Ohlasy po prologu: Lopraise zlobila navigace, Peterhansel se vyhnul první desítce zaměrně

Přečtěte si, co zaznělo z úst závodníků po skončení prologu letošního ročníku Rallye Dakar.

Motorky

Daniel Sanders (Gas Gas Factory Team) - 1. místo

"Cítil jsem se opravdu pohodlně. Motorka se řídila neskutečně. Je skvělé, že jsme ukázali rychlost, od zítřka ale vstoupí do hry navigace. Bude to dlouhý závod, těším se na to. Věděl jsem, že v prologu musím být rychlý a že když zde nebude hrát velkou roli navigace, můžu být v první trojce nebo pětce."

Pablo Quintanilla (Monster Energy Honda Team 2022) - 2. místo

"S tím, jak jsme začali, jsem spokojen. Byl to sice krátký prolog, ale byl intenzivní a rychlý. Museli jsme se vypořádat s dunami a kameny, pomohlo mi to dát si nervy do pořádku a začít se kousek po kousku dostávat do rytmu. Mým cílem bylo dojet v první čtyřce a skončil jsem druhý, takže jsem to dokázal a pro zítřek si můžu vybrat dobrou startovní pozici. Bude to důležitá etapa, protože nás čeká přes 300 měřených kilometrů. Bude to komplikované. Doufáme, že se nám první týden podaří."

Kevin Benavides (Red Bull KTM Factory Team) - 4. místo

"Dnes to byla hodně krátká etapa, ale byla velmi důležitá, protože jsme v ní mohli získat dobrou startovní pozici pro zítřek. Skončil jsem čtvrtý, takže si můžu startovní pozici vybrat. Chci si vybrat takovou pozici, abych mohl startovat co nejvíce vzadu. Na motorce se cítím velice dobře. Jsem spokojený a trochu jsem se uvolnil."

Martin Michek (Orion - Moto Racing Group) - 14. místo

„Takový ostrý prolog jsem snad nikdy nejel. Co pořadatel sliboval, to splnil. Vypadá to, že trasa povede podobným terénem v následujících dnech. Asi nepojedeme po velkých technických dunách, ale spíše po rychlých a menších, občas se to proloží písčitou rovinkou s kamením. S časem jsem moc spokojený, přede mnou jsou kluci z továrních týmů. Ukázal jsem, že mám rychlost a mohu je trápit, což chci dělat neustále.“

Milan Engel (Moto Racing Group (MRG)) - 39. místo

„Bylo to hodně písčité, žádná pista, jeli jsme po menších rozbitých dunách. Na závěr nás čekal velký sjezd, to byl zážitek. Takovou dunu jsem sjížděl naposledy v Jižní Americe. Etapa hodně rychle utekla, nestihl jsem se nadechnout a byl v cíli. Tím, že jsem startoval zezadu, tak už trasa byla načmáraná, jelo se fakt rychle. Ani jsem se nestačil dívat do roadbooku. Proto jsem jel spíše na jistotu, podle toho vypadal také výsledek.“

Čtyřkolky

Zdeněk Tůma (Barth Racing Team) - 14. místo

„Z nováčků jsem měl neoprávněný strach. Jeli celkem rychle. Bylo vidět, že měli v dunách najeto, pravděpodobně absolvovali nějaké závody. Někteří mě ještě předjeli. V dunách jsem pořádně nebyl dva roky, což se projevilo. Prolog sice začal tříkilometrovou rovinkou s kamením, zbytek se ale jel v dunách. Navíc proti východnímu sluníčku, což nebylo moc příjemné. Musím si rozmyslet strategii v nastavení motoru, zejména při výjezdech dun. Není to zatím moc zdárně převodované. Zároveň je ale potřeba myslet na trvanlivost pohonné jednotky. Jinak jsem měl z dun dobrý pocit, co se týče stroje. Musím si na ně více zvyknout a poté se budu posouvat dopředu."


Auta

Násir al-Attíja (Toyota Gazoo Racing) - 1. místo

"Dnes to byla krátká etapa. Jsem docela šťastný, že jsme vyhráli, protože budeme mít zítra dobrou startovní pozici. S výkonností našeho nového vozu jsem spokojen. Pomohla tvrdá práce, kterou tým odvedl."


Stéphane Peterhansel (Team Audi Sport) - 14. místo

"Když jsme koukali na odpočet do startu, bylo to docela emotivní, protože jsme měsíce tvrdě pracovali. Přistoupili jsme k tomu opatrně a dávali jsme si pozor na všechny parametry. S autem se ale jezdí pěkně. Je to zábava a to je velice důležité. Potvrdila se data, která jsme nasbírali při testování. Při přejíždění dun je na tom auto dobře, což je také skvělé. Snažil jsem se vyhnout umístění v nejlepší desítce, takže jsem jel velmi pomalu."

Martin Prokop (Benzina Orlen Team) - 16. místo


"Nedržel jsem to úplně pod krkem. Byl tam jeden úsek na srdce, který vedl až do cíle. Jeli jste jeden a půl kilometru z kopce naplno. Jelo se přes kopce a přes duny a tam jsem to nepodržel, takže si myslím, že jsem tam nějaký čas ztratil. Jinak to ale bylo plynulé. První ostré svezení s novým autem bylo příjemné, balanc vozu se mi líbí. Jestli to takto bude pokračovat dále, můžeme být spokojeni. Auto je řiditelné a příjemné."

Kamiony

Eduard Nikolajev (Kamaz-Master) - 1. místo

"Prolog byl výborný, děkujeme organizátorům za možnost naskočit do závodu. Bylo nezvyklé jet hned první den v dunách a upouštět tlak v pneumatikách. Bylo to zajímavé. Skákalo se, létalo, dráha se tak trochu měnila v kameny a malé duny. V mnoha zatáčkách byly kontrolní body, aby si jezdci nemohli zkrátit trať. Jelo se nám dobře, navigátor odvedl skvělou práci."

