Elon Musk poškodil Teslu v Německu. Prodeje klesly o 70 % a důvěra je v troskách.
V Německu, které bývalo jedním z opěrných bodů evropské expanze Tesly, se situace dramaticky mění. Podle rozsáhlého průzkumu publikovaného serverem T-Online by si 94 procent Němců aktuálně Teslu vůbec nezvažovalo koupit. A nejde o techniku, design nebo dojezd. Důvodem je sám šéf firmy Elon Musk a jeho čím dál větší angažovanost v politice.
Musk svým chováním vyvolává kontroverze dlouhodobě, ale poslední měsíce mu způsobily v Německu skutečný reputační propad. Účast na lednové inauguraci Donalda Trumpa, kde podle mnoha svědků provedl gesto připomínající nacistický pozdrav, vyvolala v Německu pobouření. Situaci ještě zhoršilo jeho veřejné vyjádření podpory krajně pravicové Alternativě pro Německo (AfD) před únorovými volbami.
Značka Tesla se kvůli těmto výrokům a postojům začala spojovat s názory, které jsou v Německu historicky velmi citlivé. Nepomohlo ani to, že Musk na síti X sdílel příspěvek, ve kterém byl zločiny Stalina, Maa a Hitlera označeny za dílo „zaměstnanců veřejného sektoru“. Tato relativizace viny totalitních režimů vzbudila kritiku nejen v Německu, ale i mezinárodně.
Skepsi Němců pak jen utvrdila kauza s manipulovaným průzkumem. Musk totiž v úterý přeposlal výsledek jiného hlasování, které tvrdilo, že 70 procent Němců by si Teslu znovu koupilo. Jenže jak se ukázalo, šlo o výsledek zmanipulovaný boty – 253 tisíc hlasů přišlo jen ze dvou IP adres ze Spojených států. Server T-Online na to upozornil a celou anketu označil za zmanipulovanou.
Následky se dostavily okamžitě. Tesla v prvních dvou měsících roku 2025 zaznamenala v Německu propad prodejů o více než 70 procent. A to v době, kdy se celý evropský trh s elektromobily začíná vzpamatovávat po pomalejším roce 2024. Zatímco tradiční automobilky jako BMW či Volkswagen zrychlují, a čínské značky jako BYD expandují, Tesla v Německu klopýtá.
To je zvlášť znepokojivé vzhledem k významu tamního trhu. V Německu stojí berlínská Gigafactory, klíčový výrobní uzel Tesly pro Evropu. Pokud se negativní vnímání nepodaří zvrátit, může být ohrožena i dlouhodobá rentabilita této investice. Podle aktuálních průzkumů se němečtí zákazníci stále více obracejí k domácím značkám nebo k novým čínským alternativám, které často nabízejí srovnatelné technologie bez politické zátěže.
Tesla se snaží situaci zachránit představením modernizovaného Modelu Y. Ten kombinuje designové prvky z Cybertrucku a chystaného Cybercabu a nabízí vyšší efektivitu i futuristický vzhled. Na papíře jde o jedno z nejlépe vybavených elektrických SUV ve své třídě.
Otázkou ale zůstává, jestli to bude stačit. Technická kvalita a atraktivní vzhled dnes u německého zákazníka nevyváží negativní emoce spojené s chováním bosse Tesůy. „Myslím, že Tesla má skvělá auta. Ale dokud ji povede Musk, nekoupím si ji,“ cituje T-Online jednoho z respondentů průzkumu.
Tesla tak nyní stojí před zásadním rozhodnutím. Buď najde způsob, jak oddělit image značky od kontroverzního majitele, nebo riskuje, že jeden z nejdůležitějších trhů ztratí nadobro. V zemi, kde se elektrická mobilita těší rostoucí podpoře, je to hořká ironie. Ještě nedávno byla Tesla symbolem budoucnosti. Dnes ji mnozí vnímají jako problémovou značku, kterou nechtějí mít ani na příjezdové cestě.
Foto: Newspress
Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.