Automobilové závody by mě bavily, říká v exkluzivním rozhovoru Abraham

Bývalý jezdec MotoGP Karel Abraham poskytl exkluzivní rozhovor pro server České okruhy. Jak vypadá jeho život po skončení kariéry? A chtěl by se ještě někdy k závodění vrátit? Mimo jiné i to se můžete v rozhovoru dočíst.

Karle, na konci roku 2019 skončila vaše závodnická kariéra, když se vás v MotoGP rozhodli u stáje Avintia nahradit Johannem Zarcem. Jak vypadá váš život po konci kariéry?

Stejně jako většina ostatních lidí jsem bohužel ani já nebyl s rokem 2020 moc spokojený. Po skončení kariéry jsem sice měl nějaké plány, ale jakmile přišla koronakrize, tak se v podstatě vše zablokovalo. Tudíž se v minulém roce neodehrálo mnoho věcí, které by stály za řeč.

Na jaké momenty ze své kariéry vzpomínáte nejraději?

Těch je určitě spousta. Bylo to naprosto úžasné období a celý život na něj budu vzpomínat. Kdybych měl vybrat, tak mezi ně určitě bude patřit první bedna (třetí místo v závodě kategorie Moto2 v rámci Velké ceny Japonska 2010 – pozn. red.), vítězství ve Valencii (také v roce 2010 v Moto2 – pozn. red.), první jízda na stroji MotoGP, snad všechny umístění v nejlepší desítce v GP a určitě spousta dalších momentů. Jak ze závodní tratě, tak i z cest.

A na které momenty vzpomínáte naopak nejméně rád?

Hlavně na zranění. Vážnější úraz jsem měl v podstatě dvakrát. Jednou jsem si hodně poničil levé rameno. Následně jsem se dával snad rok dohromady a už asi nikdy to nebude úplně v pořádku. Také si pamatuji, jak mně jednou tady v Brně dopomohl na zem další jezdec. Byl jsem chvíli v bezvědomí a pak jsem jednoduše nefungoval jako dřív. Trvalo asi tři měsíce, než jsem se dal znovu dohromady. Pamatuji si třeba na to, jak jsem měl zpomalené reakce a nešlo s tím nic dělat.

Posledním působištěm Karla Abrahama v MotoGP byla stáj Avintia. Foto: Automotodrom Brno

Na MotoGP jste ale ani po skončení kariéry zcela nezanevřel. Loni jste totiž spolukomentoval přímé přenosy z těchto závodů. Jak se vám loňská sezona MotoGP líbila?

Komentoval jsem už dříve a vždycky mě to moc bavilo. Loni to bylo stejné. Marc Márquez byl rozhodně favoritem na titul mistra světa, ale loni mu osud nepřál a na začátku sezony se zranil. Doteď mimochodem není úplně jisté, co s ním bude dál. Na druhou stranu to otevřelo dveře spoustě dalším jezdcům. Skoro celou sezonu tak nebylo jasné, kdo se stane mistrem světa. Nakonec je jím Joan Mir. Tomu jsem to přál snad nejvíce, ale popravdě jsem to nečekal.

Co očekáváte od letošní sezony MotoGP? Kdo se podle vás stane mistrem světa? Může Mir obhájit titul, i kdyby proti němu stál Márquez? A co očekáváte od Valentina Rossiho po přestupu ke stáji Petronas nebo například od nováčků Luky Mariniho, Eney Bastianiniho nebo Jorgeho Martína?

Joan Mir rozhodně nebude mít obhajobu titulu jednoduchou. Ale určitě tam možnost je. Bez Márqueze je tam aspirantů opravdu hned několik. Důležité ale je, aby jezdili konstantní výsledky, což byl podle mě v sezoně 2020 hlavní problém několika závodníků, kteří bojovali o titul.

Co se týče Márqueze, uvidíme, jestli se vůbec vrátí hned na začátku sezony a hlavně v jakém stavu. Přece jenom vynechat rok ježdění na GP bude určitá obtíž, navíc nikdo vlastně neví, jak bude Márqueze bolet jeho zranění. Závody GP jsou extrémně náročné na fyzičku, takže pokud bude mít Márquez bolesti nebo nedostatek sil, tak je to jen těžko zvládnutelné.

Valentino podle mě jede poslední sezonu. Důvodů, proč si to myslím, je hned několik. Jde poprvé v GP kariéře do netovárního týmu, podepsal kontrakt jen na jednu sezonu, a to v době, kdy víme, že na konci roku 2021 končí týmům MotoGP (většině – pozn. red.) smlouva (pro účast v šampionátu – pozn. red.). Spekuluje se tak o tom, že by Valentino převzal licenci jiného týmu –  jako majitel týmu a do určité míry i manažer. Možná se domluvil se Suzuki.

