Každá rozjížďka bude důležitá. Čtvrtý boj Jakuba Novotného s evropskými rychlíky se odehraje v Matschenbergu

Letos podruhé do Německa s cílem zabojovat o první výhru. Ambice Jakuba Novotného jsou před čtvrtým podnikem ME v autokrosu jen ty nejvyšší. Účastník kategorie Buggy1600 bude v Matschenbergu navazovat na pódiová umístění z předchozích dvou podniků.

„Cíl je vždy stejný – ten nejvyšší,“ říká před začátkem víkendu mistr Evropy z roku 2023, který by rád pokračoval ve vzestupném trendu svých výsledků. Při úvodním podniku v Seelow ho sice vyřadil problém s motorem už v rozjížďkách, při předchozích dvou závodních víkendech se ale dostal na stupně vítězů – v lotyšské Muse skončil třetí, maďarský Nyirád mu přinesl druhé místo. „Kdyby to tentokrát vyšlo na vítězství, pěkně by to na sebe navazovalo,“ usmívá se Novotný. „Naším cílem je dostat se do finále, nejlépe do top pětky a posbírat co nejvíce bodů,“ dodává.

Jezdec stáje GT2 Motorsport se po povedených předchozích dvou víkendech opět dostává do kontaktu se špičkou průběžného pořadí. Patří mu čtvrté místo a za vedoucím Reném Mandelem zaostává o 27 bodů. To je stále menší číslo než maximální suma, kterou lze získat během jednoho závodního víkendu (35). Druhý Danny van den Berg má před českým jezdcem k dobru 10 bodů, třetí Rudy van Buren sedm.

K úspěšné sezoně má zatím Novotný nakročeno mimo jiné i díky skutečnosti, že se každému z jezdců na konci roku škrtne jeden nejhorší výsledek. Pokud tak bude pokračovat v konzistentních výkonech a vyhýbat se chybám, nemusí zaváhání ze Seelow nijak pocítit.

Ačkoli se autokrosařské mistrovství Evropy vrací do akce po třech týdnech, u Novotného a jeho týmu se během této přestávky příliš neodpočívalo. Naopak. „Po Nyirádu byla bugina dost poničená od kamínků. Všechno jsme museli znovu opravit a více méně jsme udělali repasi celé buginy,“ prozrazuje.

Trať v Matschenbergu považuje český jezdec za specifickou. Navíc podle něj není příliš záživná z jezdeckého ani diváckého pohledu. „Není technicky náročná. Je to spíš hodně o adrenalinu a o tom, kdo ubere a kdo ne. Je to tu hodně rychlé, časy na kolo se tu pohybují kolem 30 vteřin. Je tu rovinka, pak velký skok, ze kterého letíte více méně až do zatáčky, pak dvojzatáčka a kopec dolů. Diváků je sice každoročně dost, mohou ale vidět jenom jednu nebo dvě zatáčky,“ přibližuje charakter německého závodiště.

Novotný zdůrazňuje, že na cestě za dobrým výsledkem bude potřeba nevypustit žádnou z fází víkendu. Trať totiž nabízí málo příležitostí k předjíždění, což podtrhuje důležitost dobré startovní pozice v každé z rozjížděk.

„Ve finále je to tak, že kdo startuje z první řady a neudělá chybu, tak má bednu jistou. Může se stát cokoli, ale absolutně se tu nedá předjíždět. Když už, tak na hranici pravidel. Soupeře musíte zkrátka odstrčit a protáhnout se před něj. Předjíždět se tu dá jedině bok na bok nebo vyčkávat na chybu. V naší kategorii je ale spousta jezdců, kteří jedou rychle a bezchybně,“ uvědomuje si.

Čtvrtý letošní podnik ME v autokrosu startuje v Matschenbergu v sobotu, kdy jsou na programu dva kvalifikační tréninky a první kolo rozjížděk. Víkendový program vrcholí tradičně v neděli, kdy po zbývajících dvou sériích rozjížděk následují semifinálové a finálové boje.

Foto: GT2 Motorsport

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.