WEC BoP zamíchal kartami. Aston Martin dostává šanci, Toyota a Ferrari ztrácí

Aston Martin po nepřesvědčivém vstupu do sezóny WEC 2025 získává ve Spa významné zvýhodnění v rámci systému BoP. Valkyrie nastoupí s nižší hmotností, vyšším výkonem a doufá, že konečně prorazí. Balance of Performance ale zasáhla i řadu dalších týmů, a to jak směrem nahoru, tak dolů.

Po dvou bodově prázdných vystoupeních v úvodních podnicích letošního světového šampionátu vytrvalostních závodů WEC získává Aston Martin pro svou hypercar Valkyrie Le Mans významnou úlevu v rámci Balance of Performance. Tovární tým The Heart of Racing tak ve Spa nastoupí s výrazně výhodnější specifikací – a bude doufat v obrat.

Před třetím kolem sezóny ve Spa-Francorchamps byl model Valkyrie zvýhodněn hned ve dvou klíčových oblastech. Oproti předchozímu závodu v Imole zhubne britský vůz o 16 kilogramů a zároveň mu bude umožněno využít o 15 kW (20 koní) vyšší maximální výkon. V šestihodinovce v Ardenách tak Aston Martin nastoupí s minimální hmotností 1035 kg a výkonem až 520 kW (697 koní) – což je maximum povolené v kategorii Hypercar.

Tato změna v BoP reaguje na zjevné výkonnostní potíže, které Aston Martin postihly v Kataru i v Imole, kde nový vůz nedokázal držet krok s konkurencí. Systém BoP u nových vozů předpokládá předem určitou výkonnost, která se poté upravuje podle reálných výsledků z prvních tří závodů. V případě Astonu se již nyní projevuje fakt, že vůz zaostává za očekáváními.

Současně s úpravou hmotnosti a výkonu dostala Valkyrie také vyšší příděl energie na jeden stint – konkrétně o 8 MJ na celkových 908 MJ. To je důležité zejména pro nehybridní pohonnou jednotku vozu, která se na rozdíl od některých konkurentů nemůže opřít o rekuperaci energie.

Ostatní týmy většinou naopak ztrácí

Naopak většina ostatních vozů v kategorii Hypercar byla před Spa výkonově nebo hmotnostně znevýhodněna. U Alpine A424 a Cadillacu V-Series.R došlo k navýšení hmotnosti o 1 kg, Ferrari 499P LMH přibralo rovnou 12 kg. Toyota GR010 HYBRID LMH kromě 4 kg navíc ztratila 20 kW výkonu (aktuálně 480 kW/643 k).

BMW M Hybrid V8 LMH zaznamenalo navýšení hmotnosti o 7 kg a ztrátu 10 kW výkonu, Porsche 963 LMDh ztrácí 9 kW a nese o 2 kg víc. Jediný vůz, který si udržel minimální povolenou hmotnost 1030 kg a maximální výkon 520 kW, je Peugeot 9x8 2024 LMH.

Výkyvy výkonu nad 250 km/h ve jménu vyrovnání

Součástí BoP jsou i proměnlivé výkony při rychlostech nad 250 km/h. Toyota si v tomto režimu polepší o 4,7 %, Ferrari dokonce o 5,5 %. Naopak například v předchozím závodě v Imole Ferrari v této oblasti přišlo o 1,8 %, ale ve Spa získá celkově +3,7 %.

Ve srovnání se stejným podnikem loni ztrácí Toyota 35 kW výkonu, Ferrari 17 kW, Cadillac 15 kW a Porsche 13 kW. Porsche se navíc potýká s nejvyšším přírůstkem hmotnosti – letos bude vážit 1055 kg, tedy o 18 kg víc než loni.

Šestihodinový závod ve Spa je posledním podnikem před červnovým vrcholem sezóny – 24 hodin Le Mans, který se letos opět boduje dvojnásobně. Tréninky ve Spa začínají ve čtvrtek v 11:30, kvalifikace je na programu v pátek odpoledne a samotný závod odstartuje v sobotu 11. května ve 14:00.

Autor

Tereza Chvílíčková