V prologu deváté místo, v první etapě třicáté třetí. Tak odstartovala účast Aliyyah Kolocové na čínské Taklimakan rallye, která je mnohými považována za druhou nejnáročnější dálkovou soutěž světa hned za Rallye Dakar. Závodnice Buggyry se při novém dobrodružství potýká mimo jiné s jazykovou bariérou.
„Tahle rallye je hodně odlišná od toho, na co jsem zvyklá,“ nezastírá 20letá jezdkyně, pro kterou se jedná o první ostré vystoupení od březnové nehody na Abú Zabí Desert Challenge. Na Taklimakan rallye se jí zatím staví do cesty poměrně neočekávané překážky. „Čínština nám dává hodně zabrat, a to i s překladatelem,“ prozrazuje. Nenudí se ani navigátor Sébastien Delaunay. „Máme zpět papírový roadbook oproti elektronickému. Ale krajina kolem je krásná. Kdybych neřídila, tak bych zastavila a vyfotila si ji,“ dodává.
Letošní ročník Taklimakan rallye odstartoval v úterý 20. května ve městě Ak-su nedaleko čínských hranic s Mongolskem. Do 1. června, kdy podnik vyvrcholí v Kašgaru, čeká na posádky 10 etap o celkové délce asi 4 500 kilometrů. Měřených jich bude okolo 2 350.
Úvodní prolog dopadl pro Kolocovou slibně. Mezi 109 startujícími totiž zajela devátý čas. Středeční první etapa, která měřila 161 kilometrů, jí ale připomněla, že cesta do cíle bude dlouhá.
„Trať byla hodně náročná. Museli jsme být velmi opatrní, protože bylo velmi snadné udělat chybu,“ říká Kolocová, které se ovšem problémy nevyhnuly. A opět hrála roli již zmíněná jazyková bariéra. „Měnili jsme pneumatiku a také jsme několikrát zabloudili. Jelikož jsou briefingy v čínštině, tak jsme dneska najeli na jiný most, než jsme měli a tím dost ztratili. V cíli nám navíc přičetli desetiminutovou penalizaci, za údajné špatné projetí cíle, tak je z toho až 33. čas, ale nenecháváme se tím odradit,“ uzavírá.
Stáj Buggyra má sice z minulosti s účinkováním v Číně zkušenosti díky okruhovým závodům, na off-roadové scéně se ale v této zemi objevuje poprvé. Martin Koloc prozrazuje, že startu předcházela řada logistických a administrativních výzev.
„Celý tým musíme provozovat jen ze dvou dílenských kontejnerů, což je obrovský rozdíl oproti soutěžím v Evropě nebo na Blízkém východě, kde máme k dispozici podpůrné kamiony, rychlá servisní vozidla i blízké zázemí. Musíme si tady vystačit sami. Nejbližší zařízení Buggyry je od základny rallye vzdálené 4 000 kilometrů – a ani není určené pro servis off-roadových vozů. Konečné celní razítko jsme dostali až 14. května – jen týden před startem,“ odhalil šéf týmu.
Složité bylo také zajištění stravy. S kuchyní regionu Vnitřního Mongolska má totiž tým jen minimální zkušenosti. „Rozhodli jsme se proto dovézt si vlastní potraviny pro celý tým. Dokážete si asi představit, jakou administrativní anabázi jsme kvůli tomu museli podstoupit,“ říká Koloc. Snadné to týmu neudělali ani organizátoři. „Na takovou akci se prakticky nedá pořádně připravit. Organizátoři například oznámili místo prvního bivaku až 14. května,“ dodává.
Na závěr Martin Koloc zdůrazňuje, že čínský trh je pro jeho tým důležitý. „Motorsport je v Číně čím dál populárnější. Chceme být součástí tamní rallye scény, obzvlášť když v čínském Jinanu provozujeme jednu z poboček akademie Buggyra Academy. Navíc náš titulární partner, firma Zero Mileage Lubricants, sídlí v Číně. Tato rallye je jejich hlavní komunikační událostí roku. Den po jejím skončení plánují v Kašgaru velkolepé uvedení nového produktu za účasti téměř tisícovky hostů,“ uzavírá Martin Koloc.
Foto: Buggyra Racing