V příští sezoně vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC budeme nově vídat také vozy Mercedes. Německá značka vstupuje do šampionátu ve spolupráci s týmem Iron Lynx. Nová spolupráce bude znamenat rovněž návrat "trojcípé hvězdy" do Le Mans po dlouhých 26 letech.
"Není žádným tajemstvím, že jsme už nějakou dobu toužili po tom, abychom vrátili trojcípou hvězdu zpět do Le Mans," říká šéf Mercedesu-AMG pro motorsport Christoph Sagemuller. "Sezona 2025 a naše účast ve FIA WEC představují pro něco takového ten správný moment. Po 26 letech se vrátíme na La Sarthe," nemůže se dočkat návratu německé značky do slavného závodu.
S Mercedesem bude příští rok ve FIA WEC spolupracovat stáj Iron Lynx v rámci třídy LMGT3. Italská ekipa přejde na techniku z Affalterbachu poté, co strávila letošní rok v rámci této kategorie s Lamborghini Huracán GT3 EVO2. Tým, který se závodů WEC pravidelně účastní od roku 2021, ale vminulosti využíval také "gétéčka" od Ferrari a Porsche. Iron Lynx odebere od německé značky dva vozy Mercedes AMG GT3 Evo. Známá už jsou také jména dvou z celkových šesti jezdců. V jednom voze pojede Matteo Cressoni, který ztrácí status továrního jezdce Lamborghini, ve druhém Claudio Schiavoni. Oba za Iron Lynx nastupují ve FIA WEC, potažmo Le Mans již od roku 2020.
We are proud to continue our @FIAWEC and @24hoursoflemans journey as a @MercedesAMG Customer Team, and we cannot wait to see our new Mercedes-AMG LMGT3 race cars hit the track in 2025! ????#WEC #IronLynx pic.twitter.com/G99LJ8cSjn
— Iron Lynx (@IronLynx_) November 20, 2024
Vozy Mercedes-AMG GT3 se na závodních okruzích objevují od sezony 2015 a v současnosti patří k nejúspěšnějším vozům ve své třídě. Mimo jiné dosáhly i na triumfy při závodech na 24 hodin na Nürburgringu (2016) a ve Spa-Francorchamps (2022). Rovněž jsou bohatě zastoupeny v prestižních seriálech jako GT World Challenge Europe, DTM nebo International GT Open. V GT World Challenge Europe letos s tímto autem vybojovali titul ve sprintu Maro Engel a Lucas Auer. Tyto vozy jsou úspěšné i na středoevropské scéně. V roce 2021 si s ním dojel pro titul absolutního šampiona ESET Cupu Marcin Jedlinski a o rok později na něj navázal Libor Milota.
"Jsme nesmírně hrdí na to, že můžeme přivítat Mercedes-AMG jako našeho partnera. Když pomineme, že se jedná o úžasnou značku, tak jsou tu také všichni vysoce motivovaní, odhodlaní a hladoví po úspěchu," těší se na novou éru stáje Iron Lynx její šéf Andrea Piccini.
O účast v celé sezoně FIA WEC usilovali u Mercedesu již loni. Jejich úsilí ale nebylo úspěšné. Ke vstupu do šampionátu v příštím roce značce pomohla mimo jiné i skutečnost, že maximální možný počet permanentních účastníků byl navýšen z 37 na 40 vozů. Rovněž se počítá s menším obsazením v královské kategorii hypervozů. Předběžně se zdá, že v rámci LMGT3 se příští rok představí hned deset značek. Mercedes by měl totiž doplnit Aston Martin, BMW, Ferrari, McLaren, Lamborghini, Ford, Lexus, Chevrolet a Porsche. Přesnou podobu startovní listiny bychom měli poznat brzy. V pondělí 18. listopadu totiž byly uzavřeny přihlášky.
Mercedes sice absolvuje první rok ve FIA WEC s osvědčeným AMG GT3 Evo, do budoucna se ale očekává nasazení nového závodního speciálu. Ten v tuto chvíli německý výrobce vyvíjí.
V šampionátu FIA WEC, který vznikl v roce 2012, bude Mercedes startovat premiérově. Se závodem 24 hodin Le Mans ho ale pojí úspěšná historie. "Trojcípá hvězda" zde dosáhla hned dvakrát na absolutní vítězství. Poprvé se jí to povedlo v sezoně 1952 s Hermannem Langem a Fritzem Reissem. Druhý triumf přišel o 37 let později, tedy v sezoně 1989. V tomto případě na něj dosáhla německá značka ve spolupráci s týmem Sauber, který dnes můžeme vídat ve F1. Vítěznou posádku tvořili Stanley Dickens, Jochen Mass a Manuel Reuter.
Manuel Reuter / Stanley Dickens / Jochen Mass, Sauber Mercedes, Le Mans, 1989. pic.twitter.com/9lHvXB4J3s
— Demetriou Neto (@NetoDemetriou) March 14, 2023
Naposledy se Mercedes ukázal v Le Mans v roce 1999. Šlo ovšem o neslavné a bizarní loučení. Vozy s označením CLR bojovaly při předjíždění a na rovinkách se ztrátou přítlaku, což vyústilo ve tři incidenty, při kterých se stroj vznesl do vzduchu.
#LM24Saat izlerken 1999 Le Mans 24'de Mercedes'lerin uçmasını da paylaşalım. Peter Dumbreck'in #5 , Mark Webber'in #4 Mercedes'leri uçmuştu. evet bildiğiniz uçmuştu :) pic.twitter.com/vOwvnE8dIa
— Batuhan (@DrHulkF1) June 16, 2024
Již ve volných trénincích toto potkalo hned dvakrát Marka Webbera. Australan sice vyvázl v obou případech nezraněn, nakonec ale se svými parťáky Jeanem-Marcem Gounonem a Marcelem Tiemannem do závodu přece jen nenastoupil. V závodě pak vzlétl a havaroval Peter Dumbreck, což znamenalo pro něj a kolegy Christophera Bouchuta s Nickem Heidfeldem odstoupení. Nedojeli ani Bernd Schneider, Frank Lagorce a Pedro Lamy, které Mercedes stáhl po problémech Dumbrecka.
???? Mercedes, Iron Lynx ile ortaklık kurarak 1999'dan sonra Le Mans 24 saat yarışlarına geri dönüyor!
— Parc Fermé + (@parcfermeplus) November 20, 2024
[ ???? @Motorsport ] pic.twitter.com/RH0eTyMXQt
Vůz Mercedesu je spojen rovněž s nejtragičtějším incidentem v dějinách motorsportu, který se odehrál v Le Mans v roce 1955. Při nehodě Pierra Levegha tehdy zahynul nejenom sám pilot, ale také 83 diváků. Okolo 120 fanoušků bylo zraněno.
Foto: Mercedes-AMG
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.