Rok 2025 končí u týmu Red Bull jednu velkou éru. Rakouskou stáj opouští její jezdecký poradce a šéf juniorské akademie Helmut Marko. Dvaaosmdesátiletý Rakušan má lví podíl na úspěších dvou mistrů světa F1 – Maxe Verstappena a Sebastiana Vettela.
„V motorsportu působím už šest dekád a uplynulých více než 20 let s Red Bullem byly výjimečnou a neuvěřitelně úspěšnou cestou,“ loučí se Marko s rakouskou značkou. S tou začal spolupracovat už v roce 1999, kdy se jeho stáj RSM Marko přejmenovala v F3000 na Red Bull Junior Team. V roce 2001 Red Bull založil oficiální juniorskou akademii, v jejímž čele Marko stál od samého začátku. V sezoně 2005 vstoupil Red Bull i do F1 a Marko u něj vykonával roli poradce.
Za dobu své existence vychovala juniorská akademie pod Markovým vedením řadu špičkových závodníků. Mezi nimi vyčnívají především dva čtyřnásobní mistři světa F1 Sebastian Vettel a Max Verstappen. Mezi vítěze velkých cen se dokázali zapsat i další členové juniorky – Daniel Ricciardo, Pierre Gasly a Carlos Sainz. Pokud vezmeme v úvahu všechny letošní jezdce F1, prošli juniorským programem také Jack Doohan, Isack Hadjar, Júki Cunoda, Liam Lawson a Alexander Albon.
„Bylo to krásné období, během kterého jsem mohl pomáhat utvářet spoustu talentů. Všechno, čeho jsme společně dosáhli, mě naplňuje hrdostí. To, že nám letos jen těsně unikl titul, mě hluboce zasáhlo a ukázalo, že pro mě nastal ten správný čas, abych tuto velice dlouhou, intenzivní a úspěšnou kapitolu ukončil. Přeji týmu, aby i nadále dosahoval úspěchů. Jsem přesvědčen o tom, že budou příští rok znovu bojovat o tituly,“ věří Marko.
Ačkoli Helmut Marko prostřednictvím juniorského programu Red Bullu vychoval řadu závodníků, kteří dnes patří ke špičce nejenom v F1, byl také známý svou nekompromisností, přísností a vysokými nároky na jezdce. O tom vědí své například dnešní elitní jezdci WEC nebo Formule E jako Sébastien Buemi, Jean-Éric Vergne, António Félix da Costa a Brendon Hartley nebo třeba letošní vicemistr IndyCar Patricio O´Ward. Ti všichni byli z juniorského programu nebo později z juniorského týmu v F1 vyhozeni.
Max Verstappen už se k odchodu Helmuta Marka vyjádřil na sociálních sítích. „Děkuji ti, Helmute. Dosáhli jsme společně všeho, o čem jsme snili. Jsem ti navždy vděčný za to, že jsi ve mě věřil,“ napsal nizozemský pilot.
Verstappen nevděčí Helmutu Markovi pouze za své čtyři tituly mistra světa. Rakušan si totiž dnešní hvězdy všiml už v roce 2014 v evropské F3. Tehdy bylo Verstappenovi pouhých 17 let. Šlo o jeho první sezonu ve formulových monopostech po přechodu z motokár. Ačkoli skončil celkově třetí za dnešním pilotem Haasu Estebanem Oconem a Tomem Blomqvistem, Marko se ho rozhodl už pro rok 2015 angažovat do F1 k juniorskému Toro Rosso. Ve věku 17 let a 166 dní se tak Verstappen stal nejmladším pilotem v historii F1, kterým je dodnes.
Během další sezony už Verstappen povýšil do Red Bullu, kde nahradil Daniila Kvjata. Hned na první pokus se mu podařilo zvítězit v Barceloně a tím započala veleúspěšná spolupráce, která se od té doby proměnila v jedno z nejúspěšnějších spojení v historii F1.
