U Red Bullu se už po dvou letošních velkých cenách F1 mění sestava. Liam Lawson se po trápení v Austrálii a Číně vrací do juniorské stáje Racing Bulls, jeho místo nově zaujme Juki Cunoda.
„Bylo těžké sledovat Liama, jak se ve voze RB21 trápí. Proto jsme se jako tým rozhodli, že uděláme brzkou výměnu,“ vysvětluje šéf Red Bullu Christian Horner. „Do sezony 2025 jsme šli se dvěma cíli – obhájit jezdecký titul a současně získat zpět Pohár konstruktérů. Toto rozhodnutí je čistě sportovní,“ dodává.
Lawson se pro letošek přesunul do Red Bullu jako náhrada za Sergia Péreze. Mexičan sice loňskou sezonu zahájil čtyřmi pódiovými výsledky v úvodních pěti závodech, poté ovšem začala forma Red Bullu klesat dolů, což bylo znát zejména u Péreze. Ten už ve zbytku sezony žádné pódium nezískal a poté se pohyboval většinou až ve druhé polovině bodované desítky. To mělo za následek pád na konečné osmé místo v šampionátu a vyhazov navzdory smlouvě platné do konce roku 2026.
Max ???? Yuki
— Formula 1 (@F1) March 27, 2025
Tsunoda becomes Verstappen's sixth Red Bull team mate#F1 pic.twitter.com/83esKIm4cb
Lawsonovo angažování mohlo být pro leckoho překvapivé. Novozélanďan už sice ve F1 závodil v sezonách 2023 a 2024 za „béčko“ Red Bullu, nikdy však neodjel celou sezonu. V roce 2023 absolvoval pouze pět velkých cen jako náhrada za zraněného Daniela Ricciarda a loni nastoupil do šesti závodů – opět jako náhrada za zkušeného Australana, tentokrát však trvalá. V sezoně 2023 sice získal dva body a loni čtyři, jeho kolega Juki Cunoda však nad ním měl navrch. I přesto byly Japoncovy výkony hlavním týmem přehlíženy.
Třiadvacetiletý Lawson se ovšem s monopostem Red Bullu potýkal ještě více než loni Pérez. V kvalifikaci na Velkou cenu Austrálie obsadil až osmnácté místo a do cíle závodu nedojel poté, co stejně jako řada dalších soupeřů havaroval na mokré dráze. V Číně trápení pokračovalo. Do sprintu i do hlavního závodu se kvalifikoval jako poslední, přičemž ve sprintu si připsal 14. místo a v závodě dvanácté. Po úvodních dvou podnicích tak neměl na kontě jediný bod.
????️ Rozpadało się nad Albert Park Circuit ????️
— ELEVEN SPORTS PL (@ELEVENSPORTSPL) March 16, 2025
Liam Lawson i Gabriel Bortoleto z problemami ????#AusGP???????? #ElevenF1???? pic.twitter.com/c7VOPkJJrd
Juki Cunoda čekal na příležitost v Red Bullu od roku 2021, kdy si odbyl ve F1 premiéru. V prvních dvou sezonách na sebe Japonec upozorňoval spíše častými chybami a výlevy v týmových vysílačkách a za zkušenějším týmovým kolegou Pierrem Gaslym zaostával. Poté však začal vyzrávat a v sezonách 2023 a 2024 měl navrch mimo jiné nad Danielem Ricciardem. Z hlediska celkového umístění loni zažil svůj nejlepší rok – skončil dvanáctý.
BREAKING: Yuki Tsunoda will replace Liam Lawson at Red Bull from the Japanese Grand Prix#F1 pic.twitter.com/FCXUOyoBBZ
— Formula 1 (@F1) March 27, 2025
Christian Horner tvrdí, že za výměnou Cunody za Lawsona nestojí pouze Novozélanďanovo trápení, ale také větší zkušenosti japonského pilota. „Uvědomujeme si, že nás s vozem RB21 čeká ještě spousta práce a Jukiho zkušenosti nám hodně pomohou ve vývoji. Vítáme ho v týmu a těšíme se, až ho uvidíme za volantem,“ říká britský manažer.
