Největší zážitek kariéry. Jan Sedlák o víkendu poprvé okusil výjimečnou atmosféru podniku Rallylegend v San Marinu. Domů si přivezl spoustu dojmů i páté místo ve třídě.
„Více jsme zatím nezažili,“ ohlíží se jezdec stáje GT2 Motorsport za svým vystoupením na sanmarinských asfaltových cestách. „Několikrát jsem se tohoto podniku zúčastnil jako divák. Už loni jsme zvažovali, že bychom startovali. Letos jsme o startu jednali asi půl roku a nakonec nám to vyšlo. Nebyl to ani tak závod, ale především zážitek a tak trochu party,“ přibližuje atmosféru podniku.
Již 22. ročník soutěže Rallylegend se skládal jak z ostrých závodních jízd, tak z exhibičních vystoupení. O umístění se bojovalo ve třech kategoriích – WRC, Classic a Historic.
Jan Sedlák a jeho spolujezdec Jiří Katrňák byli se svým Subaru Impreza 22B STI, se kterým se obvykle účastní Českomoravského poháru v rallye, zařazeni mezi „klasiky“. Tam spadaly speciály ze skupin A, N nebo J2, které byly postaveny mezi lety 1986 až 2002 a u kterých již vypršela homologace. Sedlák byl zařazen do třídy C6. Tam se utkala auta z období 1993-2002 s pohonem všech kol.
Přestože šlo v San Marinu více o zážitek než o výsledek, zajížděl Sedlák solidní časy již od začátku. Při čtvrtečním sprintovém závodě, který se konal večer, totiž skončil na desátém místě mezi „klasiky“ a dokonce na třetí pozici ve třídě C6. Po pátku, kdy soutěž začala úvodními třemi rychlostními zkouškami již naplno, figuroval na čtvrté pozici. Domácí Andrea Saccheggiani měl navíc na třetím místě k dobru pouze 6,4 sekundy.
„Začátek se nám povedl. Myslím si, že v konkurenci místních jezdců se nám dařilo docela dobře. Byli jsme spokojení,“ hodnotil svůj vstup do soutěže Sedlák, který se musel vypořádat mimo jiné s klouzavějším asfaltem, než na který je zvyklý z Česka.
Pak ale přišla sobota a již po druhé ze šesti „erzet“ bylo jasné, že s pódiovým výsledkem český závodník domů neodjede. „Potkal nás velký defekt na levém předním kole. Zničila se i část zavěšení. Nebylo možné jet bezpečně, tak jsme raději odstoupili,“ popisuje Sedlák své potíže, které pro něj ale nakonec nebyly úplnou stopkou. „Sehnali jsme potřebný náhradní díl u jednoho nizozemského týmu, auto opravili a v neděli se vrátili zpět do akce. Závod byl sice ztracený, chtěli jsme si ale užít rychlostní zkoušky,“ říká.
A to se podařilo. Nedělní program, který se skládal ze tří dílů, už zvládla česká posádka bez problémů. V cíli si připsala páté místo ve třídě. „Nakonec to dopadlo dobře. Sice to bylo trochu hořké, ale zároveň jsem moc rád, že jsme se zúčastnili,“ uvedl v cíli Sedlák, na kterého udělala silný dojem mimo jiné divácká kulisa. „U silnice stály masy fanoušků a fandily. Někteří dokonce uhýbali z cesty jen těsně předtím, než jsme přijeli,“ popisuje.
To samé platilo o trase. „Jelo se po krásných cestičkách nádhernou hornatou krajinou. Byla to jízda nahoru dolů, zatáčka navazovala na zatáčku. Byly to velmi technické a moc pěkné cesty. S českými rychlostními zkouškami se to nedalo vůbec srovnat,“ přibližuje.
Letošní ročník Rallylegend rozhodně neměl nouzi o zvučná jména a vozy ve startovních listinách. Při exhibičních jízdách se ukázal například rallyeový mistr světa z roku 1984 Stig Blomqvist, který i ve svých 78 letech usedl za volant speciálu Audi Quattro S1 skupiny B. S Peugeotem 306 Maxi nastoupil v kategorii WRC Francois Delecour a například trojice Jacky Ickx, Ari Vatanen a Jutta Kleinschmidtová ukázala dakarské speciály Porsche 953, Peugeot 405 T16 a Mitsubishi Pajero.
„Být s takovými jmény v jednom poli a s některými i na jedné večeři bylo úžasné,“ dodává Sedlák, na kterého ovšem udělal největší dojem někdo jiný. „Jel tu také Ole Christian Veiby s rallyekrosovým Polem. Na něj byla radost koukat,“ ocenil show, kterou norský jezdec předvedl.
Ve startovním poli nechyběl ani současný jezdec M-Sportu ve WRC Adrien Fourmaux. Francouz potvrdil roli favorita a s Fordem Puma Rally1 vyhrál kategorii WRC. Na druhé pozici skončil Luca Pedersoli s Hyundai i20 Coupe WRC a stupně vítězů zkompletoval bývalý pilot F1 Heikki Kovalainen, který to dotáhl ke třetímu místu s Citroënem C3 WRC. Se stejným vozem jako Kovalainen startoval i český jezdec Štěpán Vojtěch. Ten skončil jen o 22,8 sekundy za Finem na čtvrté příčce.
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.