Fotbalový mistr světa, který se prosadil na okruzích. Gólman Barthez to dotáhl až do Le Mans

Mezi fotbalovými mistry světa najdeme i jednoho automobilového závodníka. Je jím Fabien Barthez. Bývalý francouzský gólman se po skončení své fotbalové kariéry vrhnul za volant. Dokonce se stal i šampionem francouzského mistrovství vozů GT a také se třikrát zúčastnil legendární čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans.

Přechod z fotbalového pažitu na závodní okruhy nebyl pro Bartheze něčím, k čemu by se rozhodl, když se nudil po skončení své kariéry. Možnost, že by si vyzkoušel závodění, ho totiž poprvé napadla už v roce 1998, tedy krátce poté, co se stal s Francií na domácí půdě mistrem světa. Po skončení turnaje mluvil s Olivierem Panisem, tehdejším pilotem F1 a v legraci rozebírali, jaké by to bylo, kdyby si vyměnili kariéry mezi sebou. Bartheze ale tato myšlenka nepustila.

„Motorsport mě fascinoval vždy, už v době, kdy jsem ještě hrával fotbal. Vždy mě to zajímalo. Chtěl jsem pochopit, jaký to je pocit, když sedíte v závodním autě. Není to jako fotbal. V motorsportu můžete být pořád dobrý, i když je vám 35. Takový byl můj věk, když jsem s fotbalem skončil,“ popsal Barthez svůj vztah k automobilovým závodům.

 Slova bývalého gólmana potvrzuje i jeho někdejší spoluhráč z francouzské reprezentace Bixente Lizarazu. I on byl v roce 1998 členem mistrovského kádru francouzské reprezentace.

„Není to u něj nic nového. Už když chytal a hrávali jsme spolu, tak o tom mluvil,“ uvedl někdejší obránce.

Čas přejít od řečí k činům nastal pro Bartheze poté, co v roce 2007 skončilo jeho angažmá v celku Nantes a on pověsil kopačky na hřebík. Již o rok později se proháněl po okruzích. Své první zkušenosti sbíral zejména ve francouzském Porsche Carrera Cupu. Kromě toho se ukázal také v THP Sider Cupu s vozem Peugeot Spider 207.

Barthez brzy poznal, že fotbal a motorsport jsou dvě zcela odlišné disciplíny. Jeho první závod v Porsche Carrera Cupu v Nogaru pro něj totiž skončil havárií. Ani při dalších startech nedosáhl výrazných výsledků.

I v roce 2009 se ukázal ve francouzském Carrera Cupu, sbíral ovšem také další závodnické zkušenosti. S vozem Tork BRS startoval v seriálu Bioracing Series, objevil se i ve francouzském poháru vozů Caterham Sigma a také debutoval ve francouzském GT šampionátu s vozem Dodge Viper. Větších úspěchů zatím stále nedosahoval, tou dobou už ale byly za rohem.

Mistr Francie

Důvody k radosti přinesl Barthezovi v dalších letech francouzský šampionát vozů GT. V roce 2010 se zde opět objevil v pěti podnicích s vozem Dodge Viper. Jeho novým parťákem se stal Morgan Moullin-Traffort a spolu s ním dosáhl na premiérová stupně vítězů. Úvodní závod v Dijonu dokončila trojice jako třetí.

Sezona 2011 byla pro Bartheze plná změn. Nejenže se musel popsasovat se změnou techniky, když z Dodge přesedl do Ferrari F430, ale dostal také nového parťáka. Za volantem se střídal s Gillesem Duqueinem. S ním sice na další celková pódia nedosáhl, získal ovšem titul v hodnocení gentlemanů.

V roce 2012 znovu utvořil posádku s Moullinem-Traffortem ve voze Ferrari F458 Italia. Obnovení spolupráce rozhodně nemusel ani jeden z nich litovat. Hned třikrát totiž vystoupali na pódium a při druhém závodě víkendu ve španělské Navaře dokonce zvítězili. Barthez se tak radoval ze svého premiérového triumfu v automobilových závodech.

