Stoprocentní spolehlivost. To rozhodně není bilance, která by byla při přestupu do nového soutěžního speciálu samozřejmostí.
Filipu Marešovi a jeho Toyotě GR Yaris Rally2 se však daří vyhýbat technickým potížím i jezdeckým chybám a ze čtyř startů (nebudeme-li počítat předčasně ukončenou Šumavu) dojeli čtyřikrát až do cíle. Zatímco na domácích tratích byl jejich progres korunován cenným medailovým výsledkem, na soutěžích kontinentálního seriálu se prozatím nedařilo zcela podle představ.
Na Rallye Český Krumlov překvapili Mareš Filip s navigátorem Radkem Buchou své soupeře nejrychlejším časem na úvodní českobudějovické speciálce. Ta se sice svým charakterem výrazně vymykala zbytku tratě, do budoucna je však rozhodně cenným poznatkem, jak dokáže být Toyota mrštná v technických pasážích mezi obrubníky. Reprezentanti stáje ACCR Toyota Dolák dokázali k radosti svých příznivců míchat kartami i na svižných klasických erzetách a po první etapě se spokojeně ukládali k spánku ze čtvrtého místa s minimální devíti sekundovou ztrátou na čelo soutěže.
Také druhý den závodili ve vysokém tempu a zopakovali si dílčí prvenství na českobudějovickém výstavišti. Přestože se v závěrečné sekci netrefili do správné volby pneumatik a svůj tlak na soupeře nemohli dostatečně vystupňovat, krumlovská rallye jim vystavila velmi přívětivé vysvědčení. Domů si odvezli čtvrté místo absolutně, třetí v hodnocení českého šampionátu a odstup pouhých dvou desetin sekundy na kilometr od vítězného pilota.
„Do poslední sekce jsme zariskovali, vzali si dvě rezervy do deště a na auto kombinaci měkkého a středního slicku. Voda nakonec opravdu spadla, ale bohužel pro nás jen na přejezdu k úvodnímu testu poslední sekce. Třetí místo je pro nás přesto při třetím pořádném startu s Yarisem velmi potěšující výsledek, navíc jsme celkově zvítězili v Regional Rallye Cupu, do kterého se započítávala i Jänner Rallye,“ zhodnotil dojmy z původně neplánovaného startu na jihu Čech Filip.
I přes nezpochybnitelnou kvalitu krumlovského startovního pole mělo to těžší teprve přijít. Opravdovou prověrku aktuální konkurenceschopnosti obstarala Marešovi další soutěž evropského seriálu (ERC), která se uskutečnila ve Švédsku pod názvem Bauhaus Royal Rallye of Scandinavia. Středočechům se loni "v jámě lvové" mezi Seveřany podařilo zazářit a ve velmi dobře obsazeném startovním poli dosáhli šestého místa.
Letos nebyla konkurence o nic menší a dalo se očekávat, že na velmi rychlých tratích budou rozhodovat pouze sekundy či jejich zlomky. Mareš figuroval po první etapě na patnáctém místě a jejich výkon měl vzestupnou tendenci. Překážkou dalšího progresu se však stala první startovní pozice do sobotního dne. Posádka Toyoty se rvala na hranici svých možností a dvakrát se jí během druhé etapy podařilo stlačit odstup na vítěze erzety pod jednu sekundu na kilometr. Výše než na konečné třinácté místo, zajišťující tři body do tabulky, to však tentokrát nestačilo.
„Výsledkově jsme si od tohoto závodu slibovali víc, koneckonců loni jsme tu skončili šestí. Časy tam i přes nasazení tentokrát prostě nepadaly. I tak to ale byl skvělý závod, na který budu dlouho vzpomínat, zdejší tratě jsou neskutečné,“ okomentoval třetí letošní bodový zářez v ERC 32letý pilot.
Po švédské rallye, ze které si Mareš chtěl odvést mnohem větší porci bodů, padlo rozhodnutí o vynechání nadcházející soutěže ERC – Delfi Rallye Estonia. Poslední týdny s přípravou na Švédsko stály celý tým hodně úsilí a ukously i pořádný kus z rozpočtu. Mareš se tedy bude plně koncentrovat na následující asfaltové soutěže evropského seriálu a také na domácí Bohemii, která by jim měla posloužit jako adekvátní rozcvička.
„Sezona se zatím nevyvíjí úplně tak, jak jsme si představovali. Na druhou stranu vnímáme posun kupředu s každým závodem, s každou odjetou RZ, takže věřím, že brzy ukážeme lepší rychlost. Moc se těšíme na naši domácí Rallye Bohemia, kde veřejnosti představíme i jednu velmi zajímavou novinku. A naše zraky už teď samozřejmě směřují i k Rallye di Roma Capitale. Celé léto pro nás bude hodně důležité,“ nastínil výhled do nejbližších týdnů Mareš.
Zdroj: ACCR Toyota Dolák
Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.