Norbert Michelisz se chce v letošní sezoně WTCR zlepšit zejména při startech. Jeho nový týmový kolega u stáje BRC Hyundai Mikel Azcona popsal svůj odchod od značky Cupra po pěti letech jako rozchod s přítelkyní. Věří však, že s Hyundai má větší šanci na titul. i to zaznělo na online tiskové konferenci před startem nového ročníku WTCR, které se zúčastnila i redakce serveru MotorMix.
V letošním roce jste nově týmovými kolegy a budete rovněž jediným týmem, který bude podporován Hyundai. Jak jste se tedy připravovali, co se strategie týče?
Norbert Michelisz: Upřímně jsme si žádnou strategii nepřipravili. Podle mě bude záležet na jednotlivých závodních víkendech a na konkrétní situaci. Podle toho se budeme rozhodovat, jestli nějakou strategii potřebujeme nebo ne. Když jedete s menším počtem vozů, tak to má samozřejmě vždy svá pro a proti. Výhodou podle mě je, že můžete investovat více svých zdrojů do dvou aut. Během sezony vás ale může skutečnost, že na dráze nemáte tolik jezdců, omezovat.
Můj přístup jako jezdce se ale opravdu vůbec nemění. Ať už máte jednoho týmového kolegu nebo tři, vždy se snažíte do toho dát maximum a dosáhnout dobrého výsledku.
Nyní otázka na Mikela. V posledních pěti sezonách jste usedal za volant vozů značky Cupra. Nyní ale pojedete s Hyundai Elantra. Co jsou podle vás zásadní odlišnosti mezi Cuprou a Elantrou?
Mikel Azcona: Strávil jsem asi patnáct dnů tím, abych porozuměl Elantře a snažil jsem se co nejvíce naučit od Norbiho (Norbert Michelisz - pozn. red.), který má s tímto autem dost zkušeností. Samozřejmě, že je to odlišné auto a nějaké rozdíly cítíte. Například musím říct, že i v rychlých zatáčkách se auto krásně řídí a zůstává velmi stabilní. Zároveň se velice lehce dostane na limit. Toto jsou podle mě hlavní vlastnosti tohoto vozu. Nakonec si ale jsou tato auta podobná, protože vlastnosti vozů TCR se tolik neliší.
Pokud mám něco vypíchnout, tak to, jak se auto řídí v rychlých zatáčkách. Nemusím s ním bojovat, abych ho dostal na limit a do závodní stopy. Celkově si myslím, že je to velmi dobré auto. Během víkendu ale uvidíme. Jedna věc je totiž absolvovat precizní testovací program a druhá věc je srovnání s ostatními vozy v závodním režimu.
Mikel Azcona takes the Victory in Russia! ???????????? The Zengő Motorsport man did all the right moves but it's Yann Ehrlacher the big winner after Race 1 in Sochi ????#FIAWTCR #RaceOfRussia #SochiAutodrom pic.twitter.com/HBka2WKtTN
— FIA WTCR (@FIA_WTCR) November 28, 2021
Když jste Elantru testoval, bylo něco, co pro vás například bylo komplikované a nezvykalo se vám na to snadno?
Mikel Azcona: Opravdu ne. Hned od začátku jsem se v ní cítil pohodlně. Nepotřeboval jsem se toho moc učit. Samozřejmě, ve srovnání s Cuprou bychom našli spoustu malých rozdílů, na které jsem si musel zvyknout, ale nebyl to žádný velký problém.
"Nice place and nice cars." ???? Mikel Azcona's first impressions of his new team on a visit to @BRCGasEquipment
— FIA WTCR (@FIA_WTCR) February 21, 2022
????@Mazconaoficial#FIAWTCR #HyundaiMotorsport #BRCRacingTeam pic.twitter.com/ERyjCf4rrN
Norberte, pro vás je toto nová situace. Vaším týmovým kolegou už totiž letos není Gabriele Tarquini, kterého nahradil právě Mikel. Jaký to byl pocit, když jste ho tentokrát při testech neměl po boku? Byla tato situace v něčem zvláštní? Když bylo například dříve něco s autem, tak se možná každý ptal Gabrieleho? Ten už tam ale nyní nebyl a tak přepokládám, že se každý ptal vás?