Sezona 2013 ale byla pro dvojici ještě lepší. Triumfovali v Imole a ve Val de Vienne, podávali konzistentní výkony a tyto výsledky jim zajistili titul mistrů Francie.

Ve francouzském šampionátu se Barthez objevoval i v letech 2014 a 2015. Zatímco v sezoně 2014 odjel dva podniky s Grégoirem Demoustierem, v roce 2015 absolvoval opět celou sezonu, tentokrát s Ericem Debardem a Olivierem Panisem, tedy člověkem, který v něm kdysi touhu po závodění zažehnul. Na úspěch z roku 2013 už se ale Barthezovi navázat nepodařilo. Dosáhl už jen na jedno pódium v sezoně 2015.

Třikrát v Le Mans

Na titul ve francouzském šampionátu už sice Barthez nenavázal, trápit ho to ale nemuselo. O nové výzvy totiž tou dobou neměl nouzi. Kromě francouzského šampionátu se objevoval i v šampionátech Blancpain Endurance Series, FIA GT Series nebo European Le Mans Series. Zejména si ale splnil svůj sen a konečně nastoupil ve 24 hodinách Le Mans.

Po okruhu La Sarthe se Barthez proháněl už v roce 2012. Tehdy dostal šanci otestovat prototyp Formula Le Mans v rámci testovacího dne. K ostré premiéře došlo v sezoně 2014. Ve Ferrari 458 Italia stáje Sofrev ASP se střídal s Anthonym Ponsem a Soheilem Ayarim. Zatímco celkově obsadilo francouzské trio 29. místo, v kategorii LMGTE Am dojelo na deváté pozici.

O dva roky později spojil Barthez síly s Olivierem Panisem a vznikla nová stáj Panis-Barthez Competition. Spolupráce této dvojice trvala až do roku 2019. Barthez si díky ní mohl zazávodit s prototypy Ligier třídy LMP2 nejen v European Le Mans Series, ale také v Le Mans.

Druhý Barthezův start ve slavném podniku se odehrál roku 2016. Tehdy s přehledem překonal svůj výsledek z roku 2014.  Spolu s Paulem-Loupem Chatinem a Timothém Buretem skončili dvanáctí v absolutním pořadí. V LMP2 dojeli do cíle jako devátí.

Tečka za Barthezovým účinkováním v Le Mans v roce 2017 ale příliš slavná nebyla. Tentokrát byli jeho parťáky opět Timothé Buret a kromě něj Nathanaël Berthon. Posádka ale cíl neviděla, neboť ji tři hodiny před koncem zradila spojka.

„Snažil jsem se pokračovat, ale nakonec jsem musel odstoupit. Bolí to, když se vracíte a vidíte, že jsou kluci zklamaní,“ mrzelo Bartheze.

V Barthezově životopise stojí za zmínku i pět startů v další slavné čtyřiadvacetihodinovce na okruhu Spa-Francorchamps. Zde se objevil v letech 2012, 2014, 2018, 2019 a 2020. Při svém prvním startu zde dosáhl na třetí místo v hodnocení Pro-Am. Ve voze Ferrari 458 Italia stáje Sofrev ASP se tehdy střídal s Olivierem Panisem, Ericem Debardem a Morganem Moulinem-Traffortem.

Závodění se Fabien Barthez věnuje i v posledních letech. Po ukončení spolupráce s Olivierem Panisem hájí barvy týmu Akkodis ASP a usedá do vozu Mercedes-AMG GT4. S ním v posledních dvou sezonách účinkoval především na domácí scéně, tedy ve francouzském seriálu pro třídu GT4. Se svým týmovým kolegou Jimem Plou letos vybojoval pět pódiových umístění ve třídě Pro-Am a celkově obsadil osmou pozici.

Foto: FIFA World Cup

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.