Kariéra Helmuta Marka v motorsportu není spojena pouze s Red Bullem. V roce 1989 založil stáj RSM Marko, která působila v F3000 (tehdejší obdoba dnešní F2), německé F3, DTM a objevila se také v IndyCar. Manažersky se Marko staral také o vítěze 10 velkých cen F1 Gerharda Bergera nebo dalšího pilota F1 Karla Wendlingera.
V roce 1996 získal s týmem RSM Marko titul šampiona F3000 Jörg Müller, o rok později se stala v barvách stáje vicemistrem pozdější hvězda F1 nebo také IndyCar Juan Pablo Montoya. Tým si připsal dva jezdecké tituly i v německé F3. V roce 1989 uspěl Karl Wendlinger, o pět let později Jörg Müller.
Ještě předtím, než se Marko vrhl na manažerskou dráhu, byl on sám závodníkem. A nutno říct, že úspěšným. V roce 1971 totiž vyhrál spolu s Gijsem van Lennepem vyhráli legendární závod 24 hodin Le Mans. Dvojice startovala s Porsche 917K. Marko byl v Le Mans úspěšný už o rok dříve. Ročník 1970 mu přinesl bronzový výsledek celkově a výhru ve třídě P 3.0. V tomto případě jel v Porsche 908/2LH, o které se dělil s krajanem Rudim Linsem.
i think about helmut marko being a le mans winner a lot. like. What pic.twitter.com/Qd2BFOUKCE
— uncle o’grimacey ???? (@britellfilms) June 5, 2024
Devět velkých cen absolvoval Marko i v F1 během sezon 1971 a 1972 s týmy Bonnier a BRM. Body se mu získat nepodařilo, nejlépe dojel osmý při Velké ceně Monaka 1972 (tehdy bodovalo jen šest jezdců). Jeho potenciál ale byl větší. Při Velké ceně Francie 1972 ovšem oslepl na levé oko po zásahu kamenem a tím jeho kariéra skončila.
Ačkoli Red Bull prezentuje odchod Helmuta Marka z týmu jako jeho dobrovolné rozhodnutí, je otázkou, zdali není realita trochu jiná. Tyto pochyby vzbuzují události, které oficiálnímu oznámení předcházely.
O konci Helmuta Marka se totiž začalo živě spekulovat již den před oficiálním oznámením. Nizozemský De Limburger dokonce přišel s informacemi, že Marko podepsal smlouvu s budoucím pilotem stáje Racing Bulls Arvidem Lindbladem a také s bývalým juniorem McLarenu Alexem Dunnem i přesto, že mu tyto kroky vedení Red Bullu jednomyslně neschválilo.
Problémem měl být hlavně případ Alexe Dunna. Tam se měli vyslovit proti mimo jiné šéf Red Bullu Laurent Mekies a dokonce také výkonný ředitel Red Bullu Oliver Mintzlaff. Dohoda nakonec byla zrušena a Red Bull údajně musel irskému jezdci vyplatit tučnou finanční kompenzaci.
Zvěsti ohledně kauzy Dunne podporují události, které jí předcházely. Dunne totiž opustil po vzájemné dohodě juniorský program McLarenu a spekulovalo se o tom, že se stane právě chráněncem Red Bullu. Jeho příchod ale rakouská značka nikdy oficiálně neoznámila. Příští rok bude Ir pokračovat v F2 a nyní údajně jedná o možné spolupráci s Alpine.

Helmut Marko byl známý svými nekompromisními a někdy až kontroverzními výroky po celou dobu svého působení v F1. Naposledy si ale zavařil po letošní Velké ceně Kataru. Tam se Lando Norris dostal v závěru na čtvrté místo po chybě Kimiho Antonelliho, který vycestoval z trati. Marko ale nařknul italského jezdce, že Norrisovi přenechal pozici schválně.
