Bývalý jezdec formule 1 Charles Pic převzal úspěšný závodní tým DAMS. Zařadil se tak mezi jezdce ze světa Grand Prix, kteří se po skončení kariéry stali majiteli závodních týmů.
Tým DAMS, který úspěšně závodí ve formuli E i formuli 2, získal nového majitele. Bratři Olivier a Gregory Driotovi (synové zesnulého zakladatelé Jeana-Paula Driota) jej prodali bývalému závodníkovi formule 1 Charles Picovi. Francouz pilotoval v letech 2012 a 2013 monoposty Marussia a Caterham, pak byl ještě testovačem Lotusu.
S barvami DAMS má Picova rodina dlouholeté vazby. Jeho děda Charles-Pierre Andre podporoval během kariéry bývalé jezdce DAMS Erica Bernarda a Oliviera Panise. Picoův mladší bratr Arthur jel za tento tým před deseti lety ve formuli Renault 3.5. "Motorsport mě stále velmi baví a toto je dlouhodobý projekt," prohlásil 32letý rodák z Montélimaru.
Pic se tak zařadil mezi řadu bývalých závodníků formule 1, kteří se po skončení kariéry vrhli do motorsportu jako majitelé týmů. Můžeme začít u samotné stáje DAMS, kterou s Driotem v roce 1988 zakládal úspěšný francouzský jezdec F1 René Arnoux
The way it was 1982, Austria GP, Osterreichring, Zeltweg.
— kaneko hiroshi (@kaneko928) February 17, 2022
Mr Rene Arnoux with Renault RE30B Renault Gordini V6 Turbo. pic.twitter.com/SuVAFbcZjZ
Jeho belgický soupeř z 80. let Thierry Boutsen zase stál u zrodu úspěšné stáje Boutsen Ginion Racing, která nasazuje vozy v seriálu sportovních vozů GT World Challenge a předtím působila i ve světě cestovních vozů TCR.
Nejčerstvější příkladem je mistr světa F1 z roku 2016 Nico Rosberg. Ten má svoji ekipu v loni debutujícím seriálu elektrických SUV Extreme. Jeho tým Rosberg X Racing bojoval do posledního závodu se stájí Team X44, která patří pro změnu jeho sokovi z dob působení v Mercedesu, Lewisi Hamiltonovi. Titul Němci vyjelo duo Johan Kristoffersson a Molly Taylorová.
Nico se měl kde učit, jeho otec (a také mistr světa F1) Keke Rosberg založil svůj Team Rosberg už v roce 1994. Od té doby se stal pravidelným účastníkem DTM i dalších šampionátů cestovních vozů a nižších formulí.
V DTM byl jeho nejúspěšnějším jezdcem Němec René Rast, který za volantem Audi seriál mezi lety 2017 až 2020 třikrát vyhrál. Brit Jamie Green obsadil v roce 2015 celkově druhé místo, v následující sezoně skončil třetí. Team Rosberg se účastní i znovuzrozeného DTM, také s vozy kategorie GT3 zůstává věrný značce Audi.
S Keke Rosbergem se ve formuli 1 potkával Alain Prost. Ale zatímco na trati vybojoval dokonce čtyři tituly mistra světa, jako majitel týmu neuspěl. Stáj Prost Grand Prix po pěti sezonách zkrachovala. Českého fanouška může těšit aspoň to, že dříve, než se tak stalo, mohl Tomáš Enge za volantem Prostu odjet tři Grand Prix.
Podobně smutný osud měl i tým dvojnásobného šampiona Emersona Fittipaldiho, Brazilec založil stáj spolu se svým starším Wilsonem v roce 1974 a mezi lety 1976 až 1980 v jejích barvách i závodil. Vozy Fittipaldi dojely třikrát na stupně vítězů - dvakrát to dokázal Emerson Fittipaldi a jednou Keke Rosberg. Na konci ročníku 1982 ale brazilským sourozencům došly peníze, a tak tým zavřel brány.
Emerson Fittipaldi @emmofittipaldi, Copersugar Ford-Cosworth, Monaco 1976 pic.twitter.com/BhFnIwyZ18
— Julien F1 (@Julien_F1) July 7, 2015
Ani Američan Roger Penske v F1 nijak zvlášť nezářil. Jeho barvy sice díky Johnu Watsonovi slavily triumf v rakouské Velké ceně 1975, ale jinak to mezi sezonami 1974 až 1977 nebyla žádná valná sláva. Dnes 84letý Penske si všechno vynahradil na amerických a australských tratích a oválech, navíc mu nyní patří slavný okruh Indianapolis Motor Speedway a celá IndyCar.
Úspěchem svých barev v F1 se mohli pochlubit dva "protinožci". Jack Brabham z Nového Zélandu dokonce v monopostu pod vlastním jménem získal svůj třetí titul mistra světa. Bruce McLaren se bohužel prvního titulu své stáje nedočkal. Zahynul při testech v létě 1970, pomyslnou korunu šampiona si Emerson Fittipaldi nasadil až o čtyři roky později.
Vlastní tým F1 se stal osudný šampionu z let 1962 a 1968 Grahamu Hillovi. Ekipu Embassy Hill založil před sezonou 1973. V listopadu 1975 při cestě z testů ve Francii havaroval s letadlem Piper. Vedle Hilla zahynuli také další členové stáje: manažer Ray Brimble, mechanici Tony Alcock a Terry Richards, pilot Tony Brise a konstruktér Andy Smallman. Budoucímu šampionovi Damonu Hillovi bylo v té době 15 let...
Foto: DAMS, Extreme E
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.