Horner také zdůrazňuje, že Red Bull stále neláme nad Liamem Lawsonem hůl. „Mám povinnost Liama chránit a pomáhat mu v rozvoji. Po tak náročném začátku sezony dává smysl rychle reagovat, aby Liam mohl pokračovat ve sběru zkušeností a pokračovat ve své kariéře s Racing Bulls, tedy v prostředí, které zná velmi dobře,“ vysvětluje.
Je třeba dodat, že ani Cunoda nezažil ideální začátek sezony. V Austrálii sice směřoval za pátým místem a v Číně za osmým, o oba bodované výsledky ale ne vlastní vinou přišel. V Austrálii ho tým zavolal příliš pozdě pro mokré pneumatiky, v Číně udělalo Racing Bulls chybu se sázkou na dvouzastávkovou strategii. Cunodovi navíc později prasklo přední křídlo, což ho donutilo znovu stavět. Na kontě už přesto má tři body – čínský sprint dokončil jako šestý.
Emotions ran high on the radio in China ????
— Formula 1 (@F1) March 24, 2025
Look back at the action over the airwaves in Radio Rewind, on our YouTube channel ▶️#F1 #ChineseGP @paramountplus
Cunoda nyní dostává šanci usednout do vozu, který sice již není dominantním monopostem startovního pole, stále však patří mezi nejrychlejší, což potvrzuje průběžné druhé místo Maxe Verstappena. Přesto ale na japonského pilota nečeká snadný úkol. Po Verstappenově boku totiž nepohořeli jenom Sergio Pérez a Liam Lawson. Fiaskem skončilo také působení Pierra Gaslyho (2019) a Alexandera Albona (2019-2020). Posledním pilotem, který dokázal držet s Verstappenem krok, byl Daniel Ricciardo v období 2016-2018.
Svou životní příležitost zahájí Cunoda stylově před domácími fanoušky. V Suzuce tak budou moci japonští příznivci doufat ve slušný výsledek svého „koně“. V historii F1 se povedlo jenom třem japonským jezdcům vystoupat na stupně vítězů. Shodou okolností se tak stalo dvakrát na domácí půdě.
První takový případ se odehrál v Suzuce v roce 1990, kdy na překvapivé třetí místo dosáhl pilot stáje Larrousse Aguri Suzuki. V roce 2004 v Indianapolis vybojoval bronz Takuma Sató z týmu BAR-Honda a dosud poslední japonský úspěch přišel v Suzuce v roce 2012. Tehdy projel cílem jako třetí pilot Sauberu Kamuj Kobajaši.
#Onthisday in 1990, Aguri Suzuki came 3rd and achieved the only podium in Larrousse history on his home race, the 1990 Japanese GP #F1 pic.twitter.com/BaliTNDFq7
— F1 B-Side (@F1BSide) October 21, 2021
#OnThisDay in 2004 in the #USGP, 2017 #Indy500 Champion Takuma Sato at the wheel of BAR 006 - Honda RA004E #V10 took his 1st podium at Indianapolis ????️???????????? #SatoSan (Video: @F1) pic.twitter.com/zgbki3seE0
— Zdravko (@zdravkost) June 20, 2019
A dream Suzuka Sunday for Kamui Kobayashi back in 2012 ????#JapaneseGP ???????? #F1 pic.twitter.com/zwZDePj6GE
— Formula 1 (@F1) October 3, 2018
Ačkoli Cunoda sklízí uznání za své výkony zejména v posledních třech sezonách, svého nejlepšího umístění v závodě dosáhl v závěru svého nováčkovského roku. Tehdy dokončil na čtvrtém místě Velkou cenu Abú Zabí.
Foto: Jasmine Chang / Red Bull Content Pool
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.