Politické šachy vrcholí. Sainz senior se vzdal boje o šéfa FIA, organizaci hrozí samovláda

Carlos Sainz senior odložil ambici dostat se do čela Mezinárodní automobilové federace. Dakar má přednost před prezidentskou taškařicí.

Sainz, čtyřnásobný vítěz Dakaru a bývalý mistr světa v rallye, oznámil, že se nebude v prosincových volbách ucházet o post prezidenta Mezinárodní automobilové federace (FIA). Překvapivý krok přišel po měsících úvah a konzultací s podporovateli a zasvěcenými ze světa motorsportu. Výsledek? Současný šéf Muhamad Sulajím může očekávat hladké znovuzvolení – bez soupeře.

63letý Sainz už v květnu projevil zájem usilovat o funkci prezidenta FIA. Jako dvojnásobný mistr světa v rallye a čtyřnásobný šampion Dakaru by přinesl do vedení federace nejen zkušenosti, ale i vysokou prestiž. Podle Motorsport.com kontaktovali Sainze klíčoví aktéři rallye i formule 1, aby zvážil kandidaturu proti Ben Sulayemovi, jehož vedení je v posledních letech terčem kritiky.

Nyní ale Sainz – pod tíhou časových tlaků a nároků spojení rallye se zápisem do čela mezinárodní federace – své úsilí přerušil. Na platformě X (dříve Twitter) uvedl: „Po hluboké reflexi jsem dospěl k závěru, že aktuální okolnosti nejsou ideální, aby mohly položit základy mé kandidatury.“.

 „Práce kandidáta by zásadně narušila moji přípravu na Dakar 2026, což nechci oslabit,“ dodal. Přesto ale zdůraznil, že jeho odhodlání přispět k reformám FIA přetrvává. Španěl také oznámil, že nadále podpoří reformní směr federace, byť teď z vedlejší linii – boj o „lepší mobilitu pro všechny uživatele silnic“.

Carlos Sainz junior, syn a pilot F1, v rozhovoru pro Sky Sports ocenil otcovu poctivost a vyvrátil případná obvinění z konfliktu zájmů. „Kdo nás zná, ví, že bychom nikdy nešli do konfliktu zájmů,“ uvedl jezdec Williamsu. Sainz starší sám poznamenal, že by se v případě vítězství přestal angažovat v synově kariéře.

Co tento krok znamená pro volby FIA? Muhamad Sulajím, který vede federaci od roku 2021, zcela ztratil jakoukoli konkurenci. Kandidaturu mu nic nenaruší – prosincové volby se budou konat bez dalších jmen. To mu poskytuje volnost pokračovat ve své vizi, ale zároveň zbavuje volby demokratického zápalu: když není soupeř, není srovnání, a transparentnost takového výběru může být diskutabilní.

Muhamad Sulajím čelil během svého mandátu kritice z různých stran. Upozornil na jeho disciplinární opatření proti závodníkům, kontroverze kolem výpovědí klíčových členů vedení FIA i stížnosti na nedostatek transparentních procesů. Například otevřel spor s britskou organizací Motorsport UK, vyvolal odstoupení Roberta Reida z pozice sportovního viceprezidenta, kritizován byl také tlakem na podpis mlčenlivosti a restrikcemi na výroky závodních jezdců.

Kandidatura Sainze seniora vnesla naději na diskusi o změnách – od větší otevřenosti až po odolnější mechanismy proti střetu zájmů. Outsider by mohl být katalyzátorem pro programové změny, včetně auditu, závazků k diverzitě a udržitelnému vývoji. Bez soupeře ale nyní Sulajím nebude muset obhajovat své kroky, což může zpomalit reformní postupy.

Sainz však zdůraznil, že se neodebral zcela do ústraní. „I když nejdu do této výzvy, zůstanou mé srdce a mysl ve FIA. Budu pozorně sledovat vývoj,“ uvedl. Má v úmyslu angažovat se v debatách o mobilitě a sportovní reformě mimo prezidentské křeslo.

Co nás čeká dál? Pro Sulajima je to jasná výzva. Tedy potvrdit, že nezávisle na volbách dokáže otevřeně, efektivně a důvěryhodně řídit federaci. Pro Sainze a jeho podporovatele je řada možností: od lobby za reformy přes podporu jiných kandidátů až po dlouhodobý politický projekt do příštích voleb. A pro sportovní komunitu jde o moment zamyšlení: chtějí vedení s kontrolou a konkurencí, nebo stačí status quo?

Jasno bude až v prosinci na valném shromáždění FIA, kdy se volební mechanizmus a souboje osobností skutečně projeví. Stáhnutí Sainze staršího je ale už nyní významným signálem – nejen pro budoucnost federace, ale pro směřování mezinárodního motorismu.

Foto: Red Bull Content Pool

Fotogalerie

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.