Max Verstappen mohl po Velké ceně Kataru líbat ruce Hannah Schmitzové. Právě šéfka strategie týmu Red Bull rozhodla o povolání Verstappena do boxů během výjezdu zpomalovacího vozu. Za svým si stála dokonce i navzdory nejistotě a pochybám v řadách vlastního týmu.
„Plánem bylo, že pokud vyjede v sedmém kole zpomalovací vůz, tak povoláme do boxů obě auta,“ byla Schmitzová na nastalou situaci připravena již před začátkem závodu. „Když musíte absolvovat dvě zastávky, je velkou výhodou zastavit během zpomalovacího vozu. Bylo jasné, že to musíme udělat,“ vysvětluje šéfka strategie Red Bullu.
Právě sedmé kolo, kdy došlo k povolání zpomalovacího vozu do akce po kolizi Nica Hülkenberga a Pierra Gaslyho, bylo z pohledu strategie velmi důležité. Výrobce pneumatik Pirelli měl totiž vzhledem k náročnosti katarského okruhu obavy o životnost svých gum a proto vydal nařízení, podle kterého nemohli jezdci na jedné sadě odjet více než 25 kol. Vzhledem k tomu, že závod byl vypsán na 57 okruhů, znamenalo sedmé kolo první možnost stavět.
Hulkenberg goes into the barriers after contact with Gasly which brings out the Safety Car ????#F1 #QatarGP pic.twitter.com/LTtqDUdhM9
— Formula 1 (@F1) November 30, 2025
Dění na konci sedmého kola přesto Schmitzovou zprvu zarazilo. Většina startovního pole se sice nahrnula k mechanikům, tři piloti ale na dráze zůstali. Mezi nimi byl Esteban Ocon, především ale piloti McLarenu Oscar Piastri a Lando Norris, které tento tah posunul na první dvě místa.
„Když jsme zaslechli, že oba McLareny zůstávají na dráze, každý se mě ptal, jestli si jsem jistá a chci opravdu zavolat jezdce do boxů,“ popisuje Schmitzová prvotní paniku. Ani ta ale její stanovisko nezměnila. „Stála jsem si za svým a řekla, že to tak opravdu chci. Věřila jsem, že to je opravdu ten správný krok,“ dodává. Její obavy se navíc rozplynuly velmi brzy. „Když jsem viděla, jak všichni zajíždějí do boxů, říkala jsem si, že je to dobré. I když to znamenalo, že u druhé zastávky nebudeme mít na vybranou. Získali jsme tím spoustu času,“ vysvětluje.
A její intuice se ukázala jako správná. Piloti McLarenu sice do své první zastávky zůstávali na vedoucích dvou pozicích, po prvních návštěvách mechaniků se ale oba propadli až mimo stupně vítězů. Od té doby směřoval Verstappen za svou sedmou letošní výhrou v sezoně, pro kterou si nakonec opravdu dojel. Piastri minimalizoval škody druhým místem, lídr šampionátu Norris skončil až čtvrtý.
„Udělali jsme správné rozhodnutí ohledně zastávky v boxech,“ chválil vítěz v cíli svůj tým. „Když se začalo znovu závodit, mohli na to šlápnout. Já se naopak musel o pneumatiky starat. Celkově si ale myslím, že z pohledu tempa jsme na McLaren tolik neztráceli, oni ale nabrali velkou ztrátu kvůli té zastávce. Ta byla během zpomalovacího vozu vlastně zadarmo,“ uvedl Verstappen.
Šéf McLarenu Andrea Stella po skončení závodu uznal, že jeho stáj chybovala. „Neočekávali jsme, že budou všichni ostatní stavět. Samozřejmě, když každý za vámi zastaví, tak to znamená, že jste měli zastavit také. Když ale vedete, tak nevíte, co přesně ostatní za vámi udělají,“ sypal si Stella popel na hlavu.
Ze slov italského manažera je evidentní, že v rozhodnutí McLarenu sehrála roli i snaha vyhnout se zvýhodnění jednoho ze svých jezdců v neprospěch druhého a tím tak zasáhnout do boje o titul. „Pokud bychom udělali dvojitou zastávku, pro Landa by to znamenalo ztrátu,“ poukazuje Stella na aspekt, který u Red Bullu řešit nemusí. „Hlavně jsme ale neočekávali, že budou za námi všichni stavět. Takové bylo naše rozhodnutí. Jak se ale ukázalo, nebylo správné,“ dodává.
Lando Norris se už během fáze zpomalovacího vozu dotazoval svého inženýra Willa Josepha, zdali neměli zastavit stejně jako ostatní. Joseph ovšem argumentoval tím, že zastávka v sedmém kole by McLaren připravila o možnost pružně reagovat na nečekané události ve vývoji závodu, kterými mohly být například další výjezdy zpomalovacího vozu.
„Jakýkoli další výjezd zpomalovacího vozu by nás dostal do velmi silné pozice. Všichni, kteří v sedmém kole zastavili, si naopak předurčili další zastávku na 32. kolo. Faktem ale je, že jim to všem zafungovalo. Mysleli jsme si, že rychlost našeho vozu nám umožní vypracovat si dostatečný náskok, opotřebení pneumatik ale bylo mnohem vyšší a proto jsme nemohli ukázat vše, co v autě je,“ povzdechl si Stella.
Před závěrečnou Velkou cenou Abú Zabí tak stále není rozhodnuto. Lando Norris sice nadále drží celkové vedení, jeho náskok před Maxem Verstappenem se ale ztenčil na 12 bodů. Třetí Oscar Piastri je pozadu o 16 bodů.
THREE DRIVERS, ONE WORLD TITLE...
— Formula 1 (@F1) November 30, 2025
DO NOT MISS THIS ONE!!! #F1 pic.twitter.com/sDVRckTGmV
Foto: Getty Images/Red Bull Content Pool
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.