První vítězství v Rakousku. Marc Márquez už se sice řadí mezi elitu MotoGP 12 let, na Red Bull Ringu ale šestinásobný šampion o víkendu triumfoval poprvé. Na jeho seznamu navíc zůstávají i další okruhy, na kterých se mu stále nepodařilo závod nejvyšší kategorie vyhrát.
Okruh Red Bull Ring se vyznačuje dlouhými rovinkami a nižším množstvím zatáček. Díky vysokému výkonu motoru proto tato trať vyhovovala motocyklům Ducati již od roku 2016, kdy se mistrovství světa silničních motocyklů do Štýrska vrátilo. Ze 12 závodů, které se zde od té doby odjely, jich italská značka ovládla deset. Přemožitele našla jen dvakrát v podobě KTM.
Ačkoli si Márquez v období 2016-2019 dojížděl pro tituly na motocyklu Honda, v Rakousku nikdy nedokázal na závodníky Ducati najít recept. Nejednou byl ovšem velmi blízko k tomu, aby je pokořil. To platí zejména o letech 2017, 2018 a 2019, kdy zde dojel do cíle vždy jako druhý. Často mu navíc k vítězství chyběl jen kousek. V roce 2017 sváděl až do cílové rovinky bitvu s Andreou Doviziosem, který ho nakonec porazil o 176 tisícin sekundy. O rok později nestačil rozdílem 130 tisícin na Jorgeho Lorenza a v sezoně 2019 podlehl opět Doviziosovi, tentokrát o 213 tisícin.
Do boje o výhru byli Márquez a Honda na Red Bull Ringu zapojeni také v roce 2021 při Velké ceně Štýrska. Při deštivé loterii v závěru ale šestinásobný šampion havaroval a nakonec musel projet cílem jako patnáctý. V sezonách 2020 a 2021 se na tomto okruhu závodilo hned dvakrát. O to se postarala koronavirová pandemie, kvůli které se v řadě jiných zemí závodit nemohlo. Na Red Bull Ringu se proto konala nejenom Velká cena Rakouska, ale také Velká cena Štýrska.
S motocyklem Ducati se Márquez ukázal u našich jižních sousedů poprvé v sezoně 2024. Tehdy ještě sedlal rok starý stroj satelitní stáje Gresini. Ve sprintu se sice zprvu nacházel na druhé pozici, jeho tažení ale nakonec skončilo pádem. Účinkování v nedělní velké ceně poté poznamenala kolize s Francem Morbidellim, která ho v úvodu odsunula až na 13. pozici. Přesto projel cílem jako čtvrtý.
Ještě tři zbývají
Po letošní dominanci už si sice může Marc Márquez Red Bull Ring „odškrtnout“, přesto ale stále zůstávají okruhy, na kterých se španělský fenomén dodnes marně pokouší ovládnout závod MotoGP. Z celkových 24 tratí, na kterých startoval, jsou tři takové – portugalské Algarve, indonéská Mandalika a indický Buddh.
Algarve dosud Márquezovi příliš nepřálo. V roce 2021 se zde vrátil do sedla po téměř roční pauze, kterou zapříčinila zlomenina pravé paže. Cílem projel jako sedmý. O rok později si sice polepšil na šestou příčku, poslední dva ročníky ale v jeho podání povedené nebyly. Ve sprintech zde sice zaznamenal třetí (2023), respektive druhé místo (2024), hlavní velkou cenu ale před dvěma lety nedokončil poté, co narazil do Miguela Oliveiry a zlomil si záprstní kůstku. Loni zase kolidoval se svým současným kolegou Francescem Bagnaiou, kvůli čemuž dojel až šestnáctý.
V indonéské Mandalice Márquez ještě nikdy nedokončil nedělní velkou cenu. V roce 2022 do ní vůbec nenastoupil kvůli nehodě ve warm-upu. Před dvěma lety upadl a loni ho zastavil požár motocyklu. Jeho nejsvětlejším momentem tak zůstává třetí příčka z loňského sprintu.
V Indii zatím Márquez dostal šanci jenom jednou - v roce 2023. Sprint sice dokončil jako třetí, v závodě ale projel cílem pouze na deváté příčce kvůli pádu. V posledních dvou letech se na okruhu Buddh nezávodilo kvůli organizačním problémům. Aktuálně se pracuje ne vylepšeních trati a také se hledá nový promotér. Pro rok 2026 se ale počítá s návratem této velké ceny.
Šanci připsat si první vítězství v Algarve a Indonésii dostane Márquez už letos. V Mandalice se bude bojovat o body v říjnu, do Portugalska zamíří MotoGP v listopadu.
Už během nadcházejícího víkendu dostane Márquez šanci dobýt další novou destinaci – stejně jako každý z jeho soupeřů. MotoGP totiž bude vůbec poprvé závodit na maďarském Balaton Parku.
Foto: MotoGP
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.