Mezi fotbalovými mistry světa najdeme i jednoho automobilového závodníka. Je jím Fabien Barthez. Bývalý francouzský gólman se po skončení své fotbalové kariéry vrhnul za volant. Dokonce se stal i šampionem francouzského mistrovství vozů GT a také se třikrát zúčastnil legendární čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans.
Přechod z fotbalového pažitu na závodní okruhy nebyl pro Bartheze něčím, k čemu by se rozhodl, když se nudil po skončení své kariéry. Možnost, že by si vyzkoušel závodění, ho totiž poprvé napadla už v roce 1998, tedy krátce poté, co se stal s Francií na domácí půdě mistrem světa. Po skončení turnaje mluvil s Olivierem Panisem, tehdejším pilotem F1 a v legraci rozebírali, jaké by to bylo, kdyby si vyměnili kariéry mezi sebou. Bartheze ale tato myšlenka nepustila.
„Motorsport mě fascinoval vždy, už v době, kdy jsem ještě hrával fotbal. Vždy mě to zajímalo. Chtěl jsem pochopit, jaký to je pocit, když sedíte v závodním autě. Není to jako fotbal. V motorsportu můžete být pořád dobrý, i když je vám 35. Takový byl můj věk, když jsem s fotbalem skončil,“ popsal Barthez svůj vztah k automobilovým závodům.
Slova bývalého gólmana potvrzuje i jeho někdejší spoluhráč z francouzské reprezentace Bixente Lizarazu. I on byl v roce 1998 členem mistrovského kádru francouzské reprezentace.
„Není to u něj nic nového. Už když chytal a hrávali jsme spolu, tak o tom mluvil,“ uvedl někdejší obránce.
Čas přejít od řečí k činům nastal pro Bartheze poté, co v roce 2007 skončilo jeho angažmá v celku Nantes a on pověsil kopačky na hřebík. Již o rok později se proháněl po okruzích. Své první zkušenosti sbíral zejména ve francouzském Porsche Carrera Cupu. Kromě toho se ukázal také v THP Sider Cupu s vozem Peugeot Spider 207.
From footballer to racing car driver ⚽️➡️????️
— UEFA Europa League (@EuropaLeague) June 28, 2022
???? Birthday boy Fabien Barthez is one of a kind! #UEL pic.twitter.com/Fa1AhNDgte
Barthez brzy poznal, že fotbal a motorsport jsou dvě zcela odlišné disciplíny. Jeho první závod v Porsche Carrera Cupu v Nogaru pro něj totiž skončil havárií. Ani při dalších startech nedosáhl výrazných výsledků.
I v roce 2009 se ukázal ve francouzském Carrera Cupu, sbíral ovšem také další závodnické zkušenosti. S vozem Tork BRS startoval v seriálu Bioracing Series, objevil se i ve francouzském poháru vozů Caterham Sigma a také debutoval ve francouzském GT šampionátu s vozem Dodge Viper. Větších úspěchů zatím stále nedosahoval, tou dobou už ale byly za rohem.
Důvody k radosti přinesl Barthezovi v dalších letech francouzský šampionát vozů GT. V roce 2010 se zde opět objevil v pěti podnicích s vozem Dodge Viper. Jeho novým parťákem se stal Morgan Moullin-Traffort a spolu s ním dosáhl na premiérová stupně vítězů. Úvodní závod v Dijonu dokončila trojice jako třetí.
Sezona 2011 byla pro Bartheze plná změn. Nejenže se musel popsasovat se změnou techniky, když z Dodge přesedl do Ferrari F430, ale dostal také nového parťáka. Za volantem se střídal s Gillesem Duqueinem. S ním sice na další celková pódia nedosáhl, získal ovšem titul v hodnocení gentlemanů.
V roce 2012 znovu utvořil posádku s Moullinem-Traffortem ve voze Ferrari F458 Italia. Obnovení spolupráce rozhodně nemusel ani jeden z nich litovat. Hned třikrát totiž vystoupali na pódium a při druhém závodě víkendu ve španělské Navaře dokonce zvítězili. Barthez se tak radoval ze svého premiérového triumfu v automobilových závodech.