Antonellimu následně přišlo několik nenávistných zpráv, přičemž některé obsahovaly dokonce výhružky smrtí. Red Bull se od komentářů Helmuta Marka distancoval a sám Rakušan se poté omluvil s tím, že souboj Antonelliho a Norrise špatně vyhodnotil.
Možná jsou slova výkonného ředitele společnosti Red Bull Olivera Mintzlaffa upřímná a pravdivá. A možná jde pouze o snahu dopřát Markovi vzhledem k jeho odvedené práci důstojný odchod. Ať tak či tak, Mintzlaff Markovi poděkoval za jeho přínos a vyzdvihl jeho vášeň, odvahu dělat jasná rozhodnutí a schopnost rozpoznat v jezdci potenciál.
„Helmut za mnou přišel s tím, že by rád jako poradce skončil. Jeho rozhodnutí moc lituji. Po více než dvě dekády byl vlivnou osobností a jeho odchod znamená konec výjimečné éry. Po dlouhém a intenzivním rozhovoru jsem pochopil, že musím respektovat jeho přání. Získal jsem pocit, že nastal ten správný čas, aby takový krok učinil. I když jeho odchod zanechá v našem týmu velkou mezeru, respektujeme jeho rozhodnutí a naše vděčnost za vše, co pro Red Bull udělal, v tomto směru převažuje,“ říká Mintzlaff.
Možnosti, že odchod Helmuta Marka z Red Bullu nemusí být až tak dobrovolný, nahrává i fakt, že Rakušan měl s týmem smlouvu až do konce roku 2026. Markovy vztahy s Red Bullem měly údajně ochladnout po smrti majitele Red Bullu Dietricha Mateschitze v roce 2022. Jeho konec si měli přát jak Mintzlaff, tak spolumajitel Chalerm Yoovidhya.
Spory měl Marko také s Christianem Hornerem, který stáji šéfoval od roku 2005 až do letošního léta. Proto se Markova pozice ocitla v ohrožení už loni, kdy se v Red Bullu rozhořel boj o moc. Za Marka se tehdy silně postavil Max Verstappen, který dokonce zvažoval odchod z týmu.
Jaké bude mít dopady Markův konec na budoucnost Maxe Verstappena u Red Bullu, ukáže až čas. Nizozemec má sice smlouvu do roku 2028, Red Bull se ale v tuto chvíli nachází ve fázi, kdy ho musí přesvědčit o správnosti svého dlouhodobého směřování. Už během letošního roku se totiž nahlas mluvilo o Verstappenově odchodu do Mercedesu.
Nutno ale dodat, že zatím je Red Bull ve snaze udržet si Verstappena úspěšný. Po příchodu nového šéfa Laurenta Mekiese se totiž měla ve stáji uvolnit dříve napjatá atmosféra a také se mělo při nastavování monopostu začít více naslouchat Verstappenovým přáním a zpětné vazbě. To se ostatně projevilo na výsledcích. Po skvělé druhé polovině sezony Verstappen prohrál boj o titul s Landem Norrisem nakonec jen o dva body.
Tomu dopomohlo i Mekiesovo odvážné rozhodnutí vyvíjet monopost až do konce sezony - tedy i v době, kdy už ostatní týmy směřovaly svou pozornost především na příští rok, kdy vstoupí v platnost nová technická pravidla. Teď už u Red Bullu musí jen doufat, že se tento přístup nepromítne do jejich výkonnosti v roce 2026.

Kdo nahradí Helmuta Marka v roli poradce a šéfa akademie, není v tuto chvíli jasné. V minulosti se ale jako o možném Markově nástupci hovořilo o jednom z jeho úspěšných svěřenců – Sebastianu Vettelovi. V úvahu by mohl přicházet i Vettelův někdejší inženýr Guillaume Rocquelin, který se od roku 2022 také intenzivně zapojuje do výchovy mladých talentů.
Foto: Getty Images/Red Bull Content Pool, GEPA Pictures/Red Bull Content Pool
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.