Norbert Michelisz: Upřímně, dříve jsme tyto povinnosti měli mezi sebou rozdělené. Možná to nebylo půl na půl, ale spíše 60 na 40, ale každopádně to letos nebyl velký rozdíl. Také podle mě hodně záleží na jezdeckém stylu. Nenajdete dva jezdce, kteří budou mít přesně ten stejný a shodnou se na stejném nastavení a na stejném kroku ve výoji. Vždy tedy musíte trochu dělat kompromisy. Ano, Gabriele měl spoustu zkušeností, vždy velmi rychle ukázal na správné místo a vyřešil problém. Já jsem odvedl většinu práce při vývoji a při vylaďování nastavení.
S Mikelem to bylo více méně stejné. Ano, možná má s tímto vozem méně zkušeností, ale přinesl zase spoustu nových poznatků z Cupry. To vám často může otevřít nové dveře. Nemyslím si, že je přínosné spoléhat se jen na jednoho jezdce. To totiž může uškodit tomu druhému.
BRC Racing duo Gabriele Tarquini and Norbert Michelisz showed the potential of the new Hyundai Elantra on its @FIA_WTCR debut despite a tough race two.#WTCR #TCRSeries https://t.co/8cpJu5DqkP
— Downforce Radio ???? (@DownforceRadio) June 9, 2021
✏️ @Phil_Kinch | ???? DPPI Images pic.twitter.com/h1fnp7JLYt
Jezdci Hondy i Lynk & Co mají starší vůz než vy a tvrdí, že jsou velmi blízko k tomu, aby se dostali na maximální možný potenciál svých aut. Elantra je ale novější. Myslíte tedy, že ještě stále hodně zbývá k tomu, aby se dostala na maximální potenciál?
Norbert Michelisz: Nemyslím si. Ano, na začátku loňského roku bychom o tom ještě mohli debatovat. Byla to první sezona pro tento vůz a museli jsme se spoustu věcí naučit. Můžete ale testovat a vyzkoušet auto na různých charakteristikách okruhů a v různých teplotách. Na začátku loňského roku jsme ještě měli pocit, že stále auto úplně neznáme. Po zkušenostech z loňska a po letošním testování ale upřímně neočekávám žádný velký výkonnostní skok. Neřekl bych, že je nyní auto rychlejší, spíše jenom víme více o tom, co máme dělat v různých podmínkách.
Loni jsme občas bojovali s tím, abychom z auta dostali jeho úplný potenciál. Byl to ale první rok tohoto vozu. Letos si ale myslím, že díky informacím, které máme, budeme schopni ukázat větší potenciál než loni.
Mikeli, máte pocit, že po přestupu od Cupry k Hyundai je vaše situace jiná? Byl jste tváří Cupry, muž, který byl u ní středem pozornosti a vyvíjel jste auto. S vaším odchodem je to podobné jako když někdo mladý opustí dům svých rodičů a jde bydlet do jiného prostředí. Máte stejný pocit?
Mikel Azcona: Samozřejmě to pociťuji, protože mi to hodně změnilo život. Jak jste řekl, byl jsem s Cuprou pět let a několikrát jsem řekl, že je pro mě něco jako rodina. Znali jsme se a cítil jsem se tam velice pohodlně. Bylo mi tam příjemně, ale současně jsem věděl, že jsem ve WTCR limitován. Loni jsme měli jenom dva nebo tři víkendy, kdy nám sebrali nějakou váhu a my mohli bojovat na špici. Jakmile jsme ale dostali dvacet nebo třicet kilo navíc, bylo hotovo.
Přemýšlel jsem o tom. Měl jsem jasno v tom, že chci být šampionem a že s Cuprou opravdu nebude lehké něčeho takového dosáhnout. Když jsem dostal příležitost posílit Hyundai Motorsport, využil jsem ji. Byla to pro mě velmi důležitá a také velká změna. Je to větší značka a je to krok dopředu. Z jezdekého úhlu pohledu si myslím, že je to velký krok pro mou kariéru. V každém ohledu se budu učit stále více, ale využiji té příležitosti. Uvědomuji si, že být tady je výsada. Musím toho tedy využít. Tak jako vždycky udělám, co budu moct a připravím se co nejlépe.
Chtěl jste nejprve vy k Hyundai nebo Hyundai chtěl vás?
Mikel Azcona: Myslím si, že to bylo oboustranné. Když jsem dostal nabídku od Hyundai, nebylo to pro mě těžké rozhodování. Loni jsme mohli vidět, že je jejich auto velice konkurenceschopné a věděl jsem, že s Hyundai mám větší šanci vyhrát titul. Bylo to tedy něco mezi.
