Brzdová soustava je z pohledu zajištění bezpečnosti při jízdě klíčovou součástí automobilu.
V kritických situacích to bývá na silnicích zpravidla právě stav brzd, který spolurozhoduje o tom, zda se řidiči podaří odvrátit hrozící nehodu či alespoň dostatečným snížením rychlosti předejít fatálním následkům.
Kvůli bezpečnosti vlastní i všech účastníků dopravního provozu si tak právě brzdová soustava zaslouží velmi zodpovědnou péči. Pravidelným a kvalitním servisováním lze zároveň prodloužit životnost jednotlivých komponentů a ušetřit náklady za jejich brzkou výměnu.
První důležitou podmínkou pro to, aby vozidlo zastavilo, kdy má, je odpovídající stav brzdové kapaliny. Ta má v popisu práce přenášet brzdnou sílu od hlavního brzdového válce k brzdovým mechanismům kol a zároveň chrání před korozí jednotlivé části hydrauliky.
„Hladinu brzdové kapaliny doporučuji kontrolovat alespoň třikrát až čtyřikrát v průběhu roku a ideálně vždy před delší cestou,“ popisuje Marek Zukal ze společnosti Quick Stop Car, jejímž cílem je rychlé vybudování čtyř set plně vybavených, energeticky soběstačných servisních jednotek a pneuservisů u čerpacích stanic pohonných hmot v České republice.
Samotnou výměnu kapaliny pak výrobci doporučují provádět zpravidla jednou za dva roky. Řidiče obvykle vyjde na jeden až dva tisíce korun i s prací.
„Je potřeba si uvědomit, že neustálým zahříváním při brzdění tato látka degraduje a posouvá se její varný bod. Při zanedbání může v extrémní situaci dojít k takzvanému zavaření brzd, kdy brzdový systém již nedokáže tlačit kapalinu znečištěnou vodou a auto nezastaví,“ doplňuje Zukal.
Hladinu brzdové kapaliny zvládne bez problému překontrolovat i laik. Péči o zbylé komponenty soustavy je však lepší přenechat profesionálům. Nesprávně seřízené brzdy totiž mohou být stejně nebezpečné, jako ty vůbec neservisované. „Kupříkladu stav brzdového kotouče a obložení je vhodné nechat zkontrolovat alespoň dvakrát do roka. Typicky se tak děje během výměny pneumatik. Alespoň jednou ročně je dobré prověřit i těsnost brzdové soustavy,“ doporučuje Zukal.
U brzdových destiček pak nelze jednoduše určit, jak často je potřeba přistoupit k jejich výměně. Interval se totiž odvíjí od provozních podmínek automobilu a stylu jízdy. Rychlejší opotřebení lze kupříkladu očekávat u vozu, jež se často pohybuje po městě než u toho, s kterým řidič obvykle jezdí spíše po okresních komunikacích.
Některá moderní vozidla již disponují čidly hlásícími potřebu výměny destiček. U starších je potřeba provést kontrolu ručně přičemž vrstva třecího materiálu by měla mít alespoň 3 milimetry.
„Špatný stav destiček se může projevovat vibracemi volantu či brzdového pedálu. Častá je také vyšší hlučnost či táhnutí auta na stranu,“ uvádí odborník ze společnosti Quick Stop Car a dodává: „V takových případech je důležité zajet do servisu hned a výměnu neodkládat. V opačném případě řidič kromě hazardu na silnici riskuje i poškození dalších komponentů brzdového servisu. Při následné výměně třmenů a brzdových kotoučů pak zaplatí několikanásobně vyšší částku.“
Životnost jednotlivých komponentů brzdové soustavy lze kromě pravidelného servisování prodloužit i šetrným způsobem jízdy. Na brzdových destičkách se tímto způsobem dá najet až dvojnásobná kilometráž, než při agresivním stylu brzda – plyn.
„Pro brzdy automobilu je ideální plynulá jízda bez zbytečného prudkého sešlapávání brzdového pedálu při dálničních rychlostech. Řidiči také často chybují při jízdě z kopce, kdy jezdí na neutrál a nebrzdí motorem nebo po celou dobu mírně drží pedál. Mnohem účinnější je v takovém případě brzdit přerušovaně,“ uzavírá Marek Zukal.
Zdroj: Quick Stop Car
Ilustrační foto: Bosch, AP Racing
Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.