marcose Ramíreze, není v tuto chvíli jasné. Nutno dodat, že letošní situace na přestupovém trhu je ke Španělovi velmi krutá. Podle informací serveru Sky Sport Italia totiž odmítl nabídky týmů Gresini a Marc VDS jenom proto, aby mohl zůstat s American Racing. Nyní se spekuluje o jeho možném návratu k týmu Forward, kde už v minulosti působil. Zde ale mají podle dostupných informací platnou smlouvu na rok 2026 jak Jorge Navarro, tak Álex Escrig. „Nyní je čas, abych se vydal novým směrem. Děkuji všem, kteří mě v těchto momentech podporují. Když se jedny dveře zavřou, vždy se otevřou nové – a mnohem lepší. Půjdu do toho s nadšením,“ nebyl zatím Ramírez konkrétní.
Nejde o první případ, kdy American Racing Team vypověděl jezdcovu smlouvu předčasně. V roce 2023 zažili to stejné Sean Dylan Kelly i Rory Skinner.
Pro Filipa Salače půjde o třetí angažmá v Moto2. V sezonách 2022 a 2023 závodil český jezdec za tým Gresini. Během tohoto období dosáhl na dvě pódiová umístění, přičemž ročník 2023 je dodnes jeho nejúspěšnějším v prostřední kubatuře – celkově skončil jedenáctý. Od roku 2024 byl součástí týmu Marc VDS. S ním dosáhl nejlépe na třetí místo při loňské VC Japonska v Motegi. Celkově loni skončil šestnáctý, letos mu dva závody před koncem patří 15. pozice.
Přestup do American Racing Team bude pro Salače znamenat návrat na podvozek značky Kalex. S technikou německého výrobce závodil už v letech 2022-2024, letos využívá Boscoscuro.
U Marc VDS se příští rok změní sestava kompletně. Neodchází totiž jenom Salač, ale také jeho kolega Jake Dixon. Brit, který letos dokázal třikrát vyhrát a celkově je čtvrtý, zamíří do MS superbiků. Tam se stane továrním jezdcem Hondy. Barvy Marc VDS budou nově reprezentovat Arón Canet a Deniz Öncü.
Foto: Marc VDS, American Racing Team
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.