Velmi důležitá zkouška před lednovou Rallye Dakar. Stáj Buggyra vysílá čtveřici svých speciálů na Marockou rallye, během které se tým bude muset poprat s náročnými pouštními podmínkami. Aliyyah Kolocová a její otec Martin poměří vůbec poprvé síly v přímém souboji.
„Marocká rallye je tradičním velkým testem pro všechny týmy mířící na Dakar,“ vysvětluje šéf komunikace Jan Kalivoda, proč je pro stáj závěrečný podnik MS v dálkových rallye tak důležitý. „Drsné pouštní podmínky využijeme k otestování všech vylepšení našich speciálů a také si chceme pořádně zazávodit,“ dodává.
Význam soutěže si dobře uvědomuje také Martin Šoltys, který nastoupí s vozem Tatra Buggyra EVO3. „Na Dakaru jsou podmínky zcela specifické a nelze je nasimulovat v České republice. Proto se snažíme vyladit techniku co nejblíže, abychom byli na lednový závod stoprocentně připraveni,“ vysvětluje šestinásobný dakarský účastník.
Šoltysův týmový kolega Karel Poslední zatím takové zkušenosti jako jeho parťák nemá. Pro majitele firmy Valcano, která patří mezi dlouhodobé partnery Buggyry, půjde o teprve druhou dálkovou rallye v životě. Tu první absolvoval v srpnu v rámci Baja Polsko.
„Marocká rallye< je pro mě velkou výzvou,“ říká Poslední, který stejně jako Šoltys před soutěží testoval v pouštních dunách poblíž alžírských hranic. „Duny jsou klíčové, a proto je důležité, abychom si na ně zvykli a zlepšili svou techniku jízdy v písku,“ podotýká jezdec startující se starším speciálem Tatra Phoenix.
Martina Šoltyse doplní v posádce Tomáš Šikola a Vlastimil Miksch. Karel Poslední utvoří trio s Filipem Škrobánkem a Jaroslavem Kolářem. „V kabině nám to klape perfektně,“ pochvaluje si Šoltys. „Tomáš Šikola jako konstruktér zná auto do detailu, což je velký přínos, pokud dojde na případné opravy. A Vlastimil Miksch je skvělý parťák, takže atmosféra je výborná,“ chválí oba své parťáky.
Dvojčlenné zastoupení bude mít Buggyra také v kategorii automobilů. Zde se uvnitř týmu odehraje rodinný souboj. Se speciály Red-Lined REVO T1+ totiž nastoupí Martin Koloc a jeho dcera Aliyyah. Ta se vrací po nucené přestávce, kterou zapříčinila plánovaná operace. Kvůli ní ji musel při letních soutěžích Baja Maďarsko a Baja Polsko nahradit právě Martin Koloc, který se za volant závodního vozu vrátil po dlouhých 25 letech.
„Byla to dlouhá pauza, kterou jsem potřebovala na zotavení. Teď už jsem ale připravená a netrpělivá se opět vrátit za volant,“ těší se dvacetiletá závodnice na netradiční měření sil se svým otcem. „V Maroku se pokusím překonat jeho časy, i když má rychlejší auto,“ věří si.
Koloc, který pojede v rámci kategorie Open, nastoupí na rozdíl od své dcery s vozem poháněným turbodmychadlem. Existuje ale možnost, že by s tímto autem mohla Aliyyah závodit na Dakaru.
„Vůz je na začátku vývoje. Tato rallye je pro nás velmi důležitá pro to, abychom se mohli rozhodnout, zda na Dakaru přejdeme na vůz poháněný turbodmychadlem, nebo zda zůstaneme u osmiválce. Je sice méně výkonný, ale v současné fázi pravděpodobně spolehlivější,“ vysvětluje Martin Koloc.
Závodění s turbomotorem by podle šéfa Buggyry mohlo přinést Aliyyah řadu výhod. „Bylo by to pro ni ideální, protože by se tak dostala na stejnou úroveň jako ostatní vozy kategorie T1+ s turbem. Ale především musíme v Maroku shromáždit spoustu dat, abychom se mohli rozhodnout,“ uzavírá.
Aliyyah Kolocová se bude v Maroku moci tradičně spolehnout na zkušeného francouzského navigátora Sébastiena Delaunaye. Martin Koloc nastoupí při svém třetím startu se třetím různým navigátorem. V Maďarsku usedl po jeho boku jako spolujezdec Vlastimil Miksch, v Polsku již zmíněný Delaunay a nyní se této role chopí David Schovánek. Z další změny nemá dvojnásobný mistr Evropy v závodech tahačů strach.
„Davidovu kariéru sleduji už dlouho, takže nepochybuji o tom, že se nám bude v autě dobře spolupracovat. Bude to také poprvé, co se sejdeme v kabině vozu kategorie T1+, ale v létě jsme toho spolu hodně natestovali, takže jsme připraveni,“ zůstává v klidu.
Letošní ročník Marocké rallye se bude konat od 6. do 11. října. Program soutěže je složen z prologu a pěti etap o celkové délce 2 468 kilometrů, z nich 1 512 bude měřených.
Foto: Buggyra Racing
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.