Seriál FIA WEC začíná na hrbolatém Sebringu. Toyota nemá nic předplaceného, v LMP2 narostla konkurence

Závodem na 1000 mil v Sebringu začne letošní sezona světového šampionátu ve vytrvalostních závodech FIA WEC.

I když se nakonec odkládá premiéra futuristického hyperauta Peugeot (více čtěte ZDE), bude to ročník plný novinek a určitě i vyrovnaného závodění.

Po covidových restrikcích se v desáté sezoně šampionátu vrací americký Sebring. Naposledy zde piloti FIA WEC bojovali před dvěma lety. A hned na úvod to bude docela divoká prověrka závodníků i jejich strojů. Okruh na floridském letišti je totiž hrbolatý až hrůza. Bude to tedy kombinace enormního fyzického vypětí mužů za volantem a stresu týmových inženýrů se správným nastavením speciálů.

Podruhé se pojede tzv. "Super Sebring", protože po pátečním podniku FIA WEC bude hned druhý den následovat dvanáctihodinovka IMSA. Pro řadu jezdců to znamená dvojitou dávku téměř nekonečného vypětí, protože pojedou oba dlouhé závody.

Zajímavý bude samotný boj o vítězství, protože elitní třídě hyperaut v testech pořádně šlapaly na paty vozy LMP2. Zatímco obě Toyoty se zatím nevyrovnaly s nastavením BoP, konkurenční Alpine dokázala zajíždět lepší časy. Ale Francouzi mají pořád jen upgradovaný vůz LMP1, takže výhoda je stále na straně japonské značky. Bude velkým překvapením, pokud se Toyotě před samotným závodem nepodaří překonat tuto novou výzvu. Ale ani tak nemůžeme čekat takovou převahu jako v předešlých letech.

Gleckenhaus 007 LMH bude na čtyřčlenném "minigridu" této skupiny spíš do počtu. Americká značka nasadila vůz na celou sezonu jen kvůli pohrůžce promotéra seriálu, že jí v opačném případě nepustí na čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans.

Ve třídě LMP2 lez očekávat tvrdý souboj mezi obhájci titulu z Teamu WRT a domácí ekipy United Autosports. V kokpitu vozu Richard Mille Racing Teamu si premiéru odbude rallyová hvězda Sébastien Ogier. Stáj tak ustoupila od své dosavadní praxe čistě ženské posádky a vsadila na smíšené trio.

Kategorie LMP2 nabídne nejpočetnější pole, přihlášeno je 15 vozů. Zajímavé bude, jak si s přestupem z gétéček mezi prototypy poradí AF Corse. Loňský šampion třídy GTE Am má totiž v blízké budoucnosti provozovat vůz Ferrari LMDh, od něhož si Maranellu hodně slibují. Aby těch nových tváří nebylo málo, tak se letos do klání "elempédvojek" přidaly také Penske a Prema.

Jen o jeden vůz víc než je hyperaut se do Sebringu přihlásilo speciálů ve třídě GT Pro. Profesionálního klání sportovních vozů se vedle Ferrari a Porsche objeví navrátilec jménem Corvette. Tady bude hrát velkou roli BoP, takže chmury na tvářích fanoušků Ferrari po testech nemusí vydržet dlouho.

Kategorie GT Am má přece jen bohatší zastoupení, byť i zde najdeme jen tři značky. Vedle Porsche a Ferrari je tu několik Aston Martin. Zde se zdá být favoritem německá značka s posádkami v barvách Dempsey-Proton Racing a Team Project 1. Ovšem slušnou rychlost předvedly i vozy Ferrari od Iron Lynx a Iron Dames.

Do FIA WEC se vrací Brit Harry Tincknell, jemuž bude dělat partnera Sebastian Priaulx. Tedy syn jeho bývalého parťáka ve Fordu a legendy cestovních vozů Andyho Priaulxe.

Vedle odchodu ruské stáje G-Drive ze třídy LMP2 se ruská agrese proti Ukrajině dotkla i této třídy. Tým GR Racing nakonec stáhl svoji přihlášku, protože jeho majitel a pilot v jedné osobě Mike Wainwright se soustředil na zajištěné bezpečnosti svých zaměstnanců a dodavatelů sídlících v Rusku a na Ukrajině.

Startovní listina 1000 miles of Sebring ZDE

Závod na 1000 mil startuje v Sebringu startuje v pátek v 17:00 hodin našeho času, vítěz bude znám hodinu po půlnoci.

Foto: FIA WEC

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.