Druhá polovina sezony MotoGP může být úplně jiná, myslí si Chris Vermeulen

Chrise Vermeulena jsme mohli v MotoGP vídat v letech 2005-2009 a poté také v sezoně 2012. Svého největšího úspěchu Australan dosáhl při deštivé Velké ceně Francie 2007, kterou v barvách Suzuki vyhrál. Během své kariéry ale působil také v mistrovství světa superbiků, kde se stal v roce 2005 vicemistrem. Tento týden si našel čas a poskytl pro náš server exkluzivní rozhovor.

Mistrovství světa silničních motocyklů se tento víkend vrací do akce. Po zhruba měsíční letní přestávce je na programu Velká cena Štýrska na Red Bull Ringu. Co od zbytku sezony očekáváte?

Myslím si, že druhá polovina sezony by mohla být v porovnání s tou první úplně jiná. Marc (Márquez – pozn. red.) bude stále více fit. Teď měl pětitýdenní přestávku, během které mohl pracovat na své kondici. To mu pomůže.

Některé z okruhů, které nás čekají, budou Ducati a KTM sedět více než Yamaze. Šampionát byl o jeden závod zkrácen a možná bude ještě kratší, jelikož to vypadá, že zámořských závodů bude nakonec méně. To bude hrát do karet Fabiovi (Quartararo – pozn. red.) ve snaze udržet svůj současný náskok. Zatím vypadá dost silně a dá se očekávat, že ve většině zbývajících závodů dojede na pódiu.

Fabio na mě tento rok působí opravdu dobře. V podobné pozici se nacházel už loni. Zdá se ale, že teď je z něj komplexnější jezdec. Kdyby všechno šlo bez problémů i při závodech v Barceloně a v Jerezu, tak by byl jeho náskok v šampionátu ještě větší. Také se podívejme, jak se letos daří ostatním jezdcům Yamahy. Fabio je oproti nim v jiné lize.

Součástí startovního pole je letos i jeden Australan – Jack Miller. Ten se pro letošní sezonu přesunul do továrního týmu Ducati. Zatím si připsal dvě vítězství a v celkovém pořadí se momentálně nachází na páté příčce. Co si o jeho letošních výkonech myslíte?

Jack neměl takový začátek sezony, v jaký jsme doufali. Možná pociťoval tlak kvůli tomu, že je z něj tovární jezdec. Ty dva závody v Jerezu a v Le Mans (Miller oba vyhrál – pozn. red.) ale byly vynikající a ukázal v nich svůj potenciál. Doufám, že i nadále bude silný a že Ducati bude v obou rakouských závodech těžko k poražení.

Jack už ukázal, že je schopen vyhrávat závody. Dokážete si ho ale nyní představit i jako mistra světa kategorie MotoGP? Nebo si myslíte, že mu k tomu stále něco chybí a měl by se ještě v něčem zlepšit?

Ano, Jack má rychlost. Jestli ale může vyhrát titul? Všichni v Austrálii v to doufáme. Myslím si, že přišel do nejvyšší třídy mladý a neměl v té době na kontě moc zkušeností. Nyní vyzrává, ale aby se mohl stát šampionem, stále potřebuje věřit v sám sebe a v to, a že se jím může stát.

Jack Miller letos zažívá svou premiérovou sezonu v barvách továrního týmu Ducati. Foto: Ducati

V mistrovství světa silničních motocyklů je ale letos hodně vidět i jiný Australan – Remy Gardner. Ten vede průběžné pořadí Moto2 a pro rok 2022 už má jisté místo v MotoGP, kde bude závodit za tým Tech3. Co si myslíte o jeho letošních výkonech a co od něj očekáváte v roce 2022 v MotoGP?

