193,59 km rozložených v 15 rychlostních zkouškách. Více než sto přihlášených posádek, povrch s drsným asfaltem, nepředvídatelnými povětrnostními podmínkami a slavná tradice. To vše nabídne šestý podnik ME v automobilových soutěžích (ERC).
Od roku 2004, kdy se Barumka stala součástí ERC, si mezi účastníky seriálu získala pověst jedinečné soutěže. Silnice jsou hrbolaté, několik rychlostních zkoušek se vine hustými lesy, kde se jezdci musí potýkat s měnící se trakcí a všudypřítomnou hrozbou deště. "Barum rallye je v dešti vždycky moc pěkný. Pokud je to vaše domácí rallye, znáte její tajemství. Co největší déšť je to, co potřebuji," řekl Erik Cais pro oficiální stránky ERC
Nejúspěšnější účastník rallye Jan Kopecký, který ve Zlíně zvítězil osmkrát po sobě a celkem jedenáctkrát, bude letos čelit silné konkurenci. Jsou tu velcí domácí rivalové jako Cais, Filip Mareš, Dominik Stříteský či vítěz z roku 2014 Václav Pech.
Mareš ve Zlíně v letech 2019 a 2022 obsadil druhé místo, loni byl třetí. Zdůraznil, že na těchto záludných cestách jsou důležité zkušenosti. "Potřebujete nějaké zkušenosti, a čeští jezdci je s těmito hrbolatými a špinavými silnicemi mají. Součástí hry může být i déšť, který může rozhodnout, protože se mohou vyskytnout kluzká místa. Je to jeden ze závodů, který bych chtěl jet spíše za sucha než za mokra,“ sdělil.
O slovo se však hlásí i zahraniční konkurenti. V sestavě nechybí pravidelní účastníci ERC Jon Armstrong z Irska, Španěl Efrén Llarena, Ital Andrea Mabellini a obhájce titulu, Novozélanďan Hayden Paddon. Chybět však bude Nor Madse Østberg, který po havárii během Rallye di Roma Capitale ještě není fit.
Barum rallye představuje zásadní příležitost pro mladé. V ERC Fiesta Rally3 Trophy bude o titul usilovat domácí Filip Kohn, ve hře jsou i soupeři jako Kerem Kazaz a Martin Ravenščak. V kategorii Junior ERC se představí Max McRae, který usiluje o body do FIA ERC4, a také Patrik Herczig a Daniel Polášek, kteří jsou zároveň ambasadory soutěže.
Rallye je více než jen soutěž, je to podívaná, která každoročně přiláká tisíce fanoušků. "Uvidíte, že českých posádek, které se budou snažit dosáhnout na stupně vítězů, bude mnohem víc," uvažoval Mareš nad rostoucím zájmem a účastí domácích jezdců. "Budou opravdu silní, takže bojovat o první pětku bude pro všechny cíl. Doufejme, že budeme opravdu silní."
Foto: Red Bull Content Pool a ACCR Toyota Dolák
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.