Čínský kopec smůly české Kanaďanky. Havrdové zničily premiéru v F1 Academy soupeřky

Dva závody, dvě odstoupení po nezaviněných kolizích. Kanadská závodnice s českými kořeny Nicole Havrdová zažila v Šanghaji hořký vstup do své premiérové sezony v ženské F1 Academy.

„Ve dvou závodech jsme dvakrát odstoupili. Je to hodně bolestivé, protože tyto situace nemůžeme ovlivnit. Musíme ale přijmout jejich následky. Pro příště se potřebujeme zlepšit v kvalifikaci a jít dál,“ hodnotila zklamaná Havrdová čínský víkend.

Devatenáctiletá závodnice sice závodí pod kanadskou vlajkou, už jen její příjmení ale napovídá, že má něco společného s Českou republikou. A tak tomu skutečně je. Z naší země totiž pocházejí oba její rodiče. Nicole se ovšem narodila ve Vancouveru. Její závodnická kariéra začala v motokárách. Do aut se přesunula v roce 2022.

Nejúspěšnější sezonu zažila před dvěma lety, kdy dokázala za volantem monopostu F3 vyhrát hned tři šampionáty – Formula Pro USA Winter Series, Formula Pro USA a SFR FA2. V loňském roce povýšila do americké regionální formule, kde dosáhla na čtyři pódiová umístění a celkově skončila šestá. V šampionátu chce pokračovat i letos paralelně s F1 Academy. Zkušenosti má ale například také s Indian Racing League. V roce 2024 odjela také dva vytrvalostní závody v seriálu WRL Endurance s Audi R8 GT4.

Na cestě za svým snem se může Nicole spoléhat na cenné rady a zkušenosti. Jejím koučem je totiž Roberto Moreno. Brazilec v minulosti nastoupil do 41 velkých cen F1 a při Velké ceně Japonska 1990, kterou poznamenala nechvalně proslulá kolize mezi Alainem Prostem a Ayrtonem Sennou v první zatáčce, se dokonce blýskl druhou pozicí. Nastoupil i ve 24 hodin Le Mans nebo v Indy 500. Na kontě má rovněž celkové 3. místo ze seriálu CART (2000) nebo titul šampiona F3000 (1988), což byla tehdejší podoba dnešní F2.

Ženská F1 Academy, která doprovází při vybraných závodních víkendech formuli 1, znamená pro mladou Kanaďanku přesednutí z monopostu F3 do pomalejší F4. Její první závodní víkend, který se uskutečnil v čínské Šanghaji, byl ale daleko od toho, co si představovala.

Závodnice stáje Hitech se v pátek kvalifikovala do obou závodů jako dvanáctá. V sobotu se posunula o jedno místo ještě před startem. Původně jedenáctá Ella Lloydová totiž začínala z boxové uličky kvůli příliš nízkým tlakům v pneumatikách. Po startu se navíc Havrdová dostala na desáté místo.

První závod byl ovšem poznamenán řadou incidentů a hned třikrát vyjel na dráhu zpomalovací vůz. A v posledním případě se tak stalo mimo jiné právě kvůli Havrdové. Po druhém restartu ji totiž v první zatáčce sestřelila Chloe Chongová. V cíli dostala penalizaci 10 sekund.

„Tempo tam bylo, auto se chovalo úžasně a byli jsme hladoví po bodech. Je to ale tak, jak to je. Nejdůležitější je, že se nikdo nezranil,“ posteskla si Havrdová, která byla do doby incidentu spokojena. „S autem se mi jelo opravdu skvěle. Věděli jsme, že když se nám podaří start, tak máme na to, abychom na nějaké body dosáhli. Start z 12. pozice nebyl lehký, ale povedlo se nám získat dvě pozice a byli jsme desátí. Restart po druhém zpomalovacím vozu se nám nepovedl zrovna nejlépe, ale pořád to bylo dobré. V první zatáčce jsme ale byli nabráni zezadu,“ dodala.

Také nedělní šance na body zmizela velmi brzy. Již v prvním kole se totiž Havrdová přimotala do incidentu, který opět spustila Chloe Chongová. Ta poslala do hodin Joanne Ciconteovou a jejímu vozu už se poté nestačily vyhnout nejenom Havrdová, ale ani Aurélia Nobelsová. Za celý tento incident byla Chongová opět potrestána 10 sekundami.

„Cítila jsem se jako před lety v motokárách,“ kroutila Havrdová hlavou. „Závodní vozy by se měly kontaktům vyhýbat. Závodnice před námi ale bohužel nabrala zezadu vůz a způsobila jeho roztočení. Myslela jsem si, že se mu zvládnu vyhnout. Vůz na levé straně (Nobelsová – pozn. red.) mě ale sevřel a já neměla žádný prostor,“ popisuje.

Druhé letošní vystoupení v F1 Academy čeká na Havrdovou o víkendu 19.-20. dubna, kdy se pojede v saúdskoarabské Džiddě. Ještě předtím ovšem absolvuje úvodní podnik sezony americké regionální formule. Ten hostí již během posledního březnového víkendu New Orleans na okruhu NOLA Motorsports Park.

V Džiddě nastoupí Nicole s novým šasi. To původní totiž bylo při kolizi v nedělním čínském závodě zničeno natolik, že je již neopravitelné.

Foto: Nicole Havrda Racing

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.