Jorge Martín může rozvířit přestupový trh MotoGP mnohem dřív, než se čekalo. I přes platný kontrakt s Aprilií do konce roku 2026 usiluje o předčasné ukončení spolupráce.
Vztah mezi úřadujícím mistrem světa MotoGP Jorgem Martínem a týmem Aprilia prochází nečekaně rychlou krizí. Španělský jezdec, který měl být hlavní tváří projektu Aprilie minimálně do konce roku 2026, se chystá aktivovat výstupní klauzuli ve své smlouvě a z týmu odejít. Italští zástupci se však s tímto scénářem nehodlají smířit a zvažují právní obranu.
Martínova dvouletá smlouva, podepsaná během loňské Velké ceny Itálie, obsahuje podmínku, která mu umožňuje odejít, pokud po Velké ceně Francie nebude mezi nejlepšími jezdci průběžného pořadí. Klauzule, kterou do kontraktu prosadili Martínovi zástupci, měla být spíše pojistkou, teď se ale stává klíčovým bodem sporu.
Náhoda tomu chtěla, že právě zdravotní problémy a série zranění, které Martína provází od konce minulé sezony, způsobily, že se šampion prakticky nedostal na trať. Po šesti odjetých víkendech nemá na kontě jediný bod –kvůli absenci v úvodních třech závodech a následnému vážnému zranění v Kataru, které si vyžádalo hospitalizaci, je v pořadí šampionátu poslední. Návrat se očekává nejdříve v červenci na Sachsenringu.
A právě to Aprilia považuje za zásadní nesrovnalost. Podle italského týmu by se klauzule neměla vztahovat na situaci, kdy jezdec nemohl kvůli zraněním soutěžit. Navíc se brání i myšlence prodloužení hodnotícího období - Martín prý zvažoval, že by rozhodnutí o odchodu odložil až po Velké ceně San Marina, která se uskuteční v září.
Celou situaci komplikuje fakt, že většina týmů má pro sezonu 2026 své sestavy téměř uzavřené. Logickým cílem by mohla být Honda, kde končí smlouva Luky Mariniho, ale japonský tým údajně čeká na oficiální rozvázání Martínovy smlouvy s Aprilií. Španěl se minulý týden objevil v Le Mans, kde měl informovat vedení Aprilie o svém rozhodnutí, na samotném okruhu se ale během víkendu neukázal.
Frustraci z aktuální situace navíc posiluje Martínovo zklamání z výkonu motocyklu RS-GP. Jeho týmový kolega Marco Bezzecchi zatím nezaznamenal žádné pódium a nejvýše postaveným jezdcem na Aprilii je nováček Ai Ogura, desátý v průběžném hodnocení šampionátu.
Aprilia tak čelí nejen ztrátě své největší hvězdy, ale i nutnosti přehodnotit budoucnost celého projektu. Zároveň se připravuje na možné právní kroky, které by měly zpochybnit platnost výstupní klauzule v souvislosti s jezdcovým zdravotním stavem. Rozuzlení může přijít už v nejbližších týdnech a spolu s ním i další nečekané zemětřesení na přestupovém trhu MotoGP.
Foto: Jorge Martín