Úspěšný český rallyový pilot Jan Kopecký slaví v pátek 28. ledna čtyřicátiny. Na kontě má domácí titulu i korunu světového šampiona WRC2.
Jan Kopecký se narodil 28. ledna 1982 ve východočeském Opočně, ale jinak je spojen s blízkým Kostelcem nad Orlicí.
Když mu bylo 11 let, začal na motokárách. Už o čtyři roky později závodil v autech na okruzích. Dokázal vyhrávat ve všech výrazných pohárech konce 90 let: ve Ford Fiesta Cupu, Škoda Pick-up Cupu a Škoda Octavia Cupu.
Ve dvaceti letech přešel okruhů do světa automobilových soutěží. Už v prvním sezoně (2001) zaujal výbornými výsledky. V následujícím roce si poprvé vyzkoušel vůz elitní specifikace. V Toyotě Corolla WRC byl na 4. místě v absolutním pořadí MČR.
Jan Kopecky was Czech national champion seven times (2004, 2012, 2015, 2016, 2017, 2018m 2019), Asia-Pacific champion and Pacific Cup winner in 2014, European Rally Cup champion in 2012 and European Rally Championship winner in 2013https://t.co/0J7T7JWIAn pic.twitter.com/aAUxowFSjQ
— SnapLap (@SnapLapNews) January 28, 2020
Od ročníku 2003 se začala psát úspěšná spolupráce s továrním týmem Škoda Motorsport. Mladík usedl do Octavie WRC a obsadil v českém šampionátu absolutně třetí místo.
Pak přišel další postupný úspěch, premiérový titulu absolutního mistra České republiky. Získal jej se spolujezdcem Filipem Schovánkem a v kokpitu vozu Škoda Fabia WRC. Za volantem „wrcu“ jezdil až do konce sezony 2007. V této době se pravidelně účastnil závodů mistrovství světa v barvách týmu s názvem Czech Rally Team Škoda - Kopecký s využitím technického zázemím Motorsportu Kopecký. Nejlepším výsledkem bylo páté místo v Katalánské rallye 2006 a Německá rallye 2007.
V roce 2008 začal Kopecký spolupracovat na vývoji Škody Fabia Super 2000 a stal se kmenovým pilotem mladoboleslavské automobilky. V letech 2009 až 2012 se s navigátorem Petrem Starým po boku pravidelně účastnil seriálu IRC (International Rallye Challenge) pořádaného televizí Eurosport, v němž se stal čtyřikrát po sobě vicemistrem.
Na závěr roku 2012 Kopecký získal nového navigátora. Pavel Dresler byl dobrá volba, spolu hned v první celé společné sezoně získali titul mistrů ČR. Největší úspěch se Škodou Fabia Super 2000 přišel v následující sezoně. Dvojice Kopecký – Dresler se stala jako první česká posádka v historii absolutními mistry Evropy.
Od ročníku 2014 nastala éra Škody Fabia R5. V rámci jejího vývoje Kopecký ovládl seriálu APRC – Asia Pacific Rally Championship. Od roku 2015 až po rok 2019 byl pravidelný účastníkem mistrovství ČR v barvách tovární stáje Škoda Motorsport. S vozem Škoda Fabia R5 a navigátorem Dreslerem se Kopeckému podařilo získat pět titulů absolutních mistrů ČR v řadě.
Ovšem největší úspěch přišel ve světovém šampionátu. V ročníku 2018 duo Kopecký – Dresler získalo titul mistrů světa kategorie WRC2. Česká dvojice dominovala šesti závodům MS (včetně legendární Rallye Monte Carlo).
Od roku 2020 Jan Kopecký navázal spolupráci s novým spolujezdcem Janem Hlouškem. Kvůli covidu-19 startovala nová posádka jen ve třech podnicích MČR a v konečném pořad skončila druhá za Václavem Pechem s vozem Ford Focus WRC.
Loni Kopecký přešel pod křídla Agrotec Škoda Rallye Teamu. V jeho barvách vybojoval osmý český titul. Vyhrál v Rallye Šumava Klatovy, maďarské Ózd Eger Rallye, Rallye Bohemia, Barum Czech Rallye Zlín a Invelt Rallye Pačejov. Vedle českého titulu proměnil rodák z východních Čech tři starty v maďarském seriálu za Topp-Cars Rally Team v konečnou sedmou pozici.
Foto: Škoda Motorsport, Czech Rally Team Kopecký a FIA ERC
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.