Celá Evropa s Fabií. Marek Rybníček zažije vrchařskou sezonu plnou novinek

Místo KTM X-Bow GTX Škoda Fabia R5 a namísto mistrovství republiky kompletní evropský šampionát. Zkušeného českého vrchaře Marka Rybníčka čeká v sezoně 2025 spousta změn. Rozpovídal se o nich v našem rozhovoru.

Marku, začal nám rok 2025. Už víš, co tě letos čeká? Doneslo se mi, že u tebe dojde k určitým změnám...

Ano, přesně tak. Po čtyřech letech budu měnit vůz a pojedu se Škodou Fabia R5.

Proč jsi se rozhodl vyměnit KTM X-Bow GTX za Fabii? 

Těch důvodů bylo více. Ale jedním z hlavních je ten, že jsem už několik let chtěl znovu závodit v mistrovství Evropy, pro které KTM stále nedostalo homologaci a ani nemám žádné informace o tom, že by se to mělo do budoucna změnit. Přitom se jedná o banální změnu předpisu. Jde o to, že KTM nemá na každé straně dveře, místo toho má jedny centrální. Nic ale nenasvědčovalo tomu, že by se to v dohledné době změnilo. Měl jsem v nabídce několik aut - Porsche, Lamborghini nebo Ferrari, zkrátka vozy kategorie GT3. Další možností bylo koupit z Polska Mitsubishi, které má 1 000 koní. Ani jedna z těchto variant mi ale nebyla blízká. Chci mít opět spolehlivé auto, které bude fungovat, hlavně podvozkově, ale také motorově. Pokud jde o výkon motoru, s tím si poradíme. Fabia bude mít totiž dvoulitrový motor s výkonem okolo 550 koní. Proto si nemyslím, že bude výrazně pomalejší než KTM. Každopádně to ale bylo s KTM skvělé období. Loni jsem opět získal titul ve skupině 2 českého mistrovství republiky, to samé se povedlo i na Slovensku. Druhé místo v kategorii 1 českého mistrovství bylo také skvělé.

Hrála v tomto rozhodnutí roli aktuální situace značky KTM? 

Ne. Problémy KTM jsou pouze v motocyklové části. Auta s tím nemají nic společného, této divizi se stále daří. Chtěl bych tímto poděkovat týmu RTR projects v čele s Tomášem Minibergerem a Tomášem Fantou. V divizi cestovních vozidel budeme společně nadále spolupracovat.

S půjčenou Škodou Fabia R5 jsi jel už loni na Jankově vršku. Půjde letos o ten samý vůz nebo o jiný?

Nejedná se o stejný vůz. Auto, které momentálně připravujeme, jsem zakoupil z týmu Toksport WRT. Ten je satelitním týmem Škoda Motorsport (stáj působí ve WRC 2, loni s ní bojoval o titul Oliver Solberg - pozn. red.).

S Fabií jsi závodil už v roce 2020. Já ale vím, že na tuto sezonu nevzpomínáš rád.

Ano, ale toto auto je úplně jiné. Má úplně jiný motor a také spoustu dalších věcí. Vozidlo z roku 2020 bylo postaveno na bázi Fabie WRC a bohužel nebylo moc spolehlivé.

Už jsme nakousli, že jsi se chtěl s KTM vrátit do mistrovství Evropy. Nyní pojedeš s Fabií, takže problém s homologací padá. Co to tedy znamená? Uvidíme tě po letech opět v mistrovství Evropy?

Přesně proto jsem tuto změnu udělal. Chci vyrazit na mistrovství Evropy a absolvovat celý šampionát.

Pojedeš tedy celé mistrovství Evropy. Jeho součástí je mimo jiné Ecce Homo Šternberk, takže domácí fanoušci tě opět budou moci vidět. Nemáš ale přece jen v plánu více domácích startú? Třeba doma v Náměšti nad Oslavou?

Ano, v Náměšti se chci objevit. Poté ale už jen na Ecce Homo, jinak se chci věnovat mistrovství Evropy.

Můžeš přiblížit, jak velká změna tě letos čeká? Můžeš popsat základní rozdíly mezi KTM X-Bow GTX a Škodou Fabia R5? Jaký bude rozdíl například ve výkonu motoru nebo maximální rychlosti?

Jelikož jsem závodil s vozidly 4x4 spoustu let, tak si myslím, že si na ovládání auta rychle zvyknu. Maximální rychlost bude samozřejmě nižší, ale zrychlení ze zatáček bude naopak větší. Věřím tomu, že auto bude jako celek fungovat velice dobře.

Pojďme se nyní od tebe přesunout k českým závodům do vrchu obecně. Kalendář mistrovství republiky loni tvořily české závody jenom z poloviny, zbytek se jel na Slovensku. I letos se pojede v Česku pouze polovina sezony. Jak se na něco takového díváš?

Situace je bohužel taková, že v Česku momentálně máme málo pořadatelů. To znamená, že polovina sezony se musí odjet na Slovensku. Není to ideální řešení, ale lepší jak nejezdit vůbec nic.

Ty sám se v Náměšti nad Oslavou podílíš na organizaci podniku Zámecký vrch, jehož ředitelem je tvůj otec Ivan. Můžeš ujistit, že tento závod v ohrožení není?

Náš podnik rozhodně není v ohrožení. Rok od roku je samozřejmě těžší sehnat peníze na pořádání těchto závodů a hlavně dobré lidi. Ohrožen ale tento závod není a v letošním roce se opět pojede.

Stáj Liqui Moly Racing loni účinkovala také na rallyeové scéně. S vozem Toyota GR Yaris Rally2 odjel rallyesprint na Slovakia Ringu a následně také Pražský rallyesprint Petr Semerád. Budeme toto auto v rallye vídat i letos?

Momentálně jednáme s Petrem Semerádem o absolvování celé sprintové sezony. Vozidlo ale ještě vyřešeno není. Toyota byla již koncem loňského roku na prodej a vypadá to, že se prodá.

 


Toyota GR Yaris Rally2 patří momentálně k nejlepším rallyeovým speciálům ve své kategorii. Koneckonců, Sami Pajari se s tímto autem loni stal mistrem světa WRC 2. Nemrzí tě proto, že sis s tímto autem nezazávodil?

Zvažoval jsem, že bych si na závody do vrchu koupil vozidlo nejnovější specifikace Rally2. Ale konkrétně u Toyoty je bohužel problémem zástavba jiného agregátu, protože z motoru, který má tři válce, by bylo těžké dostat 550 koní. Hlavně s tím nikdo nemá zkušenosti. Proto jsem pořídil starší generaci Škody Fabia R5.

Foto: Liqui Moly Racing

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.