Čeká šampiony těžká obhajoba? Yamahu trápí slabý výkon motoru, vše může skončit i Quartararovým odchodem

U Yamahy mají měsíc před začátkem nové sezony MotoGP důvod k obavám. Tovární tým japonské značky totiž sužuje nedostatečný výkon motoru jejich motocyklů. Loňský šampion Fabio Quartararo navíc ještě s týmem neprodloužil smlouvu na rok 2023 a je tak možné, že pokud mu stáj nenabídne dostatečně konkurenceschopný materiál, bude uvažovat o změně působiště.

Rok 2021 přinesl Fabiu Quartararovi nejlepší sezonu v kariéře. Francouzský jezdec totiž dokázal hned při své premérové sezoně v barvách továrního týmu Yamahy vybojovat titul mistra světa MotoGP a ukončil tak šestileté čekání japonské značky na další celkové prvenství. To trvalo od roku 2015, kdy v jejích barvách získal titul Jorge Lorenzo. Svou cestu za obhajobou titulu zahájí Yamaha a Quartararo během prvního březnového víkendu při Velké ceně Kataru na okruhu Losail. V jejich táboře ale po nedávno skončených prvních posezonních testech v malajsijském Sepangu nepanuje nejlepší nálada.

Zatímco v prvním testovacím dni obsadil Quartararo šestou pozici se ztrátou 631 tisícin sekundy na vítězného Aleixe Espargara z Aprilie, druhý den pro něj skončil sedmou příčkou, přičemž svou ztrátu na nejrychlejšího, kterým byl tentokrát Enea Bastianini na motocyklu Ducati stáje Gresini, stáhnul na 182 tisícin. Spokojen ale nebyl. Yamahu totiž podle něj i nadále sužuje slabá maximální rychlost a nedostatečný výkon motoru.

"Když to porovnám s tím, co jsem očekával, tak nejsem spokojen," uvedl rodák z Nice po skončení testů. Současně měl ale pro svou stáj pochopení. "Určitě se snažili nějaké koně najít, ale zkrátka žádné nenašli. Určitě se ale chtějí zlepšit. Myslím si, že všichni se pohybují hodně na hraně a některé továrny toho zkrátka najdou o trochu více. Nám se to bohužel nepodařilo. Určitě si nemyslím, že by šlo o oblast, na které Yamaha nepracuje. Zkrátka už nic nemohli najít," dodal Francouz.

Situace Yamahy je o to komplikovanější, že se svou slabinou už nyní nejspíše nic neudělají. Od Velké ceny Kataru totiž dojde ke zmrazení vývoje motoru pro všechny továrny závodící bez koncese (s tou letos pojede pouze Aprilia) na celou sezonu. Případná vylepšení by tak musela Yamaha stihnout nasadit ještě v posledních předsezonních testech, které bude od 11. do 13. února hostit indonéská Mandalika. To se ale nestane a Quartararo nemá v úmyslu závodit s nevyzkoušeným motorem.

Aerodynamický vývoj jako cesta

Nespokojenost s dosaženým pokrokem nepanuje pouze u Quartarara. Více totiž čekal také manažer týmu Massimo Meregalli. Nevěší však hlavu a věří, že lepší maximální rychlost může Yamaha získat i jinak než vylepšením motoru.

"Jsou zde i další oblasti, které můžeme i nadále vyvíjet. Nějakých výsledků jsme například dosáhli i změnou aerodynamických prvků. A právě to bude cesta, kterou musíme prozkoumat," říká Ital.

Může Quartararo odejít?

Pokud by Quartararo letos skutečně nedokázal být s Yamahou konkurenceschopný, mohlo by to tým přijít hodně draho. Francouz totiž stále nepodepsal se stájí smlouvu na rok 2023. S vylepšeními už navíc nebyl spokojen při loňských listopadových posezonních testech v Jerezu a uvedl, že kontrakt prodlouží, až uvidí hmatatelný pokrok. Na něj ale zatím Yamaha zdá se nedosáhla...

"Možnosti máme. Je lepší být v této situaci, než aby tomu bylo naopak a já neměl kde jezdit. Je to dobré, ale nechci chvátat. Bavíme se o roce 2023 nebo 2024. Beru si čas na rozmyšlenou. Chci postupovat krok za krokem, je stále brzy mluvit o tom, co bude," nechal se Quartararo slyšet na konci loňského roku.

Ačkoli ale Yamaha nedosáhla dostatečného pokroku s motorem, vidí Quartararo po testu v Sepangu i pozitiva a snaží se svůj tým povzbudit: "Myslím, že se docela rychle umím přizpůsobit motorce. Nakonec se mi to podařilo, takže bych to problémem nenazýval. Nemáme potíže. Upřímně říkám, že potřebujeme větší výkon, to je jasné. Pak také větší přilnavost. To ale nejsou vážné problémy, jenom něco, co potřebujeme zlepšit. Nezapomínejme ale na to, že máme i silné stránky. Pořád jenom mluvíme o negativních věcech, ale například z přední části našeho motocyklu jsem měl úžasný pocit," uvedl.

Pokud by se Quartararo skutečně rozhodl Yamahu opustit, teoreticky by se pro něj mohlo najít místo ve všech továrních týmech. Po sezoně 2022 totiž vyprší stávající kontrakt téměř všem jezdcům továrních stájí. Výjimkami jsou pouze Quartararův současný týmový kolega u Yamahy Franco Morbidelli, jezdec Hondy Marc Márquez a Brad Binder z KTM. Zatímco Morbidelli pojede za tovární Yamahu minimálně do roku 2023, Márquez s Binderem mají smlouvu do konce sezony 2024.

Úvodní foto: Monster Energy Yamaha MotoGP

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.