Dmitrij Sotnikov (Kamaz-Master) - 2. místo

"Byla to krátká etapa. Nebyla tak rychlá, na různých místech byly písčité cesty a duny. Dávali jsme si pozor, jen jsme to potřebovali dojet. Nicméně jsem ale s kamionem trochu experimentoval, protože takový písek v Rusku nemáme. Jsou před námi delší a těžší etapy."

Ignacio Casale (Tatra Buggyra Racing) - 5. místo

„Předpokládal jsem, že to bude hodně dobré a stalo se. Jednalo se o těžký prolog, jeho výsledky potvrdily, že, můžeme bojovat o umístění na stupních vítězů. Kamaz je hodně silný, nicméně na třetí místo jsem ztratil jen dvanáct sekund.“

Martin Macík (Big Shock Racing) - 8. místo

„Jelo se nám dobře. Bylo to rychlých 19 km v těžkém terénu. Duny, ve kterých záleželo na volbě trasy. Zbytečně neriskujeme, všechno je zatím před námi. Strategie je jednoduchá. Všichni jedeme závodit a chceme uspět. Už v minulém roce jsme dokázali, že máme zkušenosti i auta, která jsou rychlá a zároveň vydrží i extrémní podmínky. Musíme teď s chladnou hlavou odstartovat, zjistit, jak je na tom konkurence a postupně přidávat. Důležité je, že nám Marťas Šoltys bude krýt záda. To oceníme hlavně v maratonské etapě."

Aleš Loprais (Instaforex Loprais Praga) - 11. místo

„Bylo to pro nás trošku hektické, protože nám nešly tablety. Byl tam nějaký problém s uploadem trasy. Pořadatelé nás proto na startu odstavili stranou a než se vše vyřešilo, pustili na trať několik dalších kamionů. My jsme se nakonec zařadili za Sugawaru s Hinem. Když se vše vyřešilo, jeli jsme, jak to šlo. Jarda (Jaroslav Valtr mladší, navigátor - pozn. red.) to zvládl dobře, i když je pochopitelné, že vše ovlivnila nervozita, která provází start vždycky, a tentokrát byla ještě umocněna zmíněnými problémy. Na trati jsme nejprve předjeli Martina Šoltyse, který měl zřejmě nějaký trabl, pak Sugawaru a následně nějaké osobní auto, takže to nebyla úplně čistá jízda. Já osobně jsem se taky ještě úplně necítil, protože s ohledem na události posledních dnů pro mě není snadné koncentrovat se na závod. Byla to hektická první etapa, ale nějak jsme to zvládli a letíme dál splnit naši misi."

Lehké prototypy

Sálih Saíf (Buggyra Zero Mileage Racing) - 8. místo

„Přes problémy s pneumatikami jsem si prolog užil, Can – Am je hodně rychlý, škoda, že jsme museli zvolnit. I tak jsem spokojený."

Josef Macháček (Buggyra Zero Mileage Racing) - 20. místo

„Hodně písku a kamení, takže se dalo relativně málo získat a hodně ztratit. Poprvé jsme pracovali s navigační technikou, řekl bych, že se docela klepe. Není to úplně příjemné, papír byl jistější. Udělali jsme jednu chybu, když jsme o trochu později zatočili, naše ztráta ale nebude mít na konečné umístění vliv."

Side-by-Side

Marek Goczal (Cobant-Energylandia Rally Team) - 1. místo

"Velice pěkná a zajímavá etapa na začátek rallye. V soutěsce nám organizátor přichystal pár překvapení, ale dokázali jsme se s tím vypořádat a několik posádek jsme tu předjeli. Byla to opravdu krásná etapa. Naším snem je udržet první dvě pozice (druhý je Markův bratr Michal - pozn. red.) až do konce rallye. Máme ale ještě před sebou dlouhou cestu, která bude plná tvrdé práce."

Michal Goczal (Cobant-Energylandia Rally Team) - 2. místo

"Jsem velice spokojen s tím, jak pro nás první etapa dopadla. Gratuluji bratrovi, jel opravdu skvěle. Už jsme vtipkovali, že do konce rallye se teď můžeme už jenom prohodit a že nehodláme první dvě místa nikomu vracet. Máme ale na paměti, že je to teprve začátek a že tato soutěž je dlouhá a navíc nejtěžší na světě."

Dakar Classsic

Ondřej Klymčiw (Klymčiw Racing) - 4. místo

"Po těch sto nebo sto dvaceti autech před námi byla trať příšerně rozbitá v měkkých částech. To nás ale asi bude čekat každý den. Naše nízká průměrná rychlost je vykoupená hodně rozbitou tratí. Díky tomu, že auta bloudí, jsou vyjeté třeba i tři trasy. Navigátor neudělal jedinou chybu. Dalo mi dost práce hlídat si průměrnou rychlost. Jinak super. Musím se s s autem sžít. Neměli jsme vůbec čas testovat. Musím se naučit s převody a otáčkami a dobře si přeřadit."

Olga Roučková (Czech Samurais) - 132. místo

"Už v prologu se ukázalo, jak je nejslabší kategorie H1 rychlá. Jedeme na hraně auta a v rozjezděném písku ne a ne dosáhnout stanovených rychlostí. Držte nám palce. Samík šlape, jak má, ale stejně nestačí. Zítra nás čeká dlouhý den, ve kterém máme dva měřené úseky."

Úvodní foto: Instaforex Loprais Praga

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.