Komín teplárny v Mladé Boleslavi se rozzářil na zeleno. Škoda si připomněla 130 let od založení i výročí firmy ŠKO-ENERGO.
Na obzoru Mladé Boleslavi se v předvečer státního svátku rozzářil dvousetmetrový komín teplárny ŠKO-ENERGO. Zelené světlo, viditelné na kilometry daleko, připomnělo 130 let od založení značky Škoda a zároveň třicet let existence energetické společnosti, která zásobuje nejen automobilku, ale i tisíce domácností ve městě.
Osvícený komín nebyl jen symbolickým gestem. Poprvé v historii se jedna z dominant města proměnila ve světelný maják, který měl připomenout nejen výročí, ale i proměnu, jíž si firma prochází. Mladoboleslavský výrobce už dávno není jen automobilkou, ale také součástí přechodu na čistší a udržitelnější energetiku.

Škoda Auto slaví své kulaté výročí celý rok. Připomíná si ho nejen limitovanými edicemi vozů či výstavami, ale i akcemi pro zaměstnance. V areálu Laurin & Klement Kampus se konal festival, kde vedle kapely Kabát nebo Ewy Farne hrála i interní kapela zaměstnanců Wotazník. Na letišti proběhl Rodinný den, kde se sešli pracovníci s rodinami, sportovními kluby i dobročinnými organizacemi. V muzeu značky pak vznikla výstava mapující cestu od dílny Laurina a Klementa k dnešní automobilce, která působí ve stovce zemí.
Tradiční prvek oslav však přišel až nyní – v podobě světelného komínu. Podle vedení společnosti byl vybrán státní svátek 28. října nejen pro jeho symboliku, ale i kvůli tomu, že v tuto dobu už na komíně nehnízdí sokoli. Reflektory tak mohly naplno osvětlit vrchol stavby bez obav o přírodu.
Zelená barva není náhodná. Je spjatá s vizuální identitou značky, ale zároveň má připomínat směr, kterým se chce Škoda vydat – směrem k energetické soběstačnosti a menší uhlíkové stopě. Dceřiná společnost ŠKO-ENERGO, která teplo a elektřinu dodává nejen továrně, ale i čtrnácti tisícům domácností, prochází přeměnou. Do roku 2027 má být její teplárna plně přestavěna na využití biomasy a do výroby se postupně zapojuje i biometan. Součástí projektu jsou i větrné elektrárny v Melči a rozsáhlé instalace fotovoltaických panelů v areálech automobilky.

Zaměstnanci, kteří u komína slavnostně stáli, mluvili o světle jako o symbolu vděčnosti. Předseda odborů Jaroslav Povšík popsal moment jako „pomyslnou svíci na narozeninovém dortu“, která má být poděkováním lidem, kteří za značkou stáli po celé generace. Je to zároveň připomínka, že za všemi úspěchy stály především lidé – ti z výroby, vývoje i konstrukce.
Kromě historických ohlédnutí se Škoda dívá i dopředu. Cílem je být do konce desetiletí mezi třemi nejprodávanějšími značkami v Evropě. K tomu má pomoci rozšiřující se nabídka elektrických i hybridních vozů a větší důraz na nové trhy, například v Indii nebo jihovýchodní Asii.
Když se na konci října zvedl vítr a světla se odrážela v noční mlze, komín zářil jako maják – tichá připomínka toho, že 130 let starý příběh nekončí, ale pokračuje v nové kapitole. Ta bude možná méně o kouři z komínů a více o čisté energii, o lidech a o značce, která se z českého města dokázala rozsvítit pro celý svět.
Foto: Škoda Auto
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.