Tomáš Tomeček se opět vrátil na Rallye Dakar. Se svojí Tatrou 815 startoval jako rychlá asistence týmu South Racing.
omáš Tomeček je dakarská legenda. Nejen česká, ale celosvětová. Na Dakaru závodí od roku 1995. S Tatrou poznal Afriku, Jižní Ameriku i Saúdskou Arábii. Vídáme ho i na dalších pouštních závodech. Když náhodou nezávodí, řídí sběrnou Tatru v úpravě balai nebo svou závodní Tatru přestrojenou za rychlou asistenci. A zachraňuje soutěžící v problémech.
Tomáš Tomeček jel legendární soutěž poprvé v už v roce 1995. Absolvoval soutěž v Africe, Jižní Americe i Saúdské Arábii. Ovšem takový Dakar, jako byl ten letošní, za svou téměř třicetiletou kariéru nepamatuje.
Zásahy na trati nikdy nepočítal. Jako účastník závodu je považuje za samozřejmost, za projev dakarského ducha. V posledních třech letech se pro něj pomáhání na Dakaru stalo i prací, byť ne všechny zásahy by musel, nebo možná měl, dělat. Od roku 2021 totiž na Dakaru jezdí v barvách mezinárodního týmu South Racing.
„Jsme mimo závod, nezávodíme. Nejsme závodníci, ale přepravníci. Naše Tatra je teď přepravní služba. Přepravujeme náhradní díly malým buginám Can-Am. A nářadí. V kabině jsme letos byli tři. Kromě mě a navigátora, kterým byl Ard Munster z Holandska, seděl uprostřed ještě Niko. A toho jsme také přepravovali,“ směje se Tomeček.
Italský mechanik Niccolo Funaioli totiž pracuje pro South Racing. S Tomečkem jel podruhé. Letos měl, spolu se dvěma kolegy mechaniky z dalších rychlých asistencí, na starosti 26 klientů.
„Probíhá to tak, že dojedeme Can-Am, a já vypnu motor, ať zchladne,“ přibližuje Tomeček obvyklý průběh. „Niko vyskočí a podívá se, co se děje. Pak vezme něco z těch naložených náhradních dílů a opraví to. Někdy za hodinu, za dvě. A jedeme dál. V žádném případně nezávodíme. Dopravujeme. “
Tatra 815, postavená v roce 2005, už tak sama o sobě váží přes deset tun. Je to původně valník s korbou. Tu v South Racingu dokážou naložit až po strop pneumatikami, rameny, poloosami a spoustou dalších dílů, které se na jejich strojích nejčastěji porouchají. A s tímhle téměř jeden a čtvrt tunovým nákladem se Tomeček šplhá po stejné trase jako závodníci. Od startu až do cíle.
Oranžová Tatra samozřejmě jinak běžně závodí. V říjnu s ní Tomáš Tomeček, sám bez navigátora či jiného člena posádky, zvítězil na dálkové rallye Africa Eco Race, soutěži konané po původní africké trase do senegalského Dakaru. Tam jezdí od roku 2011 a mezi kamiony vyhrál už počtvrté.
V Saúdské Arábii má však Tatra jiné úkoly. Letos v lednu zažila nejspíš největší extrémy ve své historii. „Musím říct, že tolik převrácených kamionů jsem za celý svůj život neviděl,“ kroutí hlavou Tomeček. „Bylo to fakt husté. Pustá končina je opravdu pustá. Jsou tam jenom duny a soliska. Je to hezký řidičský zážitek. “
Právě při maratonské etapě v Pusté končině byla Tatra naložena ještě více než kdy jindy. „V týmu zjistili, že uvezeme ještě víc, tak nám toho naložili ještě víc,“ krčil rameny Tomeček. Na trati zapadala auta i kamiony. V písku zůstaly viset i obě ostatní rychlé asistence South Racingu.
Tomeček vytahoval klienty, vytahoval kolegy a stejně jako v dalších etapách až do konce Rallye Dakar, pomáhal i kolegům z těžké vozby ostatních týmů. S plně naloženou stoprocentně mechanickou Tatrou. „Podle aktualizované mapy jsme viděli, že v maratonském bivaku není ani jeden náš kamion. Stejně jako mnoho ostatních byli různě rozesetí v dunách. Zasekl se tam i Tomáš,“ vzpomíná Elisabetta Caracciolová, asistentka manažera logistiky South Racingu.
„Můj šéf Scott Abraham prohlásil, že nemá obavy, protože Tomáš je bojovník. Že si je jistý, že do bivaku dorazí ještě ten večer. A bylo to tak. V noci opravdu přijel a díly přivezl. Všichni víme, že je to náš hrdina.“
Caracciolová se dakarských závodů účastní od roku 1990, kdy začínala jako novinářka. Tomečka dobře zná a byla to právě ona, kdo jej v roce 2020 doporučil do modrobílých barev South Racingu, se 180 lidmi největšího týmu na Dakaru.
Tomečkovi se přezdívá Desert Master. Jeho zkušenosti a schopnosti manévrovat v těžkém terénu jsou vyhlášené. Vždy dokáže najít tu správnou cestu, přitom se k autu chová ohleduplně a umí pošetřit techniku. Za celý letošní Dakar měl defekt až v předposlední etapě. Díky průběžnému dohušťování dokázal dojet do 500 kilometrů vzdáleného bivaku, a teprve tam pneumatiku vyměnil.
Také proto dokončil další Dakar. Do svých statistik rychlé asistence si tentokrát zapsal celkové 22. místo. Dál může pomýšlet na splnění svého smělého plánu absolvování tři dálkových pouštních rallye během pouhých šesti měsíců. Po říjnovém vítězství na Africa Eco Race a lednovém dokončení Rallye Dakar se chystá na patnáctý ročník Africa Eco Race.
Ten startuje brzy, už 12. března. Zbývá jen, aby se trajekt s technikou vydal na cestu ze Saúdské Arábie do Francie. A pak Tatra s Tomečkem za volantem tradičně z přístavu po své ose domů do Kopřivnice. Na přípravu teď už zase závodního kamionu do Afriky bude zbývat jen dost málo času. Tak, teď hlavně šťastnou a rychlou plavbu!
Zdroj: TOM Racing
Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.