Peugeot oželel start v letošním Le Mans, vsadil raději na vyladění nového prototypu

Pořadatelé čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans odložili oficiální prezentaci startovní listiny letošního ročníku. Jedním z důvodů bylo váhání týmu Peugeot s nasazením nového hyperauta.

Dva velké otazníky se vznášely nad obsazením letošního Le Mans. Tím prvním je účast ruských jezdců a tamního týmu G-Drive, který by letos měl mít v kategorii LMP2 dokonce dva vozy. Tady pořadatelský Automobile Club de l'Oues (ACO) čeká na další vývoj událostí na Ukrajině a dalších sankcí světového společenství či přímo francouzské vlády.

Tou druhou nejistotou byl návratu domácího týmu. Peugeot dostal od FIA jasný signál, že pokud chce nasadit nový prototyp 9X8 v Le Mans, musí startovat už předtím ve Spa-Francorchamps. To dal v lednu týmu veřejně vědět Olivier Jansonnie, technický ředitel promotéra ACO. Důvodem je korektní nastavení sytému Balance of Performance, který je nedílnou součásti nové éry závodění sportovních vozů.

Francouzská značka se nakonec rozhodla posunout návrat do světa vytrvalostních závodů až na pozdější termín. Jubilejního 90. ročníku 24h Le Mans se nezúčastní, pojede asi až v červenci v Monze.

"Odklad nám poskytne čas, který potřebujeme k dosažení potřebné úrovně spolehlivosti," uvedl technický ředitel Peugeotu Olivier Jansonnie. Spolehlivost je přitom ve vytrvalostních závodech klíčem k úspěchu. Své o tom ví třeba Toyota, která v Le Mans 2017 ztratila postupně dva vozy a třetí kvůli závadě dojel až osmý se ztrátou na vítězné Porsche.

Na vítězný design je jen jeden pokus

Technickou blamáž ale zažil i samotný Peugeot. Před dvanácti lety se ze závodu postupné poroučely všechny tři tovární vozy Peugeot 908 HDi FAP.  Čtyřiadvacetihodinovku nedokončilo ani čtvrté auto, které nasadila Oreca. Když se ani o rok později francouzské značce nepodařilo na domácí půdě vyhrát, byl tento závodní program ukončen.

Něco podobného si teď Francouzi nemohou dovolit. Ekonomická situace automobilek je vážná. Nejdřív jejich hospodaření citelně zasáhla pandemie covidu-19 a teď je tu pro změnu válka v Ukrajině. Firmy navíc stojí před výzvou v podobě politicky prosazovaní elektromobility. Hyperauta mají být výkladní skříní nejnovějších technologií a ukázkou toho, jak si továrny dokážou poradit s hybridním pohonem.

Hyperauta kategorií LMH nebo LMDh musí být před homologací vypiplané do nejmenších detailů. Výrazné inovace jsou během jejich životního cyklu téměř zmrazené. Může se vylepšit jen pár detailů. Jakákoliv chyba při vývoji by se tak mohla Peugeotu šeredně vymstít.

Peugeot 905 uspěl až po přestavění

Jednu takovou lekci už Francouzi zažili. Na počátku 90. let, kdy v Le Mans kralovala třída C s vozy o objemu motoru do 3500 ccm, nasadilai prototyp Peugeot 905. Premiéru odbyl na konci sezony 1990. Jenže na startu následujícího ročníkum  se objevil velký problém. Jmenoval se Jaguar XJR-14.

Tom Walkinshaw Racing posunul konstrukci vozů na novou úroveň. Z prvního souboji v Suzuce sice vyšel vítězně Peugeot, jenže v Japonsku zaúřadovaly poruchy britských speciálů. V kvalifikaci byl ale Jaguar o 2,5 sekundy rychlejší. V Le Mans přišla pro domácí stáj katastrofa. Oba Peugeoty vypadly a dohromady neujely ani 100 kol. Na konci ročníku se stali králi jezdci Jaguaru Teo Fabi a Derek Warwick a tým Silk Cut Jaguar.

Přes zimu Francouzi výrazně přepracovali design ssvého prototypu, díky tomu mohl tým Peugeot Talbot Sport slavit v Le Mans vysněný triumf. Postarali se o něj "přeběhlík" Warwick, Yannick Dalmas a Mark Blundell. Warwick a Dalmas se stali i mistry světa.

V roce 1993 se kvůli nezájmu automobilek po 40 letech žádné vytrvalostní MS automobilů nekonalo. Francouzi si s vylepšeným vozem 905 Evo 1B znovu odvezli vavříny z Le Mans. Získali je Éric Hélary, Christophe Bouchut a Geoff Brabham. Peugeot Talbot Sport dokonce obsadil kompletní stupně vítězů.

Vedle historických zkušeností vedla Peugeot k letošnímu pozdržení premiéry prototypu 9X8 i chování rivalů. Porsche, Ferrari či Cadillac budou své vozy postavené podle regulí LMDh či LMH testovat dlouhé měsíce, než je vypustí do ostrých bojů.

Peugeot si musí být jistý, že než začne závodit, má k dispozici konkurenceschopné a spolehlivé auto. Navíc to není žádná PR ostuda, protože Francouzi nikde neřekli, že letos v Le Mans nastoupí.

Foto: Peugeot Sport

Fotogalerie

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.