Aukční síň RM Sotheby's připravila dražbu vzácného sportovního vozu Laurin & Klement S2 Sportswagen (uvnitř GALERIE).
Závodní automobil Laurin & Klement, vyrobený v roce 1911, patří mezi zajímavé technické konstrukce své doby. Poháněl ho dvouválcový, čtyřtaktní motor s vodorovně protilehlými válci, přičemž chladič byl umístěn netradičně za motorem a obepínal přístrojovou desku. Tento design umožnil vůz opatřit charakteristickým předkem ve tvaru klínu, podobným některým soudobým modelům Renaultu. Podle pozdějšího majitele Günthera Hegera měly být vyrobeny tři exempláře tohoto vozu, přičemž dva z nich byly údajně zničeny přímo v továrně.
Původně byl automobil vystavován v muzeu v Indianapolis jako model z roku 1906, avšak dochovaný dokument Laurin & Klement z roku 1912 dokládá, že vůz byl dokončen v roce 1911 a následně dodán baronu Leu Haanovi z rakouského Štýrského Hradce. Haan, aktivní závodník té doby, na voze experimentoval a vybavil ho neobvyklým dřevěným kormidlem pokrytým plátnem, umístěným za zádí vozu. Toto kormidlo bylo propojeno s řízením, takže při otáčení volantem měnilo svůj úhel a vytvářelo boční sílu, která měla pomoci vozu lépe projíždět zatáčky. Tato úprava může být považována za předchůdce aktivní aerodynamiky, která se dnes využívá ve formuli 1, i když v mnohem jednodušší podobě. Baron Haan s vozem startoval 25. června 1911 na závodě do vrchu v Opavě, kde skončil celkově druhý.
Dne 26. května 1912 byl vůz podrobně popsán v rakouském magazínu Automobil-Zeitung v článku nazvaném „Závodní vůz s prvkem připomínajícím letectví. Vynález barona Lea Haana – boční řízení pro průjezd zatáčkami“, kde byla tato neobvyklá inovace detailně rozebrána.
Podle dochovaných dokumentů vůz nakonec Haan prodal Güntheru Hegerovi z Vídně, který ho v roce 1964 nabídl muzeu v Indianapolis. Uvedl tehdy, že auto bylo 40 let uloženo ve skladu a že jeho původní majitel, od něhož jej koupil, je stále naživu a kdysi s vozem úspěšně závodil. Vůz byl zakoupen a po následujících šest desetiletí byl příležitostně vystavován v muzeu. Přestože byl v minulosti přelakován, zůstal jinak v původním stavu, včetně interiéru, motorového prostoru a podvozku. Takové dochování závodního vozu z tohoto období je mimořádné, zvláště když má zdokumentovanou historii a nebyl nikdy kompletně rozebrán či restaurován.
Vůz prošel nedávným technickým servisem a je plně funkční, i když by případný nový majitel mohl zvážit renovaci původních dřevěných kol pro jeho maximální výkon. Laurin & Klement barona Haana zůstává jedinečným příkladem technické inovace své doby a vzbuzuje zájem sběratelů neobvyklých historických automobilů.
Tento unikátní automobil bude nabízen v aukci RM Sotheby’s v Miami jako lot 106. Aukce proběhne ve čtvrtek 27. února. Vůz byl získán muzeem Indianapolis Motor Speedway od svého druhého majitele v roce 1964.
Foto: RM Sotheby’s
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.