Zámořský šampionát sportovních vozů WeatherTech SportsCar Championship, známý také po historickou značkou IMSA, ukončí v noci z pátku na sobotu první polovinu sezony.
V sobotu deset minut po půlnoci našeho času odstartuje ve Watkins Glen šestý z dvanácti dílů letošní sezony IMSA. Po šestihodinovce z minulého víkendu přijde na stejném okruhu závod v typické délce pro sprinty WeatherTech SportsCar Championship, tedy na dvě hodiny a 40 minut. Podívejme se na to, jak se 51. sezona IMSA zatím vyvíjí.
Letošní rok je posledním pro prototypy specifikace DPi (Daytona Prototype International), které zámořským sportovním vozům dominovaly od roku 2017. Nahradí je třída Le Mans Daytona h (LMDh), jejíž speciály budou moci závodit i v Le Mans. Vedle DPi v IMSA bojují také vozy prototypy LMP2 a letos nově LMP3. Mezi "gétéčky" se objevují auta GT Le Mans a GT Daytona.
Změnilo se také bodování . V kvalifikaci se za vítězství rozdává 35 bodů, v závodě pak desetkrát více. Počet bodů postupně klesá až k 30. místu, za nějž je bod. Jeden bod "útěchy" získá také každý, kdo dojede za top 30.
Sezoně tradičně začala v Daytoně. Kvalifikaci na legendární čtyřiadvacetihodinovku vyhráli Brazilci Pipo Derani a Felipe Nasr s Cadillacem. V závodě ale slavilo kvarteto Filipe Albuquerque, Hélio Castroneves, Alexander Rossi a Ricky Taylor v Acuře. A už první závod ukázal, že to bude hodně zajímavý ročník. Vůz týmu Wayne Taylor Racing vyhrál o pouhých 4,7 vteřiny před Cadillacem stáje Action Express.
Také druhý díl šampionátu byl pořádně dlouhý a legendární. Dvanáctihodinovka v Sebringu se nesla v duchu odvety Cadillacu. Tentorkát to bylo trio Sébastien Bourdais, Loïc Duval a Tristan Vautier. Ale ani Francouzi nedostali troumf zadarmo, před Mazdou v barvách továrního týmu japonské značky uhájili náskok pouhých 1,435 vteřiny.
Závod s poněkud krkolomným názvem byl prvním letošním sprintem na 2:40 hodiny. Na okruhu Mid-Ohio jelo okleštěné závodní pole složené jen z kategorií DPi, LMP3 a GTD. Na pódiu pro vítěze se objevili "staří známí" z Daytony - Ricky Taylor a Filipe Albuquerque s Acurou.
V ulicích "Motor City" skončilo osm let dlouhé čekání expilota F1 Kevina Magnussena na vítězství. Dán se v Cadillacu týmu Chip Ganassi Racing střídal s ostříleným Nizozemcem Rengerem van der Zandem. Podruhé za sebou skončili na druhém místě Brazilci Felipe Nasr a Pipo Derani v Cadillacu od Action Express Racing.
Zatím posledním dílem IMSA byla jediná letošní šestihodinovka, kterou hostil Watkins Glen. Na velmi rychlé se z prvního letošního úspěchu radovala Mazda. Zvítězila posádka Jonathan Bomarito, Oliver Jarvis a Harry Tincknell jen těsně před Acurou v barvách Meyer Shank Racing, kteoru pilotovali Dane Cameron a Olivier Pla.
Průběžné pořadí šampionátu najdete ZDE
Foto: IMSA
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.