Jaká byla reakce Cupry na váš odchod?
Mikel Azcona: Samozřejmě to nebyl dobrý moment pro odchod. Měli jsme velmi dobrý vztah a měl jsem pocit, jako by to byla moje rodina. Nebylo tedy lehké jim říct ne. Je to jako když máte přítelkyni, rozejdete se s ní a jdete k nějaké jiné. Je to velmi těžké. Jsem ale profesionální jezdec a naskytla se mi dobrá příležitost.
Norberte, v loňském roce jste se trápil se starty. Věříte, že by to letos mohlo být lepší?
Norbert Michelisz: Pokusím se. Pevné starty s tímto autem nejsou snadné. Musíte si dávat pozor, jestli vám neprokluzuje spojka a jestli se kola neprotáčejí. Není to vždy jenom o pomalé reakci. Jak jsem řekl, auto se mnoho nezměnilo, ale já se v tomto zlepšit musím. Loni to byla jedna z mých slabin.
Vím ale, že to musím zkusit jinak. Trénovat starty při testech však není moc účinné. Při závodních víkendech do toho totiž promlouvá například načasování zhasnutí světel. Není to tedy snadné srovnávat s tím, co jste si několikrát zkusili při tréninku. Mění se podmínky, teplota spojky, teplota v autě... Je to tedy trochu o jezdcově instinktu. Pokusím se to ale letos zlepšit.
Myslíte si, Norberte, že odchod šéfa Hyundai Motorsportu Andrey Adama během zimy něco změnil? Pociťujete například nový způsob vedení nebo nové smýšlení? Byl silnou osobností...
Norbert Michelisz: Samozřejmě, že to změna je. To je ale věc, na kterou já jako jezdec nemám žádný vliv. Jako jezdec se vždy musíte přizpůsobovat. Podle mě byl Andrea velmi silnou osobností, měl vášeň. Jako člověka a týmového šéfa jsem si ho vždy vážil. Jako jezdec se ale častokrát ocitnete v situaci, kdy se něco změní.
Před letošní sezonou došlo ke změnám pravidel. Ty reagují na to, že některé týmy využívaly během loňské sezony velmi chytrou taktiku. Už jste si v týmu dělali nějakou analýzu a změníte například po těchto úpravách způsob přemýšlení, co se týče kompenzačního závaží nebo bodů v kvalifikaci?
Norbert Michelisz: Ano, minulý rok jsme nebyli dostatečně efektivní. Můžeme polemizovat o tom, jestli je něco takového dobré nebo špatné, ale v závodech cestovních vozů bylo kompenzační závaží vždy a pokaždé jste museli přemýšlet dopředu. Myslím si, že se musíme poučit z chyb, které jsme minulý rok udělali. Ale když si odmyslím loňský rok, tak jsme odváděli dobrou práci. Loni to sice nebylo perfektní, pořád si ale myslím, že jsme odvedli dobrou práci. Musíme být k sobě upřímní. V některých věcech to mohlo být lepší.
Podle mě jsou ale všechny změny pravidel správné a takovéto taktizování trochu omezují. Bude díky nim více záležet na tom, co se děje na trati. Rychlým jezdcům tyto změny umožní, aby byli opravdu rychlí a nepřemýšleli moc o tom, jak se sezona vyvíjí. Tak je to pro jezdce vždy jednodušší.
Mohou tedy letos fanoušci věřit tomu, že všichni jezdci pojedou při závodech na maximum a budou se snažit ukázat svůj celý potenciál?
Norbert Michelisz: Myslím si, že ano, ale u nás to tak bylo i v předchozích sezonách. Řekl bych, že je to jednoduchý přístup. Sednete do auta a snažíte se odvést co nejlepší práci. Loni jsme ale mohli vidět, že se to neukázalo jako nejúčinnější strategie. Velkou část sezony jsme závodili s maximálním kompenzačním závažím. Rád bych vám řekl, že to letos bude jinak. Ale musíme zvážit, jestli pro letošní sezonu nezměníme přístup.
Pořád si ale myslím, že se o tom nevyplatí moc přemýšlet ještě před prvními závody. Při nich se do toho všichni teprve dostávají. Dále také nechcete ztrácet body a chcete využít všeho, co máte k dispozici. Podle mého instinktu by nebylo dobrou závodní strategií přemýšlet o těchto věcech dopředu.
Úvodní foto: FIA WTCR
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.