Remy má letos opravdu dobrý rok. Jezdí jako šampion a spoustu situací má pod kontrolou. Zatím na mě letos dělá velmi dobrý dojem a doufám, že se udrží v boji o titul i ve zbytku sezony, zvláště když příští rok přestupuje do MotoGP. Myslím si a také v to doufám, že se mu v nejvyšší třídě povede dobře. Remy patří mezi větší jezdce a myslím si, že jeho styl bude větším motorkám sedět. KTM se stále zlepšuje a nyní mají jeden z nejlepších motocyklů. Načasování jeho přestupu je tedy skvělé.

Remy Gardner letos směřuje ve třídě Moto2 za titulem. Foto: Red Bull KTM Ajo

A co říkáte na letošní sezonu mistrovství světa superbiků?

I tento rok je zábava superbiky sledovat. Jakkoli Jonathana Reu respektuji, je hezké vidět, že mu pár jezdců dokáže konkurovat. I na tento víkend, kdy se pojede v České republice na okruhu v Mostě, se těším.

Jonathan Rea momentálně vede šampionát o 37 bodů. V předchozím průběhu sezony mu ale byl vyrovnaným soupeřem Toprak Razgatlıoğlu. Jaký vývoj boje o titul mezi Reou a Razgatlıoğluem očekáváte ve zbytku sezony?

Co Toprak letos předvádí, je úchvatné. Je skvělé sledovat, co na motorce dokáže. Ukázal, že má skvělou rychlost, také měl ale trochu smůlu. Nikdy to není snadné, když má Rea před vámi náskok. Pokud ale Toprak dokázal porážet své soupeře v minulosti, jsem si jistý, že to dokáže i letos a může Johnnymu titul sebrat.

Letošní bitvu o titul superbikového mistra světa vidí Chris Vermeulen pro zbytek sezony otevřeně. Foto: WorldSBK

Jak Rea, tak i Razgatlıoğlu byli ještě nedávno spojováni se sedačkou u týmu Petronas pro příští sezonu MotoGP. Razgatlıoğlu ale prodloužil smlouvu s Yamahou v mistrovství světa superbiků o další dvě sezony. Reovy šance klesly poté, co šéf Petronasu Razlan Razali uvedl, že se jeho tým chce soustředit na mladé jezdce. Jak by se vám líbili Rea nebo Razgatlıoğlu v MotoGP?

Bude zajímavé sledovat, koho nakonec Petronas pro příští rok angažuje. Je více kluků z mistrovství světa superbiků, u kterých bych byl rád, kdyby dostali šanci a ukázali, co dokážou v MotoGP. Souhlasím s tím, že Rea vzhledem ke svému věku svou příležitost už propásl. Budu ale rád, když mě vyvede z omylu.

Vy sám jste v minulosti z mistrovství světa superbiků do MotoGP přecházel. Jak těžká pro vás tato změna byla?

Byla to pro mě tehdy velká změna, zejména kvůli tomu, že na své superbikové Hondě jsem v roce 2005 neměl žádnou elektroniku. Pak jsem přeskočil na motorku MotoGP a museli jsme na tom s týmem hodně pracovat. Dalším rozdílem byly pneumatiky. Chování předku mé tovární Suzuki bylo ohromné. Bylo to úplně něco jiného, než na co jsem byl zvyklý. Také to pro mě bylo těžké kvůli tomu, že jsem znal asi jen polovinu okruhů z kalendáře. Takže mi chvíli trvalo, než jsem se je všechny naučil.

V roce 2005 se Chris Vermeulen stal superbikovým vicemistrem světa. Foto: Chris Vermeulen/Facebook

Od doby, kdy jste z mistrovství světa superbiků do MotoGP přestoupil, už uplynula nějaká doba. Měl byste ale i přesto nějakou radu pro jezdce, kteří o přestupu ze superbiků do MotoGP uvažují dnes?

Všem jezdcům, kteří po tom touží, bych řekl, aby to udělali hned, jakmile dostanou příležitost.

Úvodní foto: Team Suzuki Ecstar

 

 

 

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.