Sodomka vytvářel legendární karoserie. Po Únoru navrhl kabriolet pro Stalina, vězení však neunikl

Josef Sodomka mladší patřil k meziválečným ikonám automobilového designu.

V neděli 9. února uplynulo 60 let od úmrtí Josefa Sodomky mladšího, významného československého podnikatele a designéra, který proměnil rodinnou továrnu ve Vysokém Mýtě v přední světovou karosárnu. Jeho život a dílo zanechaly nesmazatelnou stopu v automobilovém průmyslu.

Josef Sodomka mladší se narodil 7. června 1904 ve Vysokém Mýtě. Jeho otec, Josef Sodomka starší, založil v roce 1896 firmu J. Sodomka, která se specializovala na výrobu kočárů. Mladý Josef se rozhodl pokračovat v rodinné tradici, avšak s moderním přístupem. Studoval na odborné karosářské škole v Kašperských Horách a následně získával zkušenosti v automobilce Laurin & Klement v Mladé Boleslavi. Tyto zkušenosti mu poskytly pevný základ pro budoucí kariéru v automobilovém designu.

V roce 1925 se Josef Sodomka mladší vrátil do rodinné firmy, která v té době čelila poklesu poptávky po kočárech. Rozhodl se proto změnit zaměření podniku na výrobu automobilových karoserií. Již v roce 1928 firma vyrobila první autobusovou karoserii, což znamenalo významný posun v jejím výrobním programu.

Ve 30. letech 20. století Sodomka odkoupil firmu od svého otce a oženil se s Marií Hondlovou. Pod jeho vedením se společnost stala výhradním dodavatelem karoserií pro Ministerstvo železnic a získala řadu zakázek pro Československé státní dráhy. Vedle toho se proslavila výrobou luxusních karoserií na zakázku pro významné osobnosti té doby, jako byla Hana Benešová, manželka prezidenta Edvarda Beneše, či herec Jan Werich.

Pod vedením Josefa Sodomky mladšího dosáhla firma vrcholu v 30. a 40. letech 20. století. Jedním z nejznámějších modelů z této doby je Aero 50 Dynamik z roku 1940, který dodnes patří k legendám československého automobilového designu. Sodomkova karosárna byla známá svým precizním zpracováním, inovativním designem a schopností přizpůsobit se individuálním požadavkům zákazníků.

Po únoru 1948 byla firma znárodněna a přeměněna na národní podnik Karosa. Josef Sodomka 1950 zatčen a obviněn z pokusu o útěk do zahraničí a hospodářských deliktů. Ačkoli byl nevinen, za mřížemi strávil více než rok. Soud, který probíhal s vyloučením veřejnosti, jej nakonec osvobodil. Možná konstruktérovi pomohl i fakt, že v roce 1949 vytvořil na bázi Tatraplanu kabriolet, který pak československá vláda věnovala sovětskému diktátoru Josefu Visarionoviči Stalinovi.

Po propuštění mu však nebylo umožněno vrátit se do své původní firmy a pracoval jako zkušební technik v podniku LIAZ v Mnichově Hradišti. Do práce dojížděl plátěným velorexem. Sodomka zemřel 9. února 1965 ve Vysokém Mýtě na onemocnění ledvin. Josef Sodomka mladší se svým talentem a vizí zasloužil o to, že se Vysoké Mýto stalo jendním z center automobilového průmyslu v Československu. Jeho práce je dodnes ceněna pro svou estetickou hodnotu a technickou preciznost. Jeho životní příběh je také připomínkou toho, jak politické změny mohou ovlivnit osudy talentovaných jedinců a jejich podniků.

Foto: Archiv

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.