Legenda Vanwall se vrací. Jako elektromobil se špičkovými konstrukčními materiály

Vanwall se po více než šedesáti letech vrací na scénu. Značka, která v roce 1958 vyhrála historicky první Pohár konstruktérů F1, přichází s moderními elektromobily kombinujícími výkon, lehkou karbonovou konstrukci a nejnovější technologie.

Rok 1958 znamenal průlom ve formuli 1 – poprvé se nehodnotili pouze jezdci, ale i týmy. Mezi soupeřícími stájemi byly Ferrari, Cooper, BRM, Maserati a britský Vanwall. Právě ten získal historicky první Pohár konstruktérů díky jezdcům Stirlingu Mossovi, Tonymu Brooksovi a Stuartu Lewis-Evansovi. Pro značku založenou Tony Vandervellem to byl nejen prestižní úspěch, ale i potvrzení technologické vyspělosti.

„V roce 1958 probíhala tvrdá bitva o první titul konstruktérů mezi Vanwallem a Ferrari. Vanwall vyhrál díky progresivnímu přístupu a pokročilé technologii. Kdyby byl Tony Vandervell stále naživu, byl by velmi hrdý – stejně jako já,“ vzpomínal bývalý boss F1 Bernie Ecclestone.

Triumf se však změnil v tragédii. Lewis-Evans havaroval v posledním závodě v Maroku a následkům zranění podlehl. Tým se v roce 1960 rozpadl a značka zmizela ze světa motorsportu. Po šedesáti letech však přichází její znovuzrození.

Za návratem Vanwallu stojí Dr. Colin Kolles, někdejší šéf několika týmů F1. Nová generace vozů Vanwall Vandervell kombinuje pokročilou elektrickou technologii s designem inspirovaným legendou Stirlinga Mosse. Automobily se vyrábějí ve třech verzích – H-GT (325 koní), N-GT (650 koní) a Thin Wall Special (650 koní a hmotnost pod 2000 kg).

„Byl jsem zapřisáhlý zastánce spalovacích motorů, ale vývoj těchto elektromobilů mi otevřel nový svět. Chtěli jsme vytvořit něco extrémního a jedinečného, co přinese silné emoce a radost z jízdy. Reakce lidí, kteří viděli Vanwall Vandervell, jsou ohromující – zastavují se v úžasu,“ řekl Kolles.

Nové modely staví na E-GMP Most Advanced EV platform, která zajišťuje maximální efektivitu a sportovní zážitek z jízdy. Klíčovým prvkem je karbonová karoserie, která přináší výraznou úsporu hmotnosti. „Žádný konkurent v tomto segmentu nemůže nabídnout to, co my – karbonovou konstrukci s technologií, kterou jsme vyvinuli díky desetiletím zkušeností z F1 a motorsportu,“ dodává Kolles.

Interiéry vozů Vanwall využívají nejkvalitnější materiály, včetně kůže Connolly a veluru, a každý automobil je vyroben na míru podle přání zákazníka. Značka se však nechystá zůstat jen u těchto modelů. Vanwall plánuje verzi LM Hypercar pro FIA WEC, okruhovou variantu a dokonce silniční hypercar s výkonem 1000 koní a hmotností 1000 kg. Cíl je jasný: vrátit Vanwall na výsluní jako symbol výkonnosti, efektivity a precizního inženýrství v segmentu luxusních sportovních vozů.

Foto: Vanwall

Fotogalerie

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.