Dnes je tomu na den přesně deset let, kdy při nehodě v motocyklové Velké ceně Malajsie tragicky zahynul Marco Simoncelli. Na italského závodníka zavzpomínali exkluzivně pro náš server jeho bývalý soupeř Karel Abraham, spolupořadatel vzpomínkové akce na Automotodromu Brno Pavel Carda, někdejší PR manažer týmu Gresini Aldo Gandolfo a také Simoncelliho týmový kolega z jeho osudné sezony 2011 Hiroši Aojama.
Karel Abraham závodil proti Marcu Simoncellimu v mistrovství světa celkem v pěti sezonách. Poprvé se na závodní dráze potkali v roce 2005 v kategorii do 125 ccm. Poté byli soupeři také v období 2007-2009 ve třídě do 250 ccm a poté také v královské kubatuře MotoGP během sezony 2011, kdy k nešťastné kolizi v Malajsii, do které byli kromě Simoncelliho zapojeni i Valentino Rossi a Colin Edwards, došlo.
„Tehdy to byla velká tragédie. Z mnoha důvodů se mi na to vzpomíná špatně. Byl jsem přímo u toho a téměř celé jsem to viděl, což bylo samozřejmě nepříjemné. Ani reakce fanoušků nebyla příjemná. Nijak bych je ale neodsuzoval, protože tou dobou nemuseli vědět, co se vlastně děje. Celé to bylo strašně nepříjemné,“ popisuje Abraham události ze Sepangu.
Simoncelli patřil k Abrahamovým oblíbencům. Obzvláště rád brněnský jezdec vzpomíná na jeho oslavy poté, co se v roce 2008 stal v Malajsii mistrem světa kategorie do 250 ccm: „Ještě dlouho poté chodil po paddocku v kombinéze a ve svém mistrovském tričku, které si nechal vyrobit. Samozřejmě už měl něco vypito a v ruce držel tu obrovskou láhev šampaňského. Šel od pódia ke svému boxu. Pokaždé ho ale někdo zastavil, bavil se s ním a každý se z té láhve napil. Bylo úžasné, že to prožíval úplně se všemi a nebral to jako své privátní vítězství,“ říká.
Pro titul šampiona třídy do 250 ccm si Marco Simoncelli dojel na motocyklu značky Gilera. Foto: MotoGP
Vždy znal správná slova
V podobném duchu jako Karel Abraham vzpomíná na italského jezdce také Aldo Gandolfo. Ten v době Simoncelliho působení u stáje Gresini zastával v týmu roli PR manažera.
„Spolupráce s Marcem byla výjimečná. Okamžitě jsme se naladili na stejnou vlnu. Vždy dával novinářům ty správné odpovědi. Chytře dokázal čelit nepříjemným momentům po závodě v Le Mans, kde měl incident s Pedrosou. Při dalším závodě v Barceloně pak získal pole position a dokázal přistoupit ke španělskému tisku s těmi správnými slovy. Lidi si dokázal získat svou dobrou duší. Z tohoto důvodu Marco zůstane navždy v mém srdci a také v srdcích mnoha fanoušků tohoto sportu,“ prozradil.
Právě k Barceloně 2011 se vztahuje Gandolfova nejoblíbenější vzpomínka na Simoncelliho:„Když se po kvalifikaci vracel do garáže, aby se setkal s novináři, tak mu někdo tleskal a někdo na něj bučel. To byl první náznak toho, že by se jeho vztahy se španělskou veřejností mohly časem zlepšit. Pak čekalo na Marca v boxech velké překvapení. Bylo zde přítomných několik novinářů. Zareagoval větou v romaňolštině a zeptal se "di bo´ quanti siete", což znamená "proboha, kolik vás tu je?" Tuto větu jsem si vystavil v hospodě, kterou se svou rodinou provozuji. Je to milá vzpomínka na jeho vyjadřování.“
Toto místo v rodinné hospodě je pro Alda Gandolfa vzpomínkou na Marca Simoncelliho. Foto: Archiv Alda Gandolfa
Po Simoncelliho smrti působil Gandolfo v MotoGP ještě dva roky. Poté ale šampionát opustil: „Když v něm nebyl Marco, tak už jsem toto prostředí neměl rád,“ vysvětluje.
Kromě Alda Gandolfa se Marco Simoncelli setkal u týmu Gresini také s Hirošim Aojamou. Japonský závodník byl právě v roce 2011 jeho týmovým kolegou. Na závodní dráze se ale v MotoGP potkali již rok předtím, kdy ještě Aojama závodil pro tým Interwetten Honda. Soupeři byli ale i v letech 2006-2009 ve třídě do 250 ccm.
"Tehdy to bylo něco jako noční můra a ani dnes se mi na to nevzpomíná hezky. Byl to velmi dobrý jezdec a každý ho miloval. Na trati byl ale trochu agresivní. Zažili jsme spoustu příjemných chvil i mimo závodní dráhu. Na některé závody jsme cestovali spolu a byl to příjemně strávený čas. Navždy zůstane v našich srdcích," říká šampion třídy do 250 ccm, který je momentálně manažerem stáje Honda Team Asia působící v Moto2 a Moto3.
Hiroši Aojama byl v roce 2011 u stáje Gresini týmovým kolegou Marca Simoncelliho. Foto: Gresini
Vrátí se do Brna vzpomínková akce?
Hned týden po smrti Simoncelliho se na Masarykově okruhu v Brně, který je mimo jiné místem Italova prvního pódiového umístění v MotoGP, sešla necelá tisícovka motorkářů, aby uctila jeho památku. Z této vzpomínkové akce se poté stala tradice a od roku 2012 do roku 2019 se konala pravidelně. Nejvíce účastníků na ni zavítalo v roce 2014, kdy se na trať vydalo celkem 3795 motorkářů.
„Bylo to celé spontánní. Zavolal jsem na okruh, jestli by bylo možné to uspořádat. Už bylo po sezoně, tak mi paní ředitelka Ulmanová vyhověla. Informoval jsem o konání akce na sociálních sítích a věřil, že někdo přijede. Mile mě překvapilo, kolik lidí se prvního ročníku zúčastnilo. V dalších letech se to neustále stupňovalo,“ vrací se k počátkům akce jeden z jejích pořadatelů Pavel Carda, který má také na Simoncelliho milé vzpomínky.
Vzpomínková akce na počest Marca Simoncelliho se v Brně konala v letech 2011-2019. Foto: Automotodrom Brno
„Marca Simoncelliho a jeho otce jsem osobně znal. Byl jsem místopředsedou fanklubu Karla Abrahama a ročně jsem navštívil zhruba osm velkých cen. Můj syn po něm chtěl před kvalifikací v Brně podpis. On mu řekl, že nemá čas. Vzal ho ale za ruku, odvedl do garáže a řekl mechanikům, aby se o něj postarali, že se mu podepíše, až odjede kvalifikaci. Vzal jedenáctiletého kluka do boxů a nechal ho tam sledovat dění v zákulisí. Když dojezdil, tak se mu podepsal. Takový člověk to byl,“ říká Carda.
Loni se sice vzpomínková jízda kvůli koronavirové pandemii na Masarykově okruhu nekonala a neuskuteční se zde ani letos, v budoucnu by ale chtěl Carda uspořádat další ročníky: „Jakmile se situace kolem koronaviru uklidní, rád bych znovu oslovil brněnský okruh a zeptal se, jestli by bylo možné tuto akci znovu uspořádat,“ prozradil.
Úvodní foto: MotoGP
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.