Zajímavé je i to, že třeba jeho (nevlastní – pozn. red.) bratr Marini jde sice do Avintie, avšak design motorky by měl být kompletně v barvách SKY VR46 (Rossiho stáj, která letos bude účinkovat v Moto2 – pozn. red.) a i jeho tým bude složený přímo z lidí z Ducati. Tím pádem jede sice za Avintii, ale ve skutečnosti pro něj nikdo od Avintie dělat nebude.

Podle Karla Abrahama se letos Valentino Rossi s MotoGP rozloučí. Foto: Automotodrom Brno

V kalendáři bude chybět Automotodrom Brno. Podmínkou pro setrvání tohoto závodu bylo položení nového asfaltu, na což ovšem nejsou finance. Jaký je váš názor na toto rozhodnutí? Bude podle vás vyřazení Velké ceny České republiky pro MotoGP velkou ztrátou?  A myslíte, že se v budoucnu může Brno do kalendáře MotoGP vrátit?

Je to obrovská škoda. GP v Brně mělo dlouholetou tradici a je to jedna z nejdéle se jedoucích velkých cen z celého seriálu. Bohužel i přesto, že smlouva zněla jasně, navíc byla zkonstruována přímo na popud Spolku (Spolek pro pořádání MotoGP v Brně – pozn. red.), tak ten se k situaci postavil zády. Automotodrom se snažil jít naproti různými návrhy, jako je třeba spoluúčast na financování nebo návrhem, že by spolek mohl Automotodromu splácet práce na okruhu po několik let. Ani na to však nebyla ze strany Spolku kladná odezva.

Detailnější rozebrání situace však už není na mně, ale na lidech, kteří se aktivněji podíleli na vyjednáváních. Z mé strany však vidím situaci vcelku jasně. Pokud s někým podepíšete smlouvu a později nechcete plnit, na čem jste se dohodli, tak si nemyslím, že je to správné. Budoucnost závodu v Brně však už nevidím moc nadějně.

Stroje MotoGP už letos v Brně neuvidíme. Foto: Automotodrom Brno

V současnosti působí v Mistrovství světa silničních motocyklů jako jediný Čech Filip Salač. Ten loni absolvoval svou druhou sezonu v kategorii Moto3. Celkově ovšem obsadil pouze 21. příčku, přičemž poslední dva závody musel kvůli zranění vynechat. Jak Filipa hodnotíte jako jezdce? Jakou budoucnost mu věštíte? Má podle vás šanci dotáhnout to až do MotoGP?

Filip za sebou určitě nemá takovou sezonu, jakou si představoval. Nicméně druhá sezona je vždycky ta nejtěžší. Závodník má už zkušenosti a zná všechny tratě. Tím pádem už sám od sebe čeká výsledky. Stejně tak čekají výsledky sponzoři, tým a fanoušci. To vytváří velký tlak a s tím není jednoduché se vypořádat. Uvidíme, jak to Filipovi půjde v sezoně 2021. Komentovat v tuto chvíli, jestli Filip pojede MotoGP, je příliš brzy. Šanci určitě má, ale záleží to na jeho výsledcích a sponzorech.

Vidíte na současné scéně závodů silničních motocyklů ještě nějakého jiného Čecha, který podle vás má potenciál dotáhnout to daleko?

Pár šikovných závodníků určitě máme, ale všichni jsou teprve na začátku té dlouhé cesty do mistrovství světa. Pevně ale doufám, že v mistrovství světa zase uvidíme větší zastoupení Čechů. Z mého pohledu bylo super, když v každé kategorii jel nějaký Čech. Mě osobně závody daleko více bavily.

A na závěr zpátky k vám. Jaké jsou vaše plány do budoucna? A přestože jste již několikrát uvedl, že vaše kariéra skončila, neměl byste chuť se v budoucnu na závodní dráhu vrátit? Když už ne do kolotoče MotoGP, tak do jiného motocyklového šampionátu? A co třeba automobilové závody? V roce 2010 jste v Brně absolvoval vytrvalostní závod se Seatem Leon.

O nezávodní kariéře se moc bavit nebudu, protože popravdě sám moc nevím. Co se týče závodění, tak z toho už asi nic moc nebude. Hrozně rád bych jel Dakar, ale spíše exhibičně než naplno. Kluci z Dakaru mají neskutečné zkušenosti a jedou strašnou pilu v prostředí, ve kterém já nemám zkušenosti absolutně žádné. Závody aut bych si rád vyzkoušel, to je hodně dobrá zábava. Kromě zmiňovaného závodu v Brně jsem však nikdy nic nejel a popravdě jsem se ani nepokoušel nikoho kontaktovat. Když by se ale někdo ozval, tak bych asi moc neváhal.

Titulní fotografie: Automotodrom Brno