Hledání důvěry i zlobící GPS. Češi mají za sebou dakarský shakedown

Martin Macík prověřil funkčnost svého Čendy, Martina Michka pozlobila GPS a Pascal de Baar se poprvé svezl s novou Tatrou EVO3. I tak vypadal ve středu shakedown před startem letošního ročníku Rallye Dakar.

Poslední možnost vyzkoušet techniku před ostrým startem dostali jezdci a týmy nedaleko startovního bivaku ve městě Al-Ula. Soutěžící se vydali na více než 20 kilometrů dlouhou trasu, která vedla rovným a kamenitým terénem.

„Čendu (přezdívka kamionu Iveco – pozn. red.) jsme hned ráno pořádně protáhli a všechno funguje, jak má,“ hlásil po prvním letošním svezení v Saúdské Arábii Martin Macík, který bude obhajovat druhé místo v kategorii kamionů.

Dobrou rozcvičkou byl shakedown nejenom pro Macíka, ale také pro jeho spolujezdce Františka Tomáška: „Taky František se zahřál, protože jsme mohli otestovat i navigaci,“ dodal sedlčanský jezdec.

Techniku před začátkem letošního ročníku už vyzkoušel mimo jiné i Pascal de Baar. Čtyřiapadesátiletý matador byl minulý týden na poslední chvíli povolán do nového kamionu Tatra Buggyra EVO3 jako náhrada za zraněného Martina Šoltyse. Při shakedownu tak řídil tento speciál vůbec poprvé.

„Je to nové dítě, které se narodilo a musí se začít učit chodit. Na tom teď pracujeme. Ale to už moc dobře znám, protože jsem byl v továrním týmu MANu i Renaultu,“ říká De Baar, který měl letošní ročník původně absolvovat jako rychlá asistence týmu Boucou Assistance.

Na palubního mechanika Tomáše Šikolu udělal Nizozemec dobrý první dojem: „Nezdá se, ale je to takový dravec. Ví, co má dělat, funguje to, ruce má šikovné, takže za mě to je pěkné,“ říká Šikola, na kterého zapůsobilo i nové auto. „Jsem z něj nadšený, podvozkově je úplně někde jinde. Za mě je to strašný krok dopředu,“ myslí si.

Optimismus panuje také u Jaroslava Valtra a Daniela Stiblíka. Ti budou hájit barvy Buggyry se staršími speciály Tatra Phoenix.

„Máme se úplně úžasně,“ pochvaloval si Valtr. „Musím říct, že jsme náš kamion pěkně posunuli. Auto jede neuvěřitelně. Jsme na limitu, protože věřím tomu, že vůz dovezeme do cíle,“ uvedl pátý muž loňského ročníku.

Rychlá asistence Stiblík je na tom podobně: „S autem se mi jede fakt dobře. Myslím si, že si budeme rozumět a těším se, jsem zvědavý. Úplně nevím, co mám od Dakaru všechno čekat, ale to se ukáže. Mým snem je Dakar dojet do cíle. Ale uvidíme, jak to bude,“ prozradil.

Drobnosti u Michka a Kolocové

Ne u všech proběhl shakedown bez jakékoli komplikace. Tak tomu bylo například u Aliyyah Kolocové. Devatenáctiletá závodnice absolvuje v barvách Buggyry svůj druhý dakarský start za volantem vozu Red-Lined REVO T1+. Do něj během loňska přesedla z lehkého prototypu.

„Měli jsme nějaké problémy s autem, které ještě musíme vyřešit, ale celkově se cítím dobře,“ zhodnotila svou středeční jízdu dcera Martina Koloce.

Navigátor Aliyyah Sébastien Delaunay vidí u své parťačky posun kupředu: „Trochu jsme na autě změnili geometrii a zkontrolovali, jestli je všechno v pořádku. Aliyyah se začíná zlepšovat v jízdě na kamenech. Má pořád trochu strach z defektu. Ale poté, co porychlila, začala mít dobrý pocit. Jsme připraveni na páteční prolog i celou soutěž,“ říká Francouz.

Martin Michek ladil neduhy jiného druhu: „Malinko nás zaskočila anténa od GPS, která mi načítala kilometry navíc. Naštěstí se ale vše vyřešilo výměnou nové verze GPSky, takže doufám, že vše bude v závodě klapat,“ popisuje své trable motorkář z Českých Budějovic.

46. ročník Rallye Dakar oficiálně začíná v pátek 5. ledna 27 kilometrů dlouhým prologem nedaleko Al-Uly. Poté se uskuteční dalších 12 etap, jejichž součástí bude 4 720 měřených kilometrů. Do cíle, který bude umístěn v Janbu, účastníci dorazí v pátek 19. ledna. Čtvrtek se ponese ve znamení dokončení technických a administrativních přejímek.

Foto: Buggyra Racing, MM Technology, Orion – Moto Racing Group/Lukáš Pour

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.