Sezona 2013 ale byla pro dvojici ještě lepší. Triumfovali v Imole a ve Val de Vienne, podávali konzistentní výkony a tyto výsledky jim zajistili titul mistrů Francie.
Did you know that Fabien Barthez, the 2013 French GT champion, also made appearances as goalkeeper for the France National football team winning the 1998 World Cup? pic.twitter.com/rNLfHqjc5D
— Cables Train Crew (@1022crew) June 23, 2021
Ve francouzském šampionátu se Barthez objevoval i v letech 2014 a 2015. Zatímco v sezoně 2014 odjel dva podniky s Grégoirem Demoustierem, v roce 2015 absolvoval opět celou sezonu, tentokrát s Ericem Debardem a Olivierem Panisem, tedy člověkem, který v něm kdysi touhu po závodění zažehnul. Na úspěch z roku 2013 už se ale Barthezovi navázat nepodařilo. Dosáhl už jen na jedno pódium v sezoně 2015.
Na titul ve francouzském šampionátu už sice Barthez nenavázal, trápit ho to ale nemuselo. O nové výzvy totiž tou dobou neměl nouzi. Kromě francouzského šampionátu se objevoval i v šampionátech Blancpain Endurance Series, FIA GT Series nebo European Le Mans Series. Zejména si ale splnil svůj sen a konečně nastoupil ve 24 hodinách Le Mans.
Po okruhu La Sarthe se Barthez proháněl už v roce 2012. Tehdy dostal šanci otestovat prototyp Formula Le Mans v rámci testovacího dne. K ostré premiéře došlo v sezoně 2014. Ve Ferrari 458 Italia stáje Sofrev ASP se střídal s Anthonym Ponsem a Soheilem Ayarim. Zatímco celkově obsadilo francouzské trio 29. místo, v kategorii LMGTE Am dojelo na deváté pozici.
@Gotrel Forgot to tell you - Fabien Barthez is driving Le Mans this weekend...hope he doesn't drop it #arf #Utd pic.twitter.com/CquA36nVjJ
— HKH (@deggsy22) June 12, 2014
O dva roky později spojil Barthez síly s Olivierem Panisem a vznikla nová stáj Panis-Barthez Competition. Spolupráce této dvojice trvala až do roku 2019. Barthez si díky ní mohl zazávodit s prototypy Ligier třídy LMP2 nejen v European Le Mans Series, ale také v Le Mans.
Druhý Barthezův start ve slavném podniku se odehrál roku 2016. Tehdy s přehledem překonal svůj výsledek z roku 2014. Spolu s Paulem-Loupem Chatinem a Timothém Buretem skončili dvanáctí v absolutním pořadí. V LMP2 dojeli do cíle jako devátí.
Tečka za Barthezovým účinkováním v Le Mans v roce 2017 ale příliš slavná nebyla. Tentokrát byli jeho parťáky opět Timothé Buret a kromě něj Nathanaël Berthon. Posádka ale cíl neviděla, neboť ji tři hodiny před koncem zradila spojka.
„Snažil jsem se pokračovat, ale nakonec jsem musel odstoupit. Bolí to, když se vracíte a vidíte, že jsou kluci zklamaní,“ mrzelo Bartheze.
V Barthezově životopise stojí za zmínku i pět startů v další slavné čtyřiadvacetihodinovce na okruhu Spa-Francorchamps. Zde se objevil v letech 2012, 2014, 2018, 2019 a 2020. Při svém prvním startu zde dosáhl na třetí místo v hodnocení Pro-Am. Ve voze Ferrari 458 Italia stáje Sofrev ASP se tehdy střídal s Olivierem Panisem, Ericem Debardem a Morganem Moulinem-Traffortem.
Závodění se Fabien Barthez věnuje i v posledních letech. Po ukončení spolupráce s Olivierem Panisem hájí barvy týmu Akkodis ASP a usedá do vozu Mercedes-AMG GT4. S ním v posledních dvou sezonách účinkoval především na domácí scéně, tedy ve francouzském seriálu pro třídu GT4. Se svým týmovým kolegou Jimem Plou letos vybojoval pět pódiových umístění ve třídě Pro-Am a celkově obsadil osmou pozici.
Foto: FIFA World Cup
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.