Budoucnost patří vodíku. Stellantis přebuduje svoji francouzskou továrnu

Nová investice do závodu v Hordainu výrazně zvýší výrobu lehkých užitkových vozidel Peugeot Expert, Citroën Jumpy a Opel Vivaro poháněných vodíkovými palivovými články

V závodě koncernu Stellantis ve francouzském Hordainu se rozjede velkosériová výroba lehkých užitkových modelů řady „K-Zero“ (Peugeot Expert, Citroën Jumpy, Opel Vivaro) poháněných vodíkovými palivovými články. Uvedl to šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares při návštěvě závodu.

Tyto vodíkem poháněné vozy budou kompletovány na stejné lince, ze které dnes sjíždějí modely poháněné spalovacími motory a elektromotory. Zesílená multi-energetická platforma vodíkových verzí s okovenou karoserií projde nejprve standardní lakovnou a kompletační linkou, tak, jako běžné modely s elektrickým pohonem nebo spalovacími motory. Teprve ve finále se vodíkové verze zkompletují s pohonným agregátem a palivovými články v nově vybudované hale o rozloze 8000 m2, která je určena speciálně pro tyto účely.

Na tomto novém pracovišti se nainstalují zásobníky paliva, doplňkové akumulátory i sady vodíkových článků. V porovnání s dosavadní malosériovou výrobou vodíkových verzí „K-Zero“ v prototypové dílně v německém Rüsselsheimu se zavedením sériové výroby v Hordainu zkrátí doba konverze vodíkových modelů asi na polovinu.

Úpravy závodu v Hordainu pro rozjezd sériové výroby vodíkových modelů si vyžádaly investice ve výši 10 milionů eur, přičemž projekt finančně podpořila i francouzská vláda. Z továrny v Hordainu dosud vyjížděly modely značek Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall, Fiat a Toyota, přičemž podíl bezemisních elektrických verzí na produkčním mixu činil asi 43 %.

Vodíkovými palivovými články poháněné užitkové modely Peugeot Expert, Citroën Jumpy a Opel Vivaro jsou určeny především pro přepravu nákladů na delší vzdálenosti. Jejich akční rádius činí více než 400 km, nádrže lze doplnit už během třech minut. Velmi pozitivní je, že vodíkový pohon nijak neomezil užitné vlastnosti nových modelů, které uvezou až 1 000 kg nákladu.

Vodíkové verze Peugeot Expert, Citroën Jumpy a Opel Vivaro představil koncern Stellantis už v roce2021 a stal se tak prvním automobilovým producentem na světě, který uvedl vodíkem poháněné modely této kategorie na trh.

Závod v Hordainu, který byl slavnostně otevřen v roce 1994, je stěžejním článkem strategické divize užitkových vozidel skupiny Stellantis. V Hordainu se vyrábějí lehké užitkové modely řady „K-Zero“ (Peugeot Expert, Citroën Jumpy, Opel Vivaro). Továrna v Hordainu zaměstnává ve třech směnách na 2440 pracovníků, denní produkce činí 628 automobilů.V roce 2021 se v Hordainu vyrobilo 144 650 automobilů, v létě roku 2022 vyjel ze závodu miliontý vůz řady „K-Zero“.

Zdroj: Stellantis

Autor

Redakce

Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.