Nejlepší desítka v Le Mans. Tým Jiřího Mičánka se na legendární trati blýskl výjimečným výsledkem

Nejslavnější závod světa, nejlepší výsledek sezony. S touto kombinací odjíždí z Le Mans tým Mičánek Motorsport powered by Buggyra. Posádka Jáchym Galáš – Matěj Pavlíček se prosadila v absolutním pořadí i ve své třídě. Druhý závod organizátoři zrušili kvůli problematickým pneumatikám.

Je to výsledek, který si chce z Le Mans přivézt každý. Nejlepší desítka v závodu na trati, kde se jede legendární čtyřiadvacetihodinovka. Do elitního klubu těch, kteří se mohou takovým výsledkem pochlubit, nyní patří i Mičánek Motorsport powered by Buggyra. Do top ten se probojovali Jáchym Galáš s Matějem Pavlíčkem. „Pro naši juniorskou posádku je to nejlepší výsledek sezony a jsem moc rád, že to přišlo právě tady. Tímto výkonem ukazujeme, že patříme mezi absolutní špičku nejen ve třídě PRO-AM, ale i v nejprestižnější třídě PRO. Pro oba jezdce je to obrovská motivace nejen do závodu, ale hlavně do kvalifikací. Potvrzuje se, že ty jsou pro výsledek klíčové,“ říká manažer týmu Jiří Mičánek jr.

Naráží tak především na skvělý výsledek Jáchyma Galáše, který kvalifikaci dokončil právě na desáté pozici. Přitom zdaleka nešlo o ideální kolo. „Zajel jsem první solidní kolo, abych měl nějakou jistotu, že mám rozumný čas a můžu jít v dalších kolech do rizika. Všechna další kola mi už něco překazilo, za někým jsem zpomalil, nebo byly žluté vlajky. I tak to stačilo na desátou pozici,“ pochvaloval si Galáš s tím, že kdyby zvládl zajet opravdu kolo na limitu, mohl by být ještě o vteřinu rychlejší.

Skvělou kvalifikaci pak spolu s Matějem Pavlíčkem dokázali proměnit ve stejně dobrý výsledek i v závodu. Ten dokončili na osmé pozici v elitní kategorii PRO, celkově byli desátí. „Ten výsledek jednoznačně vzešel už z kvalifikace. Potvrzuje se, že to je nejdůležitější session víkendu,“ říká Galáš.

Matěj Pavlíček od Galáše vůz přebral na dvanácté pozici, do cíle jej nakonec dovezl na jedenáctém místě, po penalizaci soupeře se ale Lamborghini Huracán ST EVO2 v barvách týmu Mičánek Motorsport powered by Buggyra posunulo do elitní desítky. „Když mi Jáchym auto na dvanácté pozici předával, byl to pro mě stres. I tak by to byl nejlepší výsledek sezony. Dosáhnout na top ten zrovna v Le Mans je splněný sen,“ ohlíží se za závodem Matěj Pavlíček.

Potvrdit svoji roli favorita v boji o titul ve třídě PRO-AM chtěla v Le Mans i posádka Bronislav Formánek – Štefan Rosina. Cestu za vítězstvím jim nejdřív zkomplikoval škrtnutý nejrychlejší čas Štefana Rosiny, kterého race direction potrestala za překročení traťových limitů, šance na stupně vítězů pak zhatilo zdržení v boxech při střídání. V něm tým ztratil asi dvanáct vteřin, částečně i proto, že jejich auto při střídání zablokovali jiní soupeři. „Bylo kolem nás snad deset aut, museli jsme naše auto vytlačit,“ krčí rameny Štefan Rosina. Závod nakonec dvojice dokončila na pátém místě ve třídě PRO-AM a v průběžném pořadí je druhá.

Šanci na reparát mohli mít Formánek s Rosinou v sobotu přímo před startem čtyřiadvacetihodinovky, jenže v noci před závodním dnem přišla od organizátorů zpráva, že závod se ruší kvůli problémům s pneumatikami Hankook. Startovní pole Huracánů čítající padesátku aut totiž během tréninku, kvalifikací a prvního závodu nasbíralo 31 defektů, kdy se pneumatika doslova rozletěla na kusy.

„Ten problém se intenzivně řešil už od tréninků. Měli jsme omezení na maximální rychlost, měli jsme limit na odklony,“ popisuje Jiří Mičánek jr. Jeho týmu se defekty vyhnuly, zřejmě i díky konzervativnímu nastavení. „Jeli jsme hodně bezpečný setup s malými odklony. Na druhou stranu se to odrazilo ve výsledcích,“ říká Štefan Rosina. „Politika“ kolem pneumatik roztrpčila i Bronislava Formánka. Zmiňuje třeba situaci, kdy jej na cílové rovině, kdy jel maximální rychlostí danou kvůli pneumatikám organizátory závodu, předjel soupeř. „I z výsledků je vidět, že jel o nějakých sedm kilometrů za hodinu rychleji,“ upozorňuje Formánek.

Rozhodnutí vedení seriálu druhý závod zrušit nicméně vítá. „Když kolem sebe vidíte na vlastní oči tři auta, která mají defekt, není to dobrý pocit.“ Stejně jako ostatní jezdce jej ale mrzí, že přišli o roli „předskokana“ nejslavnějšího závodu v automobilové historii. „Závodit v Le Mans při čtyřiadvacetihodinovce je splněný klukovský sen, o který jsme teď přišli,“ mrzí Matěje Pavlíčka.

Servítky si naopak nebere manažer týmu Jiří Mičánek. „Toto byl pro nás jeden z klíčových víkendů celé sezóny. Chápu, že existují problémy s pneumatikami a že je nejde vyřešit operativně, ale to že dostaneme večer ujištění, že závod v nějaké zkrácené formě absolvujeme, a pak nám v noci dojde do WhatsApp zpráva, že je závod zrušený, mi přijde hodně neprofesionální. Celé startovní pole do tohoto víkendu investovalo obrovské úsilí i peníze, které teď přišly nazmar,“ říká. Zrušený závod organizátor bude chtít nahradit jiným, detaily ale zatím neřekl.

I tak ale týmu zůstává pozitivní výsledek, a především punc toho, že byli součástí závodního víkendu 24H Le Mans. „Chci poděkovat Jirkovi Mičánkovi za to, že jsme tady mohli být,“ říká Štefan Rosina. „Mám z toho hořkosladký pocit, ale to, že jsme byli součástí Le Mans a že jsme tu zajeli tak dobrý výsledek, už nám nikdo nikdy nevezme,“ uzavírá Matěj Pavlíček.

Autor

Redakce

Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.