Nový Lexus RZ se poprvé představil ve světové premiéře v belgickém Bruselu. Tento čistě elektrický luxusní model SUV přináší pokrokové technologie zaměřené na výkon, lepší ovladatelnost a ještě intenzivnější požitek z jízdy.
Mezi nejvýznamnější technické inovace patří systém elektronického řízení steer-by-wire, který zajišťuje plynulejší a intuitivnější ovládání vozidla. Tento systém byl pečlivě odladěn v japonském testovacím centru Lexus Šimojama, aby zajistil typický "jízdní projev Lexus" bez nežádoucích vibrací.
Novinkou v modelové řadě je i varianta F SPORT, kterou zastupuje Lexus RZ 550e s pohonem všech kol. Tento model se může pochlubit nejvyšším výkonem v rámci řady RZ a zcela novým interaktivním systémem virtuálního manuálního řazení Interactive Manual Drive. RZ navíc přináší větší dojezd a úspornější provoz díky vylepšením v oblasti bateriového pohonu.
Lithium-iontový akumulátor byl optimalizován pro větší kapacitu a výkon, což prodloužilo předpokládaný dojezd až o 100 km v závislosti na variantě a konečné homologaci. Nabíjení je nyní rychlejší díky nové palubní AC nabíječce o výkonu 22 kW a vylepšenému tepelnému managementu baterie.
Lexus je dlouhodobě průkopníkem elektrifikace v segmentu luxusních automobilů. Od uvedení modelu RX 400h v roce 2005 značka neustále pracuje na vyvážené kombinaci jízdních kvalit, ekologického přístupu a zapojení řidiče do děje. Prostřednictvím vize Lexus Electrified, představené v roce 2019, usiluje o dosažení uhlíkově neutrální společnosti nabídkou široké škály elektrických pohonů.
Model RZ, poprvé uvedený na trh v roce 2023, byl prvním vozem Lexus postaveným na globální platformě speciálně určené pro bateriové elektromobily (BEV). V roce 2024 značka reagovala na zákaznickou poptávku a rozšířila nabídku o model s pohonem předních kol. Nový RZ se na evropský trh dostane na podzim 2025.
Konstrukce modelu RZ byla kompletně přepracována s důrazem na efektivitu a jízdní komfort. Mezi klíčové změny patří nová elektrická náprava eAxle s vyšším výkonem a účinností, nový akumulátor s kapacitou 77 kWh a zdokonalená technologie chlazení kapalinou.
K dispozici budou tři výkonnostní varianty: RZ 350e (224 k/165 kW), RZ 500e (380 k/280 kW) a RZ 550e F SPORT (408 k/300 kW). Tažná kapacita modelu RZ s pohonem všech kol byla zvýšena na 1500 kg.
Nové RZ se pyšní také kratší dobou nabíjení díky rychlejší nabíječce a inovativnímu systému předehřátí baterie, který optimalizuje nabíjecí proces při nižších teplotách a zkracuje dobu nabíjení až o 30 minut.
Nový model rovněž zlepšuje jízdní komfort a stabilitu. Systém řízení Lexus DIRECT4 byl přepracován, aby optimalizoval rozložení hnacího momentu mezi nápravami a zlepšil ovladatelnost vozu. V zatáčkách se hnací moment přizpůsobuje rychlosti a poloze volantu, což přispívá k preciznějšímu vedení stopy.
K dalším vylepšením patří i větší konstrukční tuhost, lepší odpružení a snížené vibrace. Luxusní interiér modelu RZ se pyšní vylepšenou zvukovou izolací, novými materiály a dynamickým ambientním osvětlením. Panoramatické střešní okno se stmívací funkcí pomáhá regulovat teplotu v interiéru.
Nejvyšší výkonnost představuje verze RZ 550e F SPORT, která kromě výkonnějšího pohonu přináší i specifické sportovní naladění odpružení, aerodynamické prvky a unikátní design. Tato verze poprvé využívá interaktivní manuální řazení Lexus Interactive Manual Drive, které napodobuje osmistupňovou převodovku a poskytuje řidiči ještě větší kontrolu nad vozidlem.
S uvedením nové generace modelu RZ Lexus pokračuje v tradici inovací a elektrifikace, přičemž zachovává svou pověst luxusní značky poskytující jedinečný jízdní komfort, vyspělou technologii a ekologický provoz.
Foto: Lexus
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.