Startovní listina se jmény140 jezdců. To je soutěž motocyklistů na Rallye Dakar 2024.
"Oranžová smůla!" zvolal někdo, když se zamýšlel nad bojem továrních jezdců KTM na lednovém Dakaru. Přestože Kevin Benavides v lednu těsně zvítězil nad Tobym Pricem o pouhých 43 sekund, tým teď trápí řada zranění. Dvojnásobný šampion z Argentiny, vítěz z let 2021 a 2023, se potýkal s řadou problémů - zlomenou stehenní kostí před závodem Abu Dhabi Desert Challenge, zlomeným zápěstím během tréninku na DesafíoRuta 40 a zraněním nohy před Dakarem 2024.
Toby Price, známý svojí vyrovnaností, vyhrál Rallye du Maroc, ale v šampionátu W2RC mu na titul chyběly čtyři body. Zůstává klíčovou postavou rakouského týmu, který nedávno přišel o Matthiase Walknera kvůli zlomenině nohy.
Naopak Luciano Benavides, který je továrním jezdcem Husqvarny, zazářil. Na nadcházejícím Dakaru bude mít číslo 1. Stal se mistrem světa, když skončil druhý v každé soutěži s výjimkou posledního Dakaru, kde však začal útok na korunu šampiona třemi etapovými vítězstvími v řadě.
Koncernová španělská divize pod jménem GasGas má svůj trumf v podobě Daniela Sanderse, který debutoval na Rallye Sonora, a Sama Sunderlanda, dvojnásobným vítěze toužícího po návratu na výsluní po náročném roce 2023.
Konkurence přes rok tvrdě zbrojila
Silná stáj Monster Energy Honda Team obhájila značkový titul ve W2RC a novou motorkou CRF 450 Rally. Získal významné akvizice: Adrien Van Beveren, Američan Skyler Howes, Španěl Tosha Schareina a zkušení jezdci jako Ricky Brabec a Pablo Quintanilla. O vítězství se chce ucházet také Nacho Cornejo, kterému v roce 2021 triumf těsně unikl.
Konkurenční tým Hero tvoří Ross Branch a Joan Barreda, který usiluje o jubilejní 30. etapové vítězství. Lorenzo Santolino z týmu Sherco je odhodlán vylepšit své šesté místo z roku 2021.
V kategorii Rally2 je největším aspirantem na titul vítěz z roku 2023 Romain Dumontier, ale čelí silné konkurenci v podobě Paola Lucciho, Jeana-Loupa Lepana a Bradleyho Coxe. Představení motocyklů Kove, na kterých jedou Sunier Sunier, Fang Siang-liang, Neels Theric a Xavier Flick, určitě přinese zdramatizování bitvy o beduíny. Dalším, koho stojí za to sledovat, je Mason Klein, který se vrací do RallyGP s motocyklem Kove.
Original by Motul
Jedinečná část bivak bývá živá až do noci a vítá nejodvážnější motorkáře Dakaru. Letos se 27 dobrodruhů odvážně rozhodlo závodit bez asistence. Ztělesňují tak ducha slavné rallye, když sami udržují a opravují své motocykly. Jejich cesta do cíle je poznamenána dlouhými dny a nocemi, které pohání silný pocit soudržnosti.
Tato výzva bez asistence otevírá cestu hrdinům v jedné stopě. Mezi nimi je Jérôme Martiny z Belgie, který usiluje o umístění v první třicítce bez cizí pomoci, spolu se Simonem Marčičem ze Slovinska, zkušeným závodníkem, který nastupuje na svůj desátý Dakar. Dalším pozoruhodným účastníkem je David Pabiška z České republiky, který má za sebou patnáct Dakarů.
Zvláštní pozornost si zaslouží dva debutanti s působivým rodinným odkazem. Tobias Ebster z Rakouska, synovec bývalého šampiona Heinze Kinigardnera, a Gioele Meoni z Itálie, syn dvojnásobného vítěze Fabrizia Meoniho. Oba již před svým dakarským debutem prokázali značný talent.
Foto: DPPI/A.S.O. a Red Bull Content Pool
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.