Po stříbrném úspěchu obavy o budoucnost. Staňkovo angažmá v Super Formuli se komplikuje

Z F2 nejspíše zmizí a také přestup do japonské Super Formule vypadá v tuto chvíli složitě. Roman Staněk po skončení hlavního závodu v Abú Zabí přiznal, že nad jeho programem pro příští rok visí otazníky.

„Já nevím. Já to řešit nemám a nemůžu. Mám lidi, kteří to řeší, ale asi to neřeší dobře,“ uvedl český pilot s frustrací v hlase pro Nova Sport. Stalo se tak krátce poté, co dokončil nedělní hlavní závod F2 jako druhý. Do něj startoval po vítězné kvalifikaci z pole position.

V F2 letos Staněk závodil třetím rokem. Hájil barvy mistrovské stáje Invicta. Pětkrát se dostal na stupně vítězů, přičemž při hlavním závodě na belgickém okruhu Spa-Francorchamps dokonce zvítězil. Celkově obsadil 10. příčku. Jeho týmový kolega Leonardo Fornaroli se stal šampionem a společně dovedli britskou stáj k titulu v hodnocení týmů. V sezonách 2023 a 2024 Staněk závodil pro italský Trident, s nímž loni dosáhl na triumf také při sprintu v australském Melbourne.

Scénář, že by se český pilot objevoval ve startovním poli F2 i příští rok, se nejeví příliš pravděpodobně. Právě tři roky bývají ve většině případů maximální délkou působení v tomto seriálu a jak ukazuje pohled do minulosti, často jde také o obvyklou dobu, po kterou je pilot F2 zajímavý pro týmy z F1.

Prezident Autoklubu České republiky Jan Šťovíček během Velké ceny Kataru uvedl, že jednou z možností pro Staňka je tým Prema, ten už ale pro další rok potvrdil Sebastiána Montoyu a Mariho Boyu. V tuto chvíli zbývají na roštu už jen čtyři volná místa u MP Motorsportu, ART Grand Prix, Van Amersfoortu a Tridentu. Jako další možnosti Šťovíček označil působení v japonské Super Formuli nebo pozici rezervního a testovacího jezdce v F1.

Super Formule pořádá tento týden posezonní testy. Konají se od 10. do 12. prosince v Suzuce. Nastoupí v nich mimo jiné dvojnásobný mistr světa v rallye Kalle Rovanperä, který příští rok bude v šampionátu závodit, nebo také letošní pilot F2 Luke Browning. Staňka se ale týkat nebudou.

„Bohužel nemám letět do Japonska ani nikam jinam. Je to špatně a je smůla po tak dobrém výsledku nevědět, kam mě to příští rok zavede. Pořád ale věřím, že se mi povede získat na příští rok co nejlepší angažmá,“ dodal pro Nova Sport.

S týmem Invicta se mu ale nebude loučit lehce. „Ti kluci byli neskuteční. Byl to snad můj nejlepší rok v motorsportu celkově. Sedl jsem si s mechaniky, inženýrem a celým týmem. Atmosféra byla skvělá. Budu na to vzpomínat celý svůj život,“ říká 21letý pilot.

Pokud jde o Staňkovy možnosti v roli testovacího a rezervního pilota F1, zde zatím nevíme nic konkrétního. Jan Šťovíček v Kataru prohlásil, že jednání probíhají mimo jiné s McLarenem. Ani zde se ale nezdá, že by mezi oběma stranami došlo k dohodě. Letošní šampioni už totiž oznámili, že jejich testovacím jezdcem se příští rok stane letošní šampion Leonardo Fornaroli. Do jezdeckého vývojového programu přicházejí kromě Itala také Richard Verschoor a Christian Costoya. Čas ukáže, jak se budoucnost Romana Staňka nakonec vyvrbí.

Foto: Invicta

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.