Šampion formule E a bývalý pilot F1 míří do Le Mans. Porsche nasadí do slavného závodu i Wehrleina

Pascal Wehrlein se poprvé v životě zúčastní závodu 24 hodin Le Mans. Úřadující šampion formule E nastoupí v červnu do legendárního podniku jako člen třetí posádky stáje Porsche Penske Motorsport.

„Jsem za tuto příležitost nesmírně vděčný,“ raduje se 30letý jezdec. Německý závodník si uvědomuje, že ho čeká velká výzva. „Na rozdíl od formule E se budu muset o věci v autě dělit. Obvykle mi je vše šité na míru – úprava sedadla, nastavení, strategie a další věci. Chtěl bych ke svému titulu mistra světa formule E přidat i další významné tituly z jiných sérií, mým prvořadým cílem ale bude odvést dobrou práci pro tým a naučit se toho co nejvíce,“ zachovává si pokoru.

Pascal Wehrlein sice bude poprvé závodit v Le Mans, nepůjde ale o jeho první vytrvalostní závod. Dokonce už má i zkušenosti se čtyřiadvacetihodinovkou. V lednu nastoupil v Daytoně. I tady startoval s prototypem Porsche 963, avšak v barvách zákaznického týmu JDC-Miller MotorSports. Spolu s Brycem Aronem, Gianmariou Brunim a Tijmenem van der Helmem dosáhl na šesté místo.

„Pascal nás jednoznačně přesvědčil svou výkonností při testování a také při své účasti v závodě 24 hodin Daytona,“ vysvětluje šéf Porsche pro motorsport Thomas Laudenbach, proč padla volba právě na Wehrleina.

Loňský šampion formule E, který se ovšem v průběžném pořadí aktuálního ročníku nachází až na osmém místě, doplní v posádce třetího vozu Felipeho Nasra a Nicka Tandyho. Ti jsou na rozdíl od něj již zkušenými vytrvalostními závodníky.

Dvojice ovládla spolu s Laurensem Vanthoorem úvodní dva podniky letošní sezony amerického seriálu IMSA – již zmíněnou „čtyřiadvacítku“ v Daytoně a poté také 12 hodin dlouhý závod v Sebringu. Nasr vyhrál Daytonu již v roce 2024. Tandy je jediným závodníkem v historii, který dosáhl takzvaného vytrvalostního „Grand Slamu“ – to znamená triumf při 24hodinových závodech v Le Mans, Daytoně, na Nürburgringu a ve Spa-Francorchamps.

Kromě Wehrleina, Nasra a Tandyho budou v Le Mans reprezentovat tovární stáj Porsche ještě další dva vozy. V nich uvidíme posádky Julien Andlauer – Michael Christensen – Mathieu Jaminet a Matt Campbell – Kévin Estré – Laurens Vanthoor.

Německá značka nezažila při úvodním podniku v Kataru vydařený vstup do nové sezony WEC. Její posádky doplatily na nevýhodné BoP. Julien Andlauer, Michael Christensen a Mathieu Jaminet obsadili 10. místo, loňští jezdečtí šampioni Kévin Estré a Laurens Vanthoor dosáhli s Mattem Campbellem dokonce až na 11. pozici.

Před červnovým Le Mans čekají na startovní pole ještě dvě šestihodinovky. První se odehraje v Imole (20. dubna), druhá ve Spa-Francorchamps (10. května).

Bývalý pilot F1 i nejmladší šampion DTM

Připomeňme, že titul šampiona ve formuli E rozhodně není jedinou zajímavou položkou, kterou můžeme najít v životopise Pascala Wehrleina. Němec v minulosti působil také ve formuli E a rovněž se stal šampionem DTM. V historii tohoto seriálu je dodnes zapsaný jako nejmladší držitel titulu.

Ve F1 závodil Wehrlein v letech 2016 a 2017. V té době patřil do juniorského programu Mercedesu. V sezonách 2016 hájil barvy Manoru, o rok později se přesunul do Sauberu. Ve svém nováčkovském roce obsadil 19. místo, které si připsal s jedním bodem za 10. místo ve Velké ceně Rakouska. O rok později vybojoval se Sauberem pět bodů a celkovou 18. pozici. Jeho nejlepším výsledkem byla 8. příčka z Velké ceny Španělska.

Zajímavou náhodou je, že po sezoně 2016 vystrnadil Wehrlein z F1 svého současného parťáka pro Le Mans Nasra. Brazilec sice měl tehdy u Sauberu navrch před týmovým kolegou Marcusem Ericssonem, Švédovo silné sponzorské zázemí a Wehrleinova podpora ze strany Mercedesu ale znamenala, že se musel „pakovat“.

O rok později se ale ocitl Wehrlein v podobné situaci. Do týmu totiž vstoupila jako titulární sponzor a technický partner Alfa Romeo a ta si do týmu prosadila tehdejšího čerstvého mistra F2 Charlese Leclerca. Místo mu musel uvolnit právě Wehrlein, jemuž pak Mercedes nedokázal sehnat jiné místo. V sezonách 2019 a 2020 zastával Němec roli vývojového jezdce Ferrari, pak se ale z královny motorsportu definitivně vytratil.

Právě s Mercedesem se Wehrlein v roce 2015 stal šampionem DTM. Podařilo se mu to ve věku 20 let a dodnes je nejmladším šampionem v historii německého seriálu.

Foto: Porsche Motorsport

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.