Nové monoposty, větší kola, omezené rozpočty. Formule 1 startuje sezonu plnou výzev

Takový kalup jako před letošní sezonou, jezdci a týmy formule 1 už dlouho nepamatují. A není se čemu divit. Snad kromě motorů (a i ty doznaly drobných změn) je na závodních monopostech všechno nové.

Na startovní rošt se poprvé od orku 2015 vrací startovní číslo 1. To si nas vůj Red Bull vybral obhájce titul Max Verstappen. Nizozemec v kontroverzním finále loňské sezony dokázal sesadit z pomyslného královského trůnu Lewise Hamiltona z Mercedesu. Počínaje třetím březnovým víkendem začíná souboj těchto dvou rivalů nanovo. Ale díky nových technickým regulím se k nim klidně může přidružit i někdo jiný.

Na trati se objeví zcela nové formule. Monoposty se od předchozí generace liší futurističtějšími tvary, návratem k tzv. přísavnému efektu a také mají větší 18palcová kola. Suma sumárum jde o největší změnu ve světě formule 1 za několik desítek let.

Cílem nových regulí změn je učinit závodění snazší. Má ulehčit jízdu vozů za sebou tak, aby se dalo lépe předjíždět i bez „šidítka“ v podobě DRS. Aerodynamika užitá doposud totiž za vozem vytvářela velké aerodynamické turbulence. V nich se pak jiný stroj formule velmi špatně řídil a dostat se před soupeře dalo velkou práci.

Nová pravidla výrazně mění konstrukční filozofii formulových aut. To přináší zcela nové problémy. Na testy měly stáje pouhých šest dní, po třech v Barceloně a v Sáchiru. Tím, že jde o zcela nové konstrukce, vyvstala při nich celá nových výzev.

 Například Mercedes i přes některá nekonvenční řešení svůj monopost teprve poznával a podle zajetých časů to vypadalo, že týmy Red Bull a Ferrari jsou na tom výkonnostně lépe. Ve světě formule 1 se ovšem všechno mění extrémně rychle, takže už za pár dní nebo týdnů může být vše jinak. To podle toho, jak budou týmy svá auta poznávat a dokážou najít optimální nastavení.

Další výzvou jsou nově zavedené rozpočtové limity. V konečném důsledku by to mělo znamenat, že týmy F1 podporované velkými automobilkami nesmí utratit více než chudší stáje. Šance na úspěch by se tak měly srovnávat a na stupně vítězů by se mohli podívat i piloti z týmů v roli outsiderů.

Jak už to tak bývá, hned se začaly hledat kličky, jak systém obelstít. Tak například Ferrari vyčlenilo část svých lidí pro spolupráci s Haasem. Ti však pořád sedí v Maranellu, byť v jiných prostorech.

Také letos bude ve světovém šampionátu bojovat deset týmů a dvacet jezdců. Mercedes, který letos bude obhajovat Pohár konstruktérů, nastoupí s výbušnou jezdeckou sestavou. Po boku sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona bude jezdit ostře sledovaný talent, další Brit George Russell.,

Velká očekávaní panují v Maranellu. Hodně se očekává od Ferrari a jeho jezdců Charlese Leclerca a Carlose Sainze. Přinejmenším pro úvodní závod sezony je favoritem tým Red Bull dua Verstappen a Sergia Péreze.

K velkým změnám krátce před startem sezony sáhl americký tým Haas. Kvůli ruské agresi proti Ukrajině přišel o místo Rus Nikita Mazepin, jehož na poslední chvíli nahradil bývalý pilot americké stáje, Kevin Magnussen z Dánska. Nováček je letos jen jeden. Je to historicky první Číňan ve formuli 1 Kuan-jü Čou, po němž sáhla Alfa Romeo.

Velkých změn doznal kalendář MS. Díky rozvolnění koronavirových opatření se formule 1 vrátí do Austrálie, Kanady, či Japonska. Válka na Ukrajině způsobila vyřazení GP Ruska, do Číny se kolotoč F1 podívá až příští rok. Novinkou naopak bude Grand Prix v americkém Miami. Skončila také krátká éra dvojzávodů na jedné trati pod různými jmény.

Celou sezonu formule včetně tréninků, kvalifikace a nedělních závodů můžete opět sledovat na stanicích Sport1 a Sport2.

Foto: Red Bull Racing, Mercedes-AMG Petronas F1 Team, Pirelli Motorsport

Autoři

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.

